امروز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتصال ۹۰درصد روستاهای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال جاری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ میزان روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در این استان به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی، مصطفی بهی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ، در گزارشی از توسعه خدمات متنوع ارتباطی در بیش از ۱۷۰ روستای استان طی سال ۱۴۰۰ خبر داد.
وی با اشاره به اجرای طرح های مختلف برای توسعه ارتباطات روستایی استان بیان کرد: با توجه به برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه ارتباطات در سطح روستاها از محل اعتبارات این وزارتخانه موسوم به طرح خدمات عمومی اجباری فاوا در حال انجام است.
وی افزود: در اجرای این طرح ها توسعه شبکه تلفن همراه، توسعه شبکه اینترنت پرسرعت و اتصال مراکز به شبکه امن و پایدار فیبر نوری در برنامه است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: در طرح توسعه شبکه تلفن همراه روستاهای استان از ابتدایسال گذشته ۲۹ سایت راه اندازی شد که پوشش تلفن همراه را در ۵۱ روستای استان با جمعیتی بیش از ۳۰۰۰ خانوار برقرار کرده است.
وی با اشاره به اجرای طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: در این طرح نیز با راه اندازی ۶۰ سایت، ۱۵هزار خانوار روستایی استان، در بیش از ۱۰۰ روستا، به اینترنت پرسرعت همراه و خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کردند.
بهی اظهار کرد: در همین راستا با توسعه شبکه ملی اطلاعات در سطح روستاها، ۸۰ مدرسه روستایی از طرح هوشمند سازی مدارس بهره مند شدند و تعداد این مدارس به ۱۵۰۰ مدرسه رسید.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت ارتقاء کیفیت و پایداری ارتباطات روستایی در قالب توسعه شبکه فیبر نوری، گفت: در سال ۱۴۰۰، ۳۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی اجرا شد که ۴ سایت تلفن همراه و ۴ مرکز تلفن روستایی را که حدود ۲۰۰۰ خانوار در ۱۰ روستای استان را از سرویس های متنوع ارتباطی بهره مند می کنند به شبکه فیبر نوری متصل کرده است.
وی یادآور شد: پیش از این نیز حدود ۱۷۵ کیلومتر فیبر نوری در سطح روستاهای استان اجرا شده بود که ۳۰ مرکز تلفن و سایت تلفن همراه را به این شبکه متصل کرده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی ضمن اشاره به تامین اعتبار اجرای همه پروژه های ارتباطی روستایی از محل عتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت متبوع تصریح کرد: برای اجرای پروژه های ارتباطی روستایی در خراسان جنوبی طی سال ۱۴۰۰، اعتباری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال از محل مذکور هزینه و اپراتورهای مختلف در اجرای این حجم از پروژه ها فعالیت داشته اند.
بهی تاکید کرد: در استان خراسان جنوبی حدود ۳۰۰ روستا فاقد اتصال به شبکه ملی اطلاعات هستند که برنامه ریزی لازم برای اتصال این روستاها صورت گرفته و تا پایان سال ۱۴۰۱ میزان روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در این استان به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد.
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/z7SJS4