امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمادگی کامل شرکت ملی پست برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. امسال بزرگترین رویداد فرهنگی کشور نخستین‌بار براساس الگوی جدید در دو بخش فیزیکی و مجازی، میزبان کتاب‌دوستان خواهد شد. براساس ضوابط تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه ناشران حاضر در بخش فیزیکی، باید در بخش فروش مجازی نیز پاسخگوی مخاطبان باشند. این رویکرد موجب شده تا نقش شرکت ملی پست، یکی از بازو‌های اصلی برپایی این رویداد فرهنگی کتاب‌محور، مطابق دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، حیاتی باشد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست؛ محسن وطن پرست مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران و بابک افروز، مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب‌و‌کار این شرکت در گفتگو با  ایبنا؛ برنامه‌های شرکت پست برای سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تشریح و بر آمادگی کامل برای ارائه خدمات به مردم و ناشران خبر دادند.

شرکت ملی پست؛ بازوی اصلی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب

محسن وطن پرست با تاکید بر اینکه امسال براساس ضوابط تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  برای اولین بار دو نمایشگاه حضوری و مجازی به طور همزمان از بیست و یکم اردیبهشت ماه آغاز بکار خواهد کرد گفت: «این رویکرد موجب شده تا نقش شرکت ملی پست به عنوان یکی از بازو‌های اصلی برپایی این رویداد فرهنگی کتاب‌محور، مطابق دوره های گذشته، حیاتی  و غیر قابل چشم پوشی باشد».
مدیرکل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران پستی شرکت ملی پست با بیان اینکه برای راهبری نمایشگاه سی‌و‌سوم کمیته ویژه ای در شرکت ملی پست تشکیل شده و چند جلسه از‌ جمله با مجری برگزاری نمایشگاه برگزار شده است عنوان داشت: «علاوه ‌براین دستور‌العمل اجرایی مختص نمایشگاه برای واحد‌های عملیاتی صادر شده و همچنین چند نشست برخط با مدیران کل پست استان‌ها خواهیم داشت.»

پیش بینی و تخصیص واحدهای ثابت و سیار و شیفت کاری در روزهای تعطیل 
وی در خصوص تدابیر صورت گرفته شرکت ملی پست با توجه به فاصله زمانی کوتاه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای ارائه خدمات به ناشران و مشتریان کتاب، گفت : «شرکت ملی پست با توجه به تجربه مشارکت در برگزاری دو نمایشگاه مجازی، به‌ اصطلاح آب‌‌دیده‌تر شده است؛ علاوه‌براین همان‌طورکه گفته شد، زمان برگزاری سی‌‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ارائه خدمات بهتر به مشتریان برای شرکت پست مطلوب‌تر است؛ چراکه از اوج کاری پایان سال عبور کرده‌ایم و امیدواریم خدمات بهتری را ارائه کنیم. »
وطن پرست با اشاره به اینکه غرفه‌های شرکت ملی پست در مصلی امام خمینی(ره) جانمایی شده و در حال هماهنگی برای تجهیز و تامین آن‌ها هستیم اضافه کرد: «حداکثر سه غرفه در مصلی پیش‌بینی شده است؛ علاوه‌ براین مطابق با دو نمایشگاه مجازی برای استقرار واحد‌های سیار نیز آمادگی وجود دارد که تعداد این واحد‌ها متناسب با ترافیک با هماهنگی مجری برگزاری نمایشگاه نهایی خواهد شد.»
این مدیر پست با تاکید بر اینکه واحدهای نظارتی برای رصد چگونگی فعالیت واحدهای سایر و ثابت تعیین خواهند شد، افزود: «براساس دستور‌‌العمل، دفاتر قبول شرکت ملی پست واقع در محدوده خیابان انقلاب نیز در طول برگزاری نمایشگاه فعال خواهند شد؛ همچنین تلاش می‌کنیم در روز‌های تعطیل شیفت کاری برگزار کنیم.»

ابلاغ استاندارد لفاف‌بندی در قالب دستور‌العمل ویژه شرکت ملی پست
وی در خصوص پیشگیری از آسیب‌دیدگی بسته‌های خرید مخاطبان نمایشگاه کتاب با بیان اینکه براساس آمار، وضعیت جمع‌آوری و توزیع مرسوله‌های نمایشگاه در دومین نمایشگاه مجازی کتاب ارتقا پیدا کرده بود که رضایت ناشران و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را نیز به‌دنبال داشت افزود: « استاندارد لفاف‌بندی در قالب دستور‌العمل ویژه شرکت ملی پست، ابلاغ خواهد شد و انتظار است ناشرین محترم دقت کافی در این زمینه معمول نمایند.»
وطن پرست با اشاره به اینکه در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در مجموع ۷۶۲ هزار مرسوله شامل ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار جلد کتاب برای توزیع در اختیار شرکت ملی پست قرار گرفت عنوان کرد: « براساس آمار، درصد توزیع موفق این مرسوله‌ها ۹۸ درصد بود که نسبت به دوره گذشته رشد قابل توجهی داشته است.»
مدیرکل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران شرکت ملی پست ادامه داد : « علاوه‌براین میانگین سیر از قبول تا توزیع در دومین نمایشگاه  ۳/۳  روز و در نمایشگاه نخست این شاخص  ۶۵/۳ روز بود؛ بنابراین زمان سیر کاهش پیدا کرده است. آمار‌ مرسوله‌های بلاتکلیف و آسیب‌دیده نیز در مقایسه با نخستین نمایشگاه مجازی به شدت کاهش پیدا کرده بود.»
وی افزود: « از ناشران حاضر در سی‌و‌‌‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران می‌خواهیم استاندارد‌‌های لفاف‌بندی بسته‌های خرید نمایشگاه را رعایت کنند.»
وطن پرست با تاکید بر اینکه برای رفع مشکلات احتمالی در شناسایی بسته‌های مخدوش و آسیب‌دیده، مطابق دومین نمایشگاه مجازی کتاب، نمایندگانی از موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور و همچنین نماینده امور مشتریان در مرکز پاسخگویی سی‌و‌‌سومین نمایشگاه کتاب تهران مطابق دوره‌های قبل حضور خواهند داشت، گفت: «شرکت ملی پست، در زمینه بهبود کیفیت و زیرساخت نیز رویکرد دومین نمایشگاه مجازی کتاب را دنبال می‌کند. سال گذشته ۴۰ دستگاه وسیله نقلیه سنگین، ۴۰۰ دستگاه وانت بار برای توزیع به مجموعه شبکه پست  اضافه و بالغ بر ۴ هزار ترولی برای حفظ سلامت مرسوله‌ها تهیه شد. نصب دستگاه سورتینگ با تکنولوژی روز دنیا، در شش مرکز اصلی کشور شامل مرکز تجزیه و مبادلات دفتر پست کشور چهار‌راه لشگر، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز و مرکز خلیج فارس تهران از اقدامات موثر برای بهبود کیفیت ارائه خدمات پستی به مخاطبان نمایشگاه کتاب بود. »

درج کدپستی و تسریع در توزیع امانات نمایشگاه کتاب
مدیرکل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران شرکت ملی پست در پایان با تاکید بر درج کدپستی بر روی مرسولات نمایشگاه عنوان داشت: «این امر در توزیع مرسولات کمک قابل توجهی محسوب می‌شود چرا که تجزیه براساس مراکز استان‌ها انجام می‌شود و اگر کدپستی دقیق درج شود امکان تجزیه و توزیع  هوشمند مرسولات در نواحی شهر‌ نیز فراهم خواهد شد.»

 

تجربه موفق شرکت ملی پست در برگزاری دو دوره قبل نمایشگاه مجازی کتاب

مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب‌و‌کار شرکت ملی پست نیز در این نشست به عدم آگاهی از میزان شرکت‌کنندگان، پراکندگی ناشران و حجم فعالیت‌ها در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: « در دوره اول این نگرانی وجود داشت که با توجه به زیرساخت‌های موجود، بخشی از کار با توجه به گستردگی نمایشگاه به وسعت کشور، تعداد ناشران و احتمال زیاد استقبال مردم از این نمایشگاه مغفول بماند. لذا شرکت ملی پست صرفا برای ادای وظیفه و کمک به قشر فرهنگی در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مشارکت کرد. خوشبختانه با تلاش همکاران در انجام این مسئولیت موفق بودیم.»
وی در  خصوص تدابیر صورت گرفته شرکت ملی پست با توجه به فاصله زمانی کوتاه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای ارائه خدمات به ناشران و مشتریان کتاب، گفت : « تجربه مشارکت در برگزاری دو نمایشگاه مجازی از یک سو و همچنین زمان برگزاری سی‌‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به پایان یافتن روزهای اوج کاری پایان سال پست موجبات برگزاری بهتر و خدمت رسانی مطلوب تر برای شهروندان را فراهم خواهد کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد. »

مهلت ۷۲ ساعت برای ناشران جهت دریافت امانات نمایشگاه کتاب
وی با اشاره به تجربه و الگوی جدید نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فروش حضوری و مجازی، از آمادگی کامل برای ارائه خدمات به‌‌دنبال افزایش میزان مرسولات خبر داد و افزود: « یکی از تمهیدات شرکت ملی پست برای سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تخصیص دو شعبه پستی شهید یوسفیان و شمال‌غرب تهران برای خدمت دهی به ناشران است لذا از ناشران تقاضا داریم، بعد از ۷۲ ساعت از پایان نمایشگاه به تحویل سفارش‌ها اقدام کنند. »
افروز با بیان اینکه یکی ازنگرانی‌‌های پست، چگونگی برنامه‌ریزی ناشران حاضر در بخش فیزیکی نمایشگاه و بکارگیری حداکثر نیرو‌های انسانی در غرفه‌ است، گفت: « به‌عبارت دیگر نگرانی از اینکه فرایند بسته‌بندی و تحویل را به بعد از نمایشگاه موکول کنند.»
مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب‌و‌کار این موضوع را یکی از چالش‌های اصلی برشمرد و خواستار اخذ تدابیر لازم توسط ناشران حاضر در بخش فیزیکی نمایشگاه شد تا تقسیم نیرو‌های انسانی به‌گونه‌ای صورت گیرد که فرایند آماده‌سازی سفارش‌ها به‌موقع و براساس زمان تعیین شده، تحویل شود.
مدیرکل بازاریابی وتوسعه کسب و کار خاطرنشان کرد: « ناشران توجه داشته باشند که ترافیک نمایشگاه باید در طول ۱۰ روز پخش شود؛ چراکه اگر فرایند آماده‌سازی، تحویل و توزیع به بعد از نمایشگاه موکول شود، شرکت ملی پست با توجه به زیرساخت‌های موجود، توان پاسخگویی نخواهد داشت و نارضایتی مخاطبان را به همراه خواهد داشت. بنابراین تاکید داریم، بعد از مهلت ۷۲ ساعته، شرکت ملی پست بسته‌های نمایشگاهی را تحویل نخواهد گرفت.»

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/snRroR