امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

همزمان با روزجهانی تالاب ها؛همایش حفاظت و احیاء تالاب کیاکلایه برگزار می شود

همزمان با ۱۳ بهمن( ۲ فوریه) روزجهانی تالاب ها، به همت کارگروه تالاب جمعیت دوستداران محیط زیست شهرستان لنگرود، همایشی با هدف حفاظت و احیاء تالاب کیاکلایه برگزار می شود.

به گزارش فراسو، این همایش که با همکاری اداره محیط زیست، شورای اسلامی و شهرداری لنگرود برگزار می شود قصد دارد ضمن معرفی ظرفیت های بالقوه تالاب کیاکلایه، در خصوص اقدامات تخریبی سال های اخیر برخی سازمان ها و نهادها در این مجموعه محیط زیستی و اکو سیستمی نیز اطلاع رسانی کند.

بر پایه همین گزارش، تالاب ۱۲۳ هکتاری کیاکلایه لنگرود یکی از تالاب‌های حفاظت شده استان گیلان است که دارای تنوع زیستی بالا و هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر بسیاری است از جمله اینکه حدود ۱۰ گونه از پرندگان منحصر‌به‌فرد، در این تالاب مشاهده شده و به‌همین دلیل ظرفیت زیادی برای جلب گردشگران و پرنده نگران سراسر کشور دارد.

این گزارش می افزاید؛  تالاب کیاکلایه که در گذشته شکارگاه سلطنتی بوده حدود ۳۵۰ هکتار وسعت داشته است اما در سال‌های پس از انقلاب به‌ علت بی مبالاتی مسئولان وقت و تغییر کاربری ، به عرصه ساخت و ساز تبدیل شده است، به گونه ای که بخشی در اختیار ادارات دولتی قرار گرفته،به عنوان مثال بیمارستان تازه احداث لنگرود در این تالاب احداث شده‌است، بخشی به طرح مسکن مهر اختصاص یافته و بخشی هم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تصرف شده است.

به گزارش خبرنگار ما بدترین تصمیم مسئولان محلی تبدیل بخشی از پهنه تالاب به مرکز دپوی پسماند شهر لنگرود به مدت سی سال بود که پس از اعتراضات چندین ساله اخیر مردم فعلا مختومه شده است.

بر اساس اظهارات کارشناسان محلی درحال حاضر تلاش برای احیای ۱۲۳ هکتار از باقیمانده تالاب در جریان است که البته کاری دشوار خواهد بود، زیرا  علاوه بر اینکه بخشی از پهنه تالاب توسط اشخاص حقیقی محلی تصرف شده، برای حدود ۲۰هکتار  نیز به نام ۲۰۰ نفر از مدیران و کارکنان ادارات دولتی سند صادرشده و بقیه پهنه تالاب دچار کم آبی شدید است و اگر عملیات احیای تالاب فورا انجام نشود احتمال از دست رفتن کامل این اکوسیستم بی نظیر وجود دارد.

بر پایه همین گزارش در حال حاضر با تلاش جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود که یک NGO فعال یازده ساله است و حمایت مردم و برخی مسئولین، عزم جدی برای احیای این تالاب وجود دارد.
گفتنی است  این گردهمایی تاکنون چندین دوره در همین روز باحضور مردم و حامیان و علاقه‌مندان محیط زیست برگزارشده و هر ساله با استقبال بیشتر رو به رو می شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/9MuDnN