امروز جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرغامی: صنایع‌دستی باید وارد زندگی مردم و کاربردی شود

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه نگاه تحولی به تمام بحث‌های وزارتی از جمله صنایع‌دستی دارد، گفت: صنایع‌دستی باید وارد زندگی مردم و کاربردی شود و در فناوری‌های نوین جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

به‌گزارش فراسو به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی ، سیدعزت‌الله ضرغامی در مراسم تکریم و معارفه معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی که امروز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، گفت: نگاه تحولی به تمام بحث‌های وزارتی از جمله صنایع‌دستی دارم که بخشی از آن را در حکم مأموریتی خانم جلالی آوردم. هنوز صنایع‌دستی فاصله زیادی با آنچه باید باشد، دارد. ما باید این فاصله را پر کنیم و همه باید برای تحقق این موضوع کمک کنیم.

وی ادامه داد: صنایع‌دستی باید وارد زندگی مردم شود. در رنگ و طرح باید تحول ایجاد و همچنین کالاها باید متنوع، ارزان، بسته‌بندی و برندسازی شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: از همه همکارانم در معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تقاضا دارم تا تمام تجربه و توان خود را پای کار بگذارند. این جا باید محل عرضه ایده‌های خوب باشد. تمام کشور به عنوان مبادی عرضه، بازارچه و فروشگاه امروز در اختیار ماست. هر جا امامزاده‌ای هست، می‌تواند محل عرضه و فروش صنایع‌دستی ما باشد.

ضرغامی افزود: برای برپایی نمایشگاه و فروش صنایع‌دستی در فروشگاه نیازی به مجوز نیست.

وی عنوان کرد: زمینه‌های کار صنایع‌دستی، مظهر اقتصاد مقاومتی است. ربطی به تحریم ندارد و واقعا می‌تواند اقتصاد ما را نجات دهد. همه همکاران بدانند نگاه تحولی امروز ما در این حوزه همین موضوع است. پژوهشگاه ما باید در بخش صنایع‌دستی فعال شود و برای ایجاد تحول در این بخش کمک کند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه ‌نگاه ما باید در حوزه صنایع‌دستی وسیع باشد، گفت: باید برای معرفی و آموزش صنایع‌دستی از فضای مجازی و فناوری‌های نوین استفاده کنیم. مردم باید صنایع‌دستی را در سبک زندگی خود مد نظر قرار دهند. همچنین باید زیبایی‌های آن به نمایش گذاشته شود.

ضرغامی تاکید کرد: صنایع‌دستی، نقطه قوت سبک زندگی مردم خواهد بود و باید در فناوری‌های نوین جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

صنایع دستی باید از ویترین ها خارج شود

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی نیز در این مراسم با قدرشناسی از همه افرادی که صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی کشور را به مرحله کنونی رسانده‌اند، گفت: خانواده همیشه برای من محور توسعه بوده است و همیشه هر جا که بوده‌ام سعی کرده‌ام رویکرد خانواده‌محوری و مدیریت مادرانه را مدنظر داشته باشم.

مریم جلالی با اشاره به اینکه در گذشته صنایع‌دستی به‌عنوان صنایع‌زیستی بوده است، اظهار داشت: شاید هم‌اکنون صنایع‌دستی به اشیای تزیینی تبدیل شده‌ و درون ویترین‌ها رفته‌ است، اما باید به زندگی مردم و ایرانی‌ها بازگردد.

وی صنایع‌دستی را جزو لاینفک منشور فرهنگی در اقتصاد هویت‌بنیان دانست و افزود: مدیریت سه بخش محتوایی، اجرایی و عاطفی دارد که همه سیاست‌گذاران، تسهیل‌گران و متصدیان در این سه ضلع راه را برای خلق زنجبره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فراهم می‌کنند و من به‌عنوان یک سرباز کوچک در این مسیر حضور دارم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: سهم هر ایرانی را باید در تولید، فروش و توزیع احصا کنیم و من از هیچ کاری برای تبدیل صنایع‌دستی به صنایع‌زیستی دریغ نمی‌کنم.

جلالی از اقتصاد هویت‌بنیان و خلق و تامین زنجیره ارزش در صنایع‌دستی به‌عنوان دو واژه بنیادی در این حوزه نام برد و افزود: مولد بودن موجب اشتیاق و همراهی می‌شود و این تحول باید در زمینه محتوا و رویکرد اتفاق بیافتد و هر ایرانی در سراسر کشور به تولید برسد.

وی با بیان اینکه با هم‌گرایی در زیست‌بوم صنایع‌دستی و با تفکر خانواده‌محوری چالش‌های پیش‌ رو را از میان برخواهیم داشت، تصریح کرد: با نمایش قدرتمندانه ظرفیت‌ها و پیشران‌های توسعه‌ای که برای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فراهم است، و البته به کمک زنجیره ارزش، منجی این مسئله ملی خواهیم شد.

جلالی با اشاره به اینکه مدیریت مادرانه سبب‌زایی و پیش‌برندگی که موجب ایجاد، مراقبت، رشد، تربیت و هرس می‌شود، افزود: اقتصاد و فرهنگ حلقه اتصالی به نام صنایع‌دستی و هنرهای بومی و سنتی دارد؛ همیشه مولد بودن امیدآفرین است و امیدوارم خانه هر ایرانی تبدیل به یک کارگاه تولیدی برای کمک به اقتصاد هویت‌بنیان باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/MBZ3ej