امروز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

عبور هزینه‌های نظامی جهان از مرز دو تریلیون دلار/ آمریکا بزرگترین هزینه کننده نظامی

هزینه‌های نظامی در جهان در حالی در سال ۲۰۲۱ رکورد زد که آمریکا با اختلاف بزرگ‌ترین هزینه کننده نظامی است.

به گزارش فراسو، براساس جدیدترین بررسی‌‎ها، مجموع هزینه‌های نظامی در جهان برای نخستین بار از مرز دو تریلیون دلار گذشت.

به گزارش «اکسیوس»، براساس گزارش سالانه موسسه «تحقیقات صلح بین المللی استکهلم»، هزینه‌های نظامی جهانی برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ به بیش از دو تریلیون دلار رسید که سهم آمریکا از این میزان ۳۸ درصد بوده است.

سهم هزینه‌های نظامی آمریکا و همپیمانانش در ناتو، در مجموع ۵۵ درصد از هزینه‌های نظامی جهان است؛ اگر هزینه‌های نظامی متحدان آمریکا در اقیانوس آرام مانند استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی را نیز با دیگر متحدانش محاسبه کنیم، این رقم به ۶۱ درصد می‌رسد.

منطقه‌ای که بیشترین افزایش در هزینه‌های نظامی در آن ثبت شد، منطقه آسیا و اقیانوسیه است؛ بیشترین افزایش در این منطقه از آن ژاپن و پس از آن متعلق به استرالیا بود.

هزینه‌های نظامی در اروپا نیز افزایش یافته است و پیش بینی می‌شود که ارقام مذکور در سال جاری بیشتر خواهد شد.

کشور‌هایی که بیشترین هزینه نظامی را به نسبت تولید ناخالص داخلی داشته اند، تقریباً همگی در غرب آسیا و شمال آفریقا قرار دارند که عمان با ۷.۳ درصد در راس آنهاست و کویت با ۶.۷ درصد و عربستان با ۶.۶ درصد نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

آفریقا ۱.۹ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است، نیجریه، بزرگ‌ترین خریدار تجهیزات نظامی در جنوب صحرای آفریقا، به دلیل مواجهه با چالش‌های امنیتی شدیدی از جمله بوکوحرام در سال گذشته ۵۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ برای ارتش هزینه کرد.

چندین کشور در قاره آمریکا، از جمله آرژانتین و مکزیک کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی را برای دفاع هزینه کردند.

سهم روسیه ۳.۱ درصد از هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۱ است.

براساس گزارش مذکور، هزینه‌های نظامی چین که ۱۴ درصد هزینه‌های نظامی جهان است، برای بیست و هفتمین سال متوالی افزایش یافته و در دهه گذشته بیش از دو برابر شده است.

به طور متوسط، ۶ سنت از هر دلاری که دولت‌ها در سراسر جهان خرج می‌کنند صرف ارتش می‌شود، اگرچه این میانگین در اروپا و آمریکای جنوبی، به میزان قابل توجهی کمتر است.

کشور‌هایی مانند بلاروس (۳۰ درصد)، قطر (۲۲ درصد) و پاکستان (۱۸ درصد)، درصد بالایی از هزینه‌های دولت را به ارتش اختصاص می‌دهند.

جدول زیر ده کشور دارای بیشترین هزینه‌های نظامی در جهان در سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

– آمریکا: (۳۸ ٪ از کل هزینه‌های جهانی)
– چین (۱۴%)
– هند (۳.۶%)
– انگلیس (۳.۲%)
– روسیه (۳.۱%)
– فرانسه (۲.۷%)
– آلمان (۲.۷%)
– عربستان (۲.۶%)
– ژاپن (۲.۶%)
– کره جنوبی (۲.۴ درصد)

باید توجه داشت که آمریکا بیش از مجموع ۱۰ کشور برتر هزینه کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/7Iq0sF