امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پست هوشمند؛ نیاز جامعه امروز

شرکت ملی پست با هدف ارتقاء کیفیت خدمات پستی و تسریع و تسهیل فرایندهای مرتبط با آن و با طرح ریزی برنامه ها و روش هایی مبتنی بر بکارگیری و استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات بستر مناسب هوشمندسازی فرایندهای پستی را فراهم نموده است.

به گزارش فراسو به نقل از ایران اکونومیست؛ حدیث دانش راد مسئول روابط عمومی مرکز تجزیه ومبادلات پست کشور در یادداشتی به نقش هوشمند سازی در پست کشور پرداخته است که متن آن در ادامه آمده است.
افزایش چشمگیر خریدهای اینترنتی و تغییر سبک زندگی مردم جامعه، در دوران همه گیری ویروس Covid-19، تمامی صنایع و کسب و کارها را دستخوش تغییراتی محسوس و نامحسوس کرد.
شرکت ملی پست نیز به عنوان یکی از مهمترین شرکت‌های خدمات‌رسان در کشور از این قاعده مستثنی نبوده و اعمال قرنطینه ها، تعطیلی مشاغل و … در کشور زیرساخت های پستی را نیز به چالش کشید و سیل عظیم مرسولات پستی سرازیر شده به شبکه پستی لزوم ایجاد تجهیزات و اتوماسیونی هوشمند و پیشرو را بیش از پیش نمایان کرد.
توسعه روز افزون اینترنت به‌ عنوان عامل اصلی دگرگونی‌ها، تصویری متفاوت از تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت سازمانها و کسب‌وکار آنان ارائه نموده است.از همین رو اهمیت و لزوم هوشمندسازی بر تمامی اهل فن و کسب و کار آشکار شده است و بسیاری از مدیران و کارفرمایان را برای به‌کارگیری از سیستم‌های هوشمند در فرایندهای عملیاتی و اجرایی سازمان خود ترغیب نموده است.
شرکت ملی پست با هدف ارتقای کیفیت خدمات پستی و تسریع و تسهیل فرایندهای مرتبط با آن، این موقعیت یا به تعبیری تهدید را به فرصت بدل کرده و با طرح ریزی برنامه ها و روش هایی مبتنی بر بکارگیری و استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات بستر مناسب هوشمندسازی فرایندهای پستی را فراهم نموده است.
در اجرای پروژه هوشمندسازی، رویکرد اصلی شرکت ملی پست، دستیابی به بالاترین و بیشترین میزان بهره‌برداری و بهره‌مندی از ابزارهای فناورانه در راستای ارتقای شاخص‌های آماده سازی و رهسپاری مرسولات پستی و به تبع آن افزایش کیفیت خدمات پستی در جامعه بوده است.
در شرایط بحرانی که به جهت تبعات ناشی از همه گیری و ابتلاء به ویروس کوید۱۹، عموم شرکت ها و سازمان ها با مسئله‌ی کمبود نیروی کار مواجه شدند، هوشمندسازی و راه اندازی تجهیزات و اتوماسیون صنعتی هوشمند گام مهمی در جهت سرعت بخشی و اطمینان یافتن از صحت و دقت انجام فرآیندها از طریق دستورات برنامه‌ریزی شده بدون دخالت یا با کمترین میزان دخالت نیروی انسانی بود.
هوشمندسازی در پست، با مدیریت درست و کارآمد اطلاعات و داده ها و همچنین بهینه سازی الگوهای کاری، موجب تسهیل عملکردها، تسریع در اجرای طرح ها و امور و کمک به کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی گردید.
چند مرکز مهم پستی در کشور در شهرهای، مشهد، شیراز، ساری، تبریز، اصفهان با سرعتی چشمگیر و در کمترین زمان ممکن به تجهیزات هوشمند تجزیه و تفکیک مرسولات مجهز شدند و بزرگترین مرکز هوشمند تفکیک مرسولات پستی (سورتینگ) نیز همزمان با چهل و سومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی در مرکز تجزیه و مبادلات کشور در ساختمان پست مرکزی افتتاح شد.
به طور کلی، از عمده‌ترین مزایای فرایند هوشمندسازی، می توان به حذف برخی عوامل انسانی و صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی و زمانی، نظارت و کنترل دقیق میزان مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف ناخواسته آن، کاهش خطای کاربر و اپراتور، افزایش بازدهی و طول عمر تجهیزات، امکان مدیریت از راه دور و بازبینی و کنترل پیوسته خطا و رفع آن، امکان برنامه ریزی و به تبع آن انجام امور بر اساس زمان بندی تعریف شده، امکان ثبت رویداد ها و استفاده از ذخایر اطلاعاتی و… اشاره و خاطر نشان کرد که اجرای پروژه هوشمندسازی در پست سهم قابل توجهی در ارتقاء رضایتمندی مشتریان شبکه پستی داشته است.

حدیث دانش راد -مسئول روابط عمومی مرکز تجزیه ومبادلات پست کشور

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/0qJfOs