امروز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

حمایت هند از آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک

هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، از ابتکارها برای آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک و مهار رشد قیمتها که در پی حمله روسیه به اوکراین افزایش پیدا کرده اند، حمایت خواهد کرد.

به گزارش فراسو، دفتر اطلاعات مطبوعاتی هند در بیانیه ای اعلام کرد دولت اختلالات احتمالی عرضه انرژی در نتیجه تحولات وضعیت ژئوپلیتیکی را بررسی می کند و از آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک به منظور خنثی کردن نوسان بازار و آرام کردن رشد قیمتها حمایت می کند.

هند فضا برای نگهداری حدود ۳۹ میلیون بشکه نفت برای اهداف استراتژیک دارد که بر مبنای مصرف سال ۲۰۱۹، معادل حدود ۹ روز تقاضاست. این کشور حدود ۸۵ درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تامین می کند. هند پس از فروش هشت میلیون بشکه به پالایشگاههای دولتی در سال میلادی گذشته، در حال حاضر حدود ۳۱ میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود دارد.

این کشور هنوز به وعده خود برای آزادسازی پنج میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود که در راستای اقدام هماهنگ شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با سایر کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت موافقت کرده بود، به طور کامل عمل نکرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت هند اعلام کرد آماده است اقدامات مناسب را برای تضمین تداوم عرضه با قیمتهای ثابت در پیش بگیرد.

ژاپن و استرالیا هم موافقت کرده اند اگر عرضه جهانی نفت با خصومتها در اوکراین مختل شود، در صورت لزوم به همراه سایر اعضای آژانس بین المللی انرژی از ذخایر استراتژیک خود نفت برداشت کنند. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد کشورهای عضو این سازمان آماده هستند تا برای تضمین تامین کافی نفت در بازارهای جهانی، به صورت گروهی اقدام کنند. اعضای آژانس بین‌المللی انرژی تا پایان سال ۲۰۲۱ مجموعا ۴.۱۶ میلیارد بشکه در ذخایر نفت داشتند که شامل ۱.۵ میلیارد بشکه در ذخایر استراتژیک دولت‌های این سازمان بود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Ljg8u2