امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارائه پیشنهاد ایجاد “صندوق نظام ایده‌ها و نیازها” به صندوق نوآوری

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم از راه‌اندازی صندوق نظام ایده‌ها و نوآوری‌ها به منظور حمایت از ایده‌های ثبت شده در سامانه “نان” خبر داد و گفت: این پیشنهاد به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال شده است.

به گزارش فراسو، دکتر علی خیرالدین امروز در نشست رونمایی از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در وزارت علوم، با اشاره به آغاز به کار سامانه “نظام ایده‌ها و نیازها” (نان) nan.ac، افزود: مقام معظم رهبری در چندین نوبت تاکید بر روی نیاز محور شدن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری داشتند و در دیدار با وزیر علوم بر نیازمحور بودن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تاکید و اعلام کردند تشکیل این سامانه مهم است و باید توسعه داده شود.

وی با تاکید بر اینکه سامانه “نان” مبتنی بر اجرایی‌سازی شعار سال است، اظهار کرد: این شعار مبتنی بر این است که تولید باید نیازمحور و مبتنی بر دانش باشد. اما مشکل ما حلقه مفقوده بین ارتباط صنعت و دانشگاه و جامعه است؛ چرا که نهادهای واسط نقش خود را به‌خوبی ایفا نکرده‌اند و این سامانه ارتباط خوبی میان نهادهای دولتی و دولت و اقتصاد و جامعه ایجاد خواهد کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم خاطر نشان کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم نیازهای جامعه را احصاء و در سامانه‌ای جامع ثبت کنیم؛ از این رو مطالعات تطبیقی را بین سامانه‌های مشابه ایرانی و خارجی انجام دادیم.

وی اضافه کرد: پیشتر، سامانه‌هایی چون ایران تاپ (متعلق به وزارت صمت)، فن بازار (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، سمات ملی، ساجد مربوط به دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم و سامانه های دیگری داشتیم که به صورت جزیره‌ای عمل می‌کردند و این سامانه‌ها اکنون در سامانه “نان” یکپارچه شده‌اند که ذیل شورای عالی “عتف” است.

خیرالدین با اشاره به پیوست قانونی سامانه “نان”، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق مصوبه‌ای برای یکپارچه‌سازی کلیه سامانه‌ها و احصای نیازها و ایده‌ها به وزارت عتف ماموریت داد که این سامانه را پیاده کند. پیوست دوم قانونی این است که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند ه تبصره ۹ شرط استفاده از یک درصد اهدایی دستگاه‌های اجرایی برای فعالیت‌های پژوهشی ثبت نیازها در سامانه “نان” است.

وی سامانه “نان” را بخشی از نظام ملی نوآوری دانست و گفت: ایده‌ها بعد از این بر اساس نیازها شکل می‌گیرد. اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها می‌توانند پیشنهاددهنده نیازها در این سامانه باشند. بر همین اساس پایه تشویق و ترغیب و اختصاص گرنت فناوری و ارتقای رتبه و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پیشنهادات اساتید در این سامانه خواهد بود.

به گفته وی تشکیل دبیرخانه و ساختار سامانه “نان” در پایگاه مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و ذیل شورای عالی عتف، تشکیل شورای سیاستگذاری و تدوین اساسنامه، تحلیل، طراحی و پیاده‌سازی سامانه از جمله اقدامات انجام شده برای رونمایی از سامانه “نان” بوده است.

خیرالدین با تاکید بر حمایت از نیازهای ثبت‌ شده در “نان” گفت: به دنبال ایجاد “صندوق نظام ایده‌ها و نیازها” هستیم و در این راستا درخواست راه‌اندازی این صندوق را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه داده‌ایم تا به این شکل از نیازهای ثبت شده در “نان” حمایت شود.

وی ضمن اشاره به کاهش شمار شرکت‌کنندگان در رشته ریاضی در کنکور سراسری، گفت: ما هم باید نیازآفرینی کنیم و هم باید بدانیم مثلا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده کشور چه نیازی دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به هوشمند بودن این سامانه، خاطرنشان کرد: این سامانه می‌تواند نیازهای آینده کشور را برآورد کند.

وی به راه‌اندازی دو سامانه “جان” (مخفف جریان اقتصاد نوین) و “جام” (سامانه جامع آزمایشگاهی) به زودی اشاره کرد.

خیرالدین، ضمن درخواست از رؤسای دانشگاه‌ها برای حمایت از سامانه “نان” مزایای این سامانه را برشمرد و گفت: سامانه “نان” شعار سال را اجرایی کرده، محصولات و نیازهای شرکت‌ها را معرفی می‌کند، تولید بر اساس نیاز جامعه و صنعت در آن شکل می‌گیرد و امکان دوره آموزشی مهارت محور در آن وجود دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/JJ7f5p