امروز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

ورود یک میلیون و ٢٠٠ هزار گردشگر خارجی در پنج ماه گذشته

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: از ابتدای آبان تا ٢٠ اسفند، یک میلیون و ٢٠٠ هزار گردشگر خارجی وارد ایران شدند.

به گزارش فراسو، علی‌اصغر شالبافیان روز چهارشنبه – ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰- در نشست سفرهای نوروزی و فرصت های پیش رو صنعت گردشگری گفت: ابتدای آبان ماه محدودیت صدور روادید برای گردشگران خارجی لغو شد و مرزهای گردشگری گشوده شد و از ابتدای آبان تا ٢٠ اسفند، یک میلیون و ٢٠٠ هزار گردشگر خارجی وارد ایران شدند.

وی افزود: برنامه‌های ستاد خدمات سفر نوروزی بعد از شهریور ماه و با توجه به کاهش دغدغه ها و همچنین بازگشایی مرزها و آغاز صدور روادید از آبان در دستور کار قرار گرفت.

شالبافیان ادامه داد: البته موضوع بیماری غیر قابل پیش بینی بود و به دلایل مختلف نباید ترغیب به سفر انجام می‌شد از طرفی هم باید آمادگی لازم ایجاد میشد در حالی که تصور به ترغیب سفر هم در کشور شکل نگیرد.

معاون گردشگری گفت: از آبان ماه ستادهای سفر تشکیل و قرار شد در سطح استان و شهرستان ستادها فعال شوند، اصلی ترین رویکرد ما فعالیت میدانی بود که در بسیاری از استانها استانداران محور تشکیل جلسات شدند و با ابلاغ وزیر کشور جدیت یافت، امروز در سطح شهرستان ها و دهیاری ها هم ستادهای سفر نوروزی تشکیل شده است.

وی گفت: عمده گردشگران خارجی بیشتر از کشورهای همسایه بوده اما با توجه به کاهش دغدغه‌های کرونا اما پیش‌بینی می‌شود در فصل‌های پیش رو از بازار کشورهای غیر همسایه‌ها گردشگر داشته باشیم. البته باید مسیرها و مقصدهای جدید هم طراحی شود. ‌

حداقل ٣٠ هزار میلیارد تومان خسارت کرونا به گردشگری 

شالبافیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره خسارت‌های کرونا به صنعت گردشگری گفت: باید آثار غیر مستقیم کرونا به گردشگری را هم محاسبه کنیم اما تاثیر اقتصادی گردشگری در نظام حساب های ملی هنوز قابل احصا نیست. اما بر اساس برآورد خسارت به بخش اقامتی حداقل ٣٠ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری وارد شده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره سند تحول دولت در بخش گردشگری گفت: اصلی‌ترین رویکرد دولت در این سند هم افزایی بین دستگاه های دولت برای رونق و توسعه گردشگری است.

شالبافیان گفت: یکی از موضوعاتی که در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم اطمینان‌بخشی سفر است که در همین راستا کارکنان تاسیسات گردشگری ملزم شدند تا حتما دو دز واکسن را تزریق کنند. ضمن اینکه تمام تاسیسات گردشگری ملزم به دریافت تاییدیه ایمنی و نصب آن در محل تاسیسات گردشگری شدند.

معاون گردشگری کشور با اشاره به تقویت صنعت گردشگری اضافه کرد: تصویب تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها و شناورهای دریایی، حمایت از فعالان گردشگری و صنایع‌دستی در قالب تبصره ۱۸، تلاش برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران در سطح دنیا از مهم‌ترین اقدامات از صنعت گردشگری در ماه‌های اخیر است.

شالبافیان به سند تحول گردشگری اشاره کرد و افزود: اصلی ترین رویکردی که سند تحول گردشگری دنبال می‌کند توجه به بازارهای گردشگری در کشورهای همسایه است. اما نقطه ثقل این صنعت تقویت همکاری‌ها با ذی‌نفعان و فعالان گردشگری است.

وی بیان کرد: از کشورهای غیر همسایه تقاضاهای خوبی برای سفر به ایران داریم. در همین ارتباط توجه و برنامه‌ریزی ما به محصولات گردشگری دارای مزیت است که می‌تواند به تحریک بازار گردشگری کمک کند.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: احیای مسیرهای جدید در حوزه گردشگری خارجی یکی دیگر از برنامه‌ها و معرفی شایسته ایران یکی از اولویت‌های ما است که با پیگیری‌های وزارت‌ فرهنگی و همکاری مجلس، هزینه‌کرد افراد حقیقی برای تولید محتوا به زباهای خارجی به‌عنوان هزینه کرد مالیاتی قابل قبول است.

شالبافیان در درباره تسهیلات حمایتی از صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌های گردشگری یک فعالیت مناسبی را شروع کردیم که در همین ارتباط یک هزار و ٢٧۵ میلیارد تومان به تامین زیرساخت‌ها اختصاص یافته است. ضمن این‌ که ٢ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و ۴ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بانکی برای تامین زیرساخت‌های گردشگری در قالب تسهیلات در نظر گرفته شده که در نوع خود بی‌سابقه است.

شالبافیان درباره اقدامات وزارت میراث فرهنگی برای اقامت گردشگران در نوروز ۱۴۰۱ یادآور شد: در حوزه اقامت اگرچه بر اساس توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا، اولویت با اقامتگاه‌های رسمی است، اما در صورت تشخیص شرایط خاص و اضطراری این اجازه به استانداران داده شده است تا از سایر اقامتگاه‌ها مانند اقامتگاه‌های آموزش و پرورش و خوابگاه‌های دانشجویی نیز استفاده شود.

جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست در سفر

شالبافیان درباره نگرانی‌های آسیب به محیط زیست در طول سفر گفت: یکی از موضوعاتی که به همه استان‌ها ابلاغ شده است و همه موظف به رعایت آن هستند اینکه سفر هم‌وطنان برای محیط زیست باید حداقل نگرانی و آسیب را به وجود آورد، صیانت از محیط زیست امری لازم است و همه باید به آن توجه داشته باشند.

معاون وزیر میراث‌ فرهنگی درباره معرفی تهران به عنوان مقصد سفر، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که یکی از ظرفیت‌های گردشگری سفر تهران است البته تهران به اندازه کافی معرفی نشده است،‌ اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تهران کتاب راهنمای گردشگری تهران، ری شمیرانات را منتشر و رونمایی کرده است، البته با همکاری شهرداری تهران اماکنی برای میزبانی از گردشگران تهرانی تدارک دیده شده و بازارچه‌های صنایع‌دستی نیز در نقاط مختلف تهران در نوروز ۱۴۰۱ راه‌انداری خواهد شد.

توسعه گردشگری، تکلیف شورای برنامه‌ریزی و توسعه

شالبافیان به اهمیت توجه به حوزه گردشگری در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلف شدند تا توسعه حوزه گردشگری را در اولویت همه برنامه ها قرار دهند.یکی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی در هر استان حوزه گردشگری است و مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها باید این موضوع را در سال آینده به صورت جدی پیگیری کنند.

معاون گردشگری کشور درباره اقامت مسافران نوروزی در کلاس‌های درس و مراکز غیر رسمی اظهار داشت: مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا این است که اقامت فقط در اقامتگاه‌های رسمی مجاز است اما در شرایط اضطراری تشخیص این موضوع با استانداران است که می‌توانند از سایر اماکن اقامتی استفاده کنند.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در درباره ارائه خدمات به مسافران استان‌های جنوبی کشور، گفت: کشتی‌های تفریحی و شناورهای مسافری که با شیوع کرونا فعالیت نداشتند، با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی فعالیت خود را مجددا آغاز خواهند کرد. ضمن اینکه با همکاری وزارت راه و شهرسازی آموزش لازم به کارکنان این شناورها داده شده است.

اجازه نمی‌دهیم سیمای گردشگری خدشه‌دار شود

شالبافیان درباره تخلفات احتمالی برخی از شرکت‌های مسافرتی در نوروز و احتمال هرج و مرج با آغاز افزایش سفر در نوروز ۱۴۰۱، گفت: اگر کسی تخلف کند و ما مطلع شویم و برخورد نکنیم طبیعی است که به اصلی‌ترین وظیفه خود عمل نکردیم. ما اینجا هستیم که از حقوق مردم صیانت کنیم. اجازه نخواهیم داد اندک افرادی سیمای فعالان گردشگری را خدشه‌دار کنند. برای نوروز نظارت‌های ما تقویت شدند و تیم‌های نظارتی وزارتخانه افزایش یافته‌اند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره افزایش هزینه‌های سفر اضافه کرد: البته باید توجه داشت که افزایش چشم‌گیر در هزینه‌های صنایع در سال‌های اخیر داشتیم که یکی از آن‌ حوزه‌ها صنعت گردشگری است. افزایش هزینه‌های سفر در حوزه گردشگری معلول افزایش هزینه‌ها در سایر صنایع است.

افزایش ٣٠درصدی سفر نسبت به نوروز ٩٨

شالبافیان افزود: یکی از محورهای سند تحول گردشگری کمک به در دسترس قرار گرفتن سفر است که می‌تواند به ارزان‌سازی سفر کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: ارزان‌سازی سفر البته نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است. پیش‌بینی ما این است که سفرهای نوروزی امسال نسبت به نوروز ۱۳۹۸ که نوروز قبل از شیوع کرونا بود، ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

آماده‌سازی ۱۵۳ پایگاه برای اجرای برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱

مدیرکل امور پایگاه‌ها نیز در این نشست خبری از آماده‌سازی ۱۵۳ پایگاه برای اجرای برنامه‌های نوروزی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن‌های نوروزی در پایگاه‌های سراسر کشور گفت: موضوع آماده‌سازی پایگاه‌ها و موزه‌ها را از مدتی قبل آغاز کردیم و برای حضور گردشگران آمادگی کامل داریم، ۲۵۳ پایگاه ملی و جهانی میزبان گردشگران نوروزی خواهند بود.

فرهاد عزیزی افزود: ۶۰نقطه شامل پایگاه‌های ملی و جهانی و موزه‌ها به عنوان پایلوت برگزاری مراسم نوروز در کشور انتخاب شده است.

وی اظهار داشت: ۱۵ اسفند روز درختکاری در پایگاه‌ها و موزه‌ها گرامی داشته شد، در روز ۲۰ اسفند هم پاک‌سازی محوطه‌های تاریخی، پایگاه و موزه‌ها را انجام دادیم و برای میزبانی از گردشگران کاملا آماده هستیم.

معرفی روستاهای کمتر دیده‌شده در فضای مجازی

حسن میثمی مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی، نیز در این نشست معرفی روستاهای هدف گردشکری و کم‌تر دیده شده از طریق فضای مجازی را از جمله ماموریت‌های در حال انجام عنوان کرد و گفت: آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنین نشاط‌آوری را از جمله سیاست‌های رسانه‌ای وزارتخانه طی ایام نوروز ١۴٠١ عنوان کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد فضای بانشاط و شاد برای مردم در ایام نوروز، افزود: همه تلاشمان این است که خاطره خوبی برای مردم از نوروز ۱۴۰۱ به یادگار بماند.

میثمی با تاکید بر لزوم اتحاد و همکاری میان رسانه‌ها و وزارتخانه در نوروز گفت: هماهنگی‌ها نیز با صدا و سیما انجام شده که در روزهای های آتی تیزرها پخش می‌شود. همچنین اداره‌کل استان تهران برای همکاری مشترک با شهرداری تهران اقدامات جدی انجام داده و به زودی بیلبوردهای نوروزی در سراسر شهر نصب می‌شود.

گردشگران محل اقامتشان را قبل از سفر رزرو کنند

مصطفی فاطمی مدیر کل گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست با بیان اینکه حداکثر ظرفیت تاسیسات گردشگری وارد چرخه صنعت شده است، تاکید کرد: گردشگران محل اقامت خود را قبل از سفر رزرو کنند، همچنین به اطلاعیه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر توجه کنند.

مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه  فعالیت‌های ستاد سفر  از آبان ماه آغاز شده است، افزود: پس از نمایشگاه گردشگری، حوزه گردشگری داخلی نیز به ستاد وارد شد و نشست‌ها به صورت رسمی در همه استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار شد.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم ظرفیت‌های اسکان را به حداکثر برسانیم، افزود: با توجه به تعطیلی دو سال گذشته بسیاری از تاسیسات گردشگری برای ورود به چرخه نیاز به بازسازی و مرمت داشتند، که این مهم انجام شد.

فاطمی با اشاره به ظرفیت و فعالیت‌های سایر دستگاه‌های عضو ستاد سفر نوروزی گفت: سعی شده از حداکثر همه دستگاه‌ها استفاده شود. در نوروز ۱۴۰۱ حدود ۲۲۵ قطار مسافربری با ۲۲۴ هزار صندلی، ۲۶ هزار پرواز، ۱۲۴ اسکله گردشگری، دو هزار و ۸۴۰ شناور گردشگری، ۱۴ هزار و ۴۰۰ اتوبوس، ۲۴ هزار مینی‌بوس، ۱۲۰۰ تیم بهداشتی و ۷۹۷ پایگاه امدادی در خدمت گردشگران خواهند بود.

فاطمی اظهار داشت: پایگاه‌های انتظامی ناجا در استان‌های مختلف تشکیل شده است و بیشترین تعداد پایگاه‌ها مربوط به ناجا است که در کنار آن پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال قرار دارد و ۷۹۷ پایگاه در کل کشور خواهیم داشت. همچنین هزار و ۵۵۰ تیم امدادی با امکاناتی که هلال احمر در اختیار گذاشته و هزار و ۲۰۰ تیم بهداشتی به گردشگران خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیرکل دفترگردشگری داخلی همچنین درباره کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، گفت: سامانه‌ای راه‌اندازی شده است و امسال علاوه بر ۸۹۰ پایگاه مرکز امداد خودرو برای اولین بار کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی اقدام به استقرار امدادرسانی برای خودروهای آفرود کرده است. همچنین سامان‌دهی و آموزش خودروهای آفرود از دیگر فعالیت‌های کانون است.

فاطمی همچنین به فعالیت کشیک‌های فعال نوروزی و خدمات رفاهی و فرهنگی موزه‌ها، پایگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برای مدیریت سفرهای نوروزی و همچنین انتقادات و شکایات مردمی سامانه تلفنی ۰۹۶۲۹ و پایگاه اطلاع رسانی www.۰۹۶۲۹.ir  راه اندازی شده است.

وی گفت: آمار نشان می‌دهد در ۶  استان بیش از ۸۰ درصد رزور  انجام شده است. اسکان و امدادرسانی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده  است سعی شده همه تاسیسات گردشگری مانند ظرفیت سال ۹۸ به چرخه صنعت گردشگری بازگردانده شود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی به شکل‌گیری ۴۸۵ ستاد اجرایی سفر در کل کشور اشاره کرد که طی این مدت بر تمامی موارد نظارت داشتند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده اند و بر برنامه‌ریزی برای سفر و توجه به اطلاعیه‌های ستاد سفر تاکید کرد.

فاطمی با بیان اینکه امروز در تمام استان‌های کشور میزان اقامت‌ها مشخص شده است، افزود: می‌دانیم هر استان چه میزان از ظرفیت آن رزرو شده است. استان‌هایی مثل بوشهر، خوزستان، فارس، گیلان، مازندران، یزد و خراسان رضوی ظرفیت رزرو در آنها از ۸۰ درصد عبور کرده است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی افزود: در بعضی از استان‌ها پیش‌بینی ما این است که رزرو کمتر باشد که توصیه ما این است که گردشگران به این استان‌ها هم سفر کنند که به‌عنوان‌ مثال می‌توان به استان‌های البرز، تهران و کرمان اشاره کرد.

اعزام تیم‌های تخصصی سفر به استان‌ها برای رسیدگی به شکایت‌های مردمی

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این نشست به اعزام تیم‌های تخصصی به تمامی استان‌ها برای بررسی کیفیت خدمات و قیمت‌ تاسیسات گردشگری اشاره کرد و گفت: بر اساس شکایات با تاسیسات برخورد می‌شود، مردم می‌توانند تخلفات را از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ مطرح کنند.

وی به برنامه‌ریزی اداره‌کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در سه مرحله پیش از نوروز، حین تعطیلات نوروز و ‌پس از نوروز اشاره و افزود: در مرحله پیش از نوروز طبق بازدیدهای میدانی بر کیفیت خدمات، نرخ‌های مصوب، اجرای پروتکل‌ها و دریافت واکسن پرسنل نظارت دقیق شده است.

نقی زاده به تمهیدات برای ارتباط مردم با ناظران و ماموران اشاره کرد و گفت: مردم از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ می‌توانند مشکلات خود در سفر خود مطرح کنند. همچنین امکان مسیریابی، وضعیت آب‌وهوا، اطلاع از وضعیت تاسیسات گردشگری و جاذبه‌ها از طریق این سامانه امکان‌پذیر  است.

نقی‌زاده همچنین بر اعزام تیم‌های تخصصی برای نظارت به خدمات تاسیسات گردشگری و بازدیدهای میدانی در کل کشور اشاره کرد و گفت: امروز اولین گروه اعزام می‌شوند و بر اساس شکایات دریافتی با تاسیسات برخورد می‌شود. همچنین تاسیساتی که عملکرد خوبی داشته باشند، تشویق می‌شوند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره نرخ‌گذاری تا سیاست گردشگری بیان کرد: افزایش یا تعدیل نرخ نداریم. به دلیل حمایت از تاسیسات گردشگری سعی شد که نرخ تورم رعایت شود.

وی با تاکید بر رعایت نرخ مصوب گردشگری بیان کرد: دو ماه قبل ابلاغیه در این خصوص به استان‌ها داده‌ایم. همچنین نظارت به صورت مستقیم و میدانی در استان‌ها و ستاد سفر انجام می‌شود و مردم می‌توانند تخلفات را در خصوص عدم رعایت نرخ‌های مصوب اعلام کنند.

در حاشیه نشست خبری امروز تفاهم نامه همکاری پنج ساله در زمینه هوشمندسازی گردشگری میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یکی از اپراتورهای تلفن همراه به امضا رسید.

علی‌اصغر شالبافیان با بیان اینکه نیازمند توسعه ارتباطات زیرساختی در حوزه گردشگری هستیم،اظهار داشت: این تفاهم نامه برای عمل به مسئولیت اجتماعی امضا شد. کارگروه مشترک تشکیل شده است تا محورهای همکاری متقابل استخراج و بر اساس آن برای ارائه بهتر خدمات گردشگری از ظرفیت‌های این اپراتور تلفن همراه در حوزه‌های مختلف استفاده شود.

این تفاهم‌نامه با موضوع همکاری مشترک برای تحقق اهداف تعریف شده است که همچنین توافق برای تنظیم یک برنامه جامع مشارکتی بر اساس زمان‌بندی در شکل‌گیری و توسعه گردشگری به امضای طرفین رسید.

مشارکت در شکل‌گیری زیرساخت‌ها و مولفه‌های گردشگری هوشمند در کشور، مقصد هوشمند، تجربه هوشمند، مدیریت تعاملات خارجی با افراد، نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و زیست‌بوم تجاری هوشمند، مشارکت در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی، تبادلی و پردازشی هوشمند برای جمع‌آوری، تشخیص روابط، تلفیق و استفاده هوشمند از داده‌ها، همکاری برای ایجاد و توسعه خدمات دیجیتال گردشگری مبتنی بر تحلیل داده، همکاری برای ایجاد ارتباط بین حوزه‌های فیزیکی و دیجیتال در گردشگری، از اهداف این تفاهم‌نامه است.

تعطیلات نوروز در ایران نخستین فصل گردشگری و سفر سال است که معمولا از آخرین روزهای اسفند آغاز و تا پایان هفته دوم فروردین ماه ادامه دارد؛ بیشتر مردم در این دوره عازم سفر می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود بعد از دو سال محدودیت‌های کرونایی و با گستردش واکسیناسیون عمومی، حجم سفرهای نوروز۱۴۰۱ افزایش چشم‌گیری داشته باشد. برای کاهش آسیب کرونا در دوران سفر برنامه‌ریزان سفر و مسئولان اجرایی کشور بر رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا توسط مردم و تاسیسات گردشگری و همچنین رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها تاکید دارند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ODaymE