امروز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

گردشگری در سراب تاریخی و کوچه باغ‌های زیبای هرسین

سراب زیبای هرسین در استان کرمانشاه در جنوب شرقی شهر کرمانشاه و در مرکز شهر هرسین قرار دارد و یکی از سراب های تاریخی و دیدنی کرمانشاه به شمار می آید.

به گزارش فراسو به نقل از مهر، هرسین یکی از شهرستان‌های تاریخی و زیبای استان کرمانشاه است که از جنوب به شهرستان دلفان استان لرستان، از شمال به شهرستان صحنه، از غرب به شهرستان کرمانشاه و از شرق به نهاوند محدود می‌شود و طبیعت زیبا و وجود چشمه‌ها، کوهستان، فضای سبز و آثار تاریخی، زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر شهرستان هرسین داده است.

در داخل شهر هرسین و در دامنه کوه شیرز سراب بسیار زیبایی وجود دارد که سراسر این سراب پوشیده از درختان جنگلی است و وجود ارتفاعات و صخره‌های زیبا، آب و هوای مطبوع و دل انگیز، وجود چشمه‌های آب خروشان در منطقه و طبیعت بکر و چشم نواز، سراب هرسین را به منطقه نمونه در گردشگری تبدیل کرده است‌.

بهترین زمان بازدید از سراب هرسین در فصل بهار و ابتدای تابستان است و در فصل بهار، مقدار آب خروجی از سراب به علت بارش‌های فصل سرما در بیشترین حد خود است و درختان موجود در این سراب در فصل بهار طراوت و شادابی خاصی داشته و هوای مطبوع بهاری در سراب هرسین مسافران را مجذوب زیبایی خود می‌کند.

وجود چشمه‌های جوشان، جوی‌های روان، آبشارهای مصنوعی و باغ‌های میوه در نزدیکی این سراب نیز به‌عنوان مزیت‌های این سراب به شمار می‌آید و مسیرهای آب در کنار آبشارهای مصنوعی باعث ایجاد یک فضای عالی و مناسب برای گردشگران شده تا ساعت‌ها در فضای سبز این سراب، استراحت کنند.

گردشگری در سراب تاریخی و کوچه باغ‌های زیبای هرسین

در مرکز شهر هرسین قرار گرفته و در اطراف این سراب کوه‌های زرین کوه، شیرز کوه و دیوانگاه قرار دارد و هرساله گردشگران بسیاری از داخل استان و دیگر نقاط ایران برای دیدن جاذبه‌های این شهر راهی هرسین می‌شوند.

در سراب تاریخی و کهن هرسین، بقایا و آثار قدیمی بسیاری کشف شده است و در این بین سه اثر ساعت آبی و سنگی سراب هرسین، حجاری‌های ساسانی و پلکان سنگی کاخ ساسانی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

ساعت آبی و سنگی سراب هرسین

در مجموعه گردشگری سراب هرسین کرمانشاه یک ساعت آبی بسیار قدیمی وجود دارد و این ساعت شگفت‌انگیز در بخش جنوب شرقی سراب مشهور قرار گرفته است که شکل کلی این ساعت به‌صورت دایره‌ای بوده و قطر دهانه آن در حدود ۳.۸ متر است و عمقی که برای این ساعت ثبت شده چیزی در حدود ۶۶ سانتی‌متر است و این ساعت به‌طور کامل از سنگ یک دست ساخته شده و سبب شده تا زیبایی وافری را در خود جای دهد.

ساعت آبی مکانیسمی خاص و جالب دارد و جذابیت آن زمانی دوچندان می‌شود که بدانید این ساعت از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و در مرکز این دایره یک بخش مخروطی شکل وجود دارد که به نظر می‌رسد به‌عنوان فواره از آن استفاده می‌شده و در زیر این بخش مخروطی یک فضای ۱۲ ضلعی منتظم قرار دارد که بر اساس گفته‌های باستان‌شناسی این بخش ۱۲ ضلعی به‌عنوان ساعت آفتابی استفاده می‌شده است.

قدمت این ساعت آبی بر اساس کاوش‌های انجام‌شده به دوران قبل از اسلام بازمی‌گردد که بر اساس این بررسی‌ها و قدمت ساعت آبی به نظر می‌رسد قدمت اولیه این سراب متعلق به دوره ساسانی بوده است.

گردشگری در سراب تاریخی و کوچه باغ‌های زیبای هرسین

حجاری‌های ساسانی هرسین کرمانشاه

در کنار این ساعت آبی حجاری‌هایی نیز در کوه‌های نزدیک این سراب وجود دارد و این حجاری‌ها که به حجاری‌های ساسانی یا فرتاش معروف هستند در دامنه کوه دیوانگاه قرار دارد.

در این حجاری یک بخش از کوه به‌صورت کامل تراش‌خورده و صفحه صاف و بزرگی را ایجاد کرده که به نظر می‌رسد قرار بوده کتیبه‌ای در این صفحه حجاری شود ولی بنا به دلایل نامعلومی نیمه‌تمام باقی‌مانده است و این حجاری‌ها شامل سه بخش بوده که مجموع ابعاد آن در حدود ۴۶.۵ متر طول و ۱۲.۲۵ متر عرض دارد.

پلکان سنگی کاخ ساسانی هرسین

در قسمت شرقی حوض سنگی در سراب هرسین کرمانشاه یک پلکان سنگی یکپارچه قرار دارد که در کتب تاریخ و قدیمی از شباهت‌های این پلکان سنگی با پله‌های موجود در پاسارگاد نکاتی گفته شده است و متأسفانه امروزه دیگر خبری از این پله‌های سنگی نیست.

گردشگری در سراب تاریخی و کوچه باغ‌های زیبای هرسین

در قسمت فوقانی این پله‌ها یک طاق سنگی وجود دارد که قوس قسمت فوقانی آن گهواره‌ای شکل و قسمت پایینی آن به‌گونه‌ای است که برای طاق نقش نگه‌دارنده را ایفا می‌کند که با توجه به آثار به‌دست‌آمده به نظر می‌رسد که این بناها بقایای یک کاخ سلطنتی نیمه‌کاره در دوران ساسانی و به‌احتمال‌زیاد شاپور اول بوده که بنا به دلایلی این کاخ و کتیبه مربوط به آن نیمه‌تمام باقی‌مانده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Hk6QGh