امروز یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه جدید پرداخت چک برگشتی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: اگر فردی در ۵بانک حساب دارد و چک او در بانک اول برگشت می‌خورد مانده تمام حساب‌های او احصا می‌شود و در مراحل بعدی به ترتیبی که از بیشترین مانده به کمترین مانده است، کسری موجودی چک برگشتی مسدود خواهد شد.

به گزارش فراسو، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توضیح نحوه جدید پرداخت چک برگشتی گفت: اگر چک فردی برگشته خورده باشد، مبلغ مورد نظر از همه حساب‌های شخص در همان بانک برداشت می‌شود و چک وصول می‌شود.

وی ادامه داد: در قسمت بعدی از سایر حساب‌های فرد در  کلیه شبکه بانکی مبلغ کسری چک برگشتی مسدود می‌شود و در نهایت مراحل قانونی از سوی قوه قضائیه برای برداشت صورت می‌گیرد.

محرمیان تصریح کرد: به عبارت دیگر اگر فردی در ۵ بانک حساب دارد و چک او در بانک اول برگشت می‌خورد مانده تمام حساب‌های او احصا می‌شود و در مراحل بعدی به ترتیبی که از بیشترین مانده به کمترین مانده است، کسری موجودی چک برگشتی مسدود خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: فرد از طریق کانال‌های ارتباطی با بانک خودش، می‌تواند از وضعیت مسدود بودن حساب خود مطلع شود که این موضوع در حال حاضر به صورت برخط انجام می‌شود.

وی‌ افزود: مانند روال قبل، صادر کننده چک بلامحل، باید رضایت شخص ذی‌نفع چک را حاصل کند. طبیعتا این‌کار با پرداخت مبلغ انجام‌خواهد شد و پس از آن دوباره همین روال به‌صورت عکس انجام می‌شود و در کل شبکه بانکی رفع سوءاثر اعمال خواهد شد و وجوهی که مسدود شده آزاد می‌شود.

محرمیان با اشاره به آزمایشی بودن این طرح، گفت: در حال حاضر فرصت محدودی را به ۵ بانک باقی مانده داده‌ایم که در اسرع وقت به این طرح اضافه شوند و در عین حال مطمئن شویم از لحاظ فنی مشکلی وجود نداشته باشد چون تعداد چک‌های برگشتی در روز بالاست. ضمن اینکه مطابق قانون این طرح برای کلیه چک‌ها اعمال خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/DVgFk6