امروز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاخ سفید: اجازه نمی‌دهیم آمریکایی‌ها به جای پوتین آسیب ببینند

دولت بایدن روز جمعه اعلام کرد نفت روسیه را تحریم نخواهیم کرد زیرا این اقدام به جای ولادیمیر پوتین، به مصرف کنندگان آمریکایی آسیب می‌زند.

به گزارش فراسو، آموس هوچ استاین، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی به تلویزیون بلومبرگ گفت: تحریمها جریان نفت روسیه را هدف نمی‌گیرند.

این اظهارات نشان دهنده رویکرد دولت بایدن در قبال تحریمهایی است که هدف آن وارد کردن فشار حداکثری بر رئیس جمهور روسیه و حداقل کردن آسیب برای مصرف کنندگان آمریکایی و اروپایی است.

هوچ استاین گفت: اگر بخش نفت و گاز روسیه را هدف بگیریم، قیمتها افزایش پیدا خواهند کرد. شاید پوتین نیمی از محصول خود را بفروشد اما با قیمت دو برابر خواهد فروخت. این به معنای آن است که وی از تبعات تحریمها آسیبی نمی‌بیند در حالی که آمریکا و متحدانش از این پیامدها متاثر خواهند شد. وی ادامه داد: قیمت‌های نفت در واکنش به این رویکرد کاهش پیدا کرده و دولت انتظار دارد این روند ادامه پیدا کند.

قیمت نفت پس از حمله روسیه به اوکراین، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تحت تاثیر نگرانیها از تحریمهای شدیدتر غرب پس از این اقدام، به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرد اما این افزایش قیمت پس از بسته اولیه تحریمهای اعلام شده از سوی دولت بایدن که بخش انرژی را نادیده گرفته بود، تقریبا از میان رفت. روز جمعه قیمت وست تگزاس اینترمدیت در بازار نیویورک یک دلار و ۱۰ سنت کاهش یافت و به ۹۱ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید در حالی که قیمت نفت برنت با یک دلار و ۶۹ سنت کاهش، ۹۷ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه بود.

بایدن و حزب دموکرات وی با ریسکهای سیاسی ناشی از نرخ بالای تورم روبرو هستند که قیمت کالاهای مصرفی از مواد غذایی گرفته تا سوخت را افزایش داده است. بایدن سال گذشته با برداشت ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک موافقت کرد و روز پنج شنبه وعده داد در صورت نیاز، نفت بیشتری آزاد خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هوچ استاین گفت: تحریمها به میزان قابل توجهی از آنچه پیش از این برای پوتین هدف گرفته شده بود، سخت تر و سخت تر می شوند و از حمایت بین‌المللی بیشتری برخوردارند. وی به تلاشهای دولت آمریکا برای متقاعد کردن صادرکنندگان گاز طبیعی و متحدان آسیایی برای ارسال محموله‌های گاز به اروپا اشاره کرد و گفت: این اقدام مانع از آن شد که پوتین زمان حمله نظامی را با خاموشی ها یا اضطرار اقتصادی در اروپا تنظیم کند و عرضه کافی گاز طبیعی برای عبور اروپا از زمستان فراهم کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/eEC1dI