امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

ربات‌های ایران‌ساخت برای خط تولید صنعتی دارو کاربردی شدند

یکی از شرکت‌های عضو مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس، موفق به طراحی، ساخت و تجاری‌سازی ربات اسکارای صنعتی مورد استفاده در خطوط دارویی و اتاق‌های تمیز جهت جابجایی، بسته‌بندی و جداسازی انواع ویال‌ها و دیگر انواع محصولات دارویی شد.

به گزارش فراسو، علیرضا نوروزیان، مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه ما در این شرکت موفق به ساخت ربات اسکارا به صورت تمام صنعتی و تجاری شدیم، گفت: ربات اسکارا یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین بازوی‌های صنعتی سری است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله صنعت داروسازی دارد.

وی ادامه داد: این ربات تنها بر روی یک پایه قرار می‌گیرد و به فضای استقرار کمی نیاز دارد و همچنین با سرعت و دقت تکرارپذیری بالا و قیمت مناسب قابل رقابت با نمونه ربات‌های خارجی است.

به گفته نوروزیان، دلایل بسیاری برای استفاده از این ربات در صنعت و خط تولید وجود دارد که مهمترین مزیت‌های آن کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت محصول و در نتیجه امکان رقابت در بازارهای جهانی است.

مدیر عامل این شرکت از دیگر مزایای این ربات را افزایش نرخ تولید، افزایش انعطاف پذیری تولید محصول، کاهش ضایعات و بهبود فرآیند تولید، ایمنی و افزایش سلامت کارمندان، کاهش هزینه سرمایه‌ای با توجه به کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف مواد اولیه ذکر کرد و یادآور شد: این ربات می‌تواند با تجهیز به بینایی ماشین، برای تشخیص اشیاء به منظور کنترل کیفیت، خواندن بارکد و تشخیص متن، دسته‌بندی محصولات، تشخیص سطح پر شدن مواد و شمارش استفاده شود.

به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، وی افزود: همچنین از این ربات می‌توان در خطوط دارویی و شیمیایی، اتاق‌های تمیز و مکان‌هایی که حضور انسان امکان‌پذیر نیست، به منظور جابجایی، بسته‌بندی و مونتاژ استفاده کرد. ربات ساخته شده ۴۸ کیلوگرم وزن دارد و بیشینه جرم قابل جابجایی آن ۵ کیلوگرم است.

نوروزیان با بیان اینکه این ربات دارای سیستم کنترل PLC جهت اتصال به خط تولید است و پنل اپراتوری با صفحه نمایش رنگی و لمسی ۷ اینچی رابط کاربری آن را بسیار آسان کرده است، اظهار کرد: دقت تکرارپذیری موقعیتی این ربات نیز در حدود ۰.۱ میلیمتر و در طراحی و ساخت ربات‌های این شرکت متناسب با نیازهای مشتری، برنامه‌نویسی و طراحی گریپر صورت می‌گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/txw1Tv