امروز سه شنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۳

نقش شرکت‌های دارویی آمریکا در اعتیاد بومیان به مواد افیونی

چند شرکت بزرگ آمریکایی به دلیل نقش آفرینی در اعتیاد گسترده بومیان این کشور به پرداخت غرامت به آن‌ها شدند.

به گزارش فراسو، سه مورد از بزرگترین شرکت‌های دارویی آمریکا و شرکت داروسازی «جانسون اند جانسون»، ملزم به پرداخت غرامت به بومیان آمریکایی شدند.

به گزارش «واشنگتن پست»، بر اساس اسناد دادگاهی، این شرکت‌های دارویی با پرداخت ۵۹۰ میلیون دلار برای حل و فصل دعوی حقوقی قبایل بومی آمریکا موافقت کرده‎اند.

قبایل بومی آمریکایی در شکایتی این شرکت‌های دارویی را متهم به دامن زدن به بحران اعتیاد به مواد افیونی در جوامع خود کرده‎اند.

پرونده‌ای در دادگاه منطقه‌ای «کلیولند»، ایالت اوهایو جزئیات توافق بومیان با شرکت‌های «جانسون اند جانسون»، «AmerisourceBergen»، «Cardinal Health» و «McKesson» را نشان می‌دهد.

این توافق با بومیان آمریکایی بخشی از توافق‌ها و جریمه‌ها به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار است که طی سال‌ها توسط شرکت‌های مختلف به دلیل نقش آنها در اپیدمی مواد افیونی که سراسر آمریکا را فرا گرفته، پرداخت شده است.

این داروها، از جمله دارو‌های تجویزی مانند «اوکسی کانتین» (OxyContin) و دارو‌های غیرقانونی مانند هروئین و فنتانیل ساخته شده غیرقانونی، با بیش از ۵۰۰ هزار مرگ و میر در سراسر آمریکا در دو دهه گذشته مرتبط بوده است.

بسیاری از قبایل آمریکایی از بحران اعتیاد و اوردوز به شدت آسیب دیده‎اند؛ یک مطالعه ذکر شده در توافق اخیر نشان می‌دهد که بومیان آمریکا در سال ۲۰۱۵ بالاترین میزان سرانه مصرف بیش از حد مواد افیونی را در بین تمامی گروه‌های جمعیتی در این کشور داشتند.

بیش از ۴۰۰ قبیله و سازمان بین قبیله‌ای که حدود ۸۰ درصد از شهروندان بومی را در آمریکا نمایندگی می‌کنند به خاطر مواد افیونی علیه شرکت‌های داروسازی شکایت کرده‎اند.

تمام قبایل فدرال به رسمیت شناخته شده در آمریکا قادر خواهند بود در توافق حل و فصل دعوی تازه ثبت شده شرکت کنند، حتی اگر به خاطر مواد افیونی شکایت نکرده باشند.

بر اساس این قرارداد، «جانسون اند جانسون» مستقر در نیوجرسی، ۱۵۰ میلیون دلار در مدت دو سال و سه شرکت توزیع دارو مبلغ ۴۴۰ میلیون دلار را در طول هفت سال پرداخت خواهند کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/vlxIcu