امروز چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳

مسئولیت قانونی تصادف فرزند زیر ۱۸ سال بر عهده والدین است

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: فرد زیر ۱۸ سال در صورت رانندگی و بروز حوادث جرحی و فوتی مقصر شناخته شده و به دادسرای اطفال معرفی می‌شود و در آنجا به پرونده رسیدگی می‌شود.

به گزارش فراسو،  سرهنگ عین اله جهانی گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیزات ماده ۷۲۳، اگر فردی بدون گواهینامه رانندگی پشت فرمان قرار بگیرد و رانندگی کند، ضمن اینکه خودش مسئول است و مجازات می‌شود، افرادی که خودرو را در اختیار آن فرد قرار می‌دهند به عنوان معاون در جرم رانندگی بدون پروانه در محاکم قضائی تعقیب و مجازات می‌شوند.
وی افزود: والدین در صورت قرار دادن خودرو به فرزندانشان، به واسطه مسئولیت‌های قانونی که در قبال فرزندانشان دارند، مسئول خواهند بود و باید پاسخگو باشند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: فرد زیر ۱۸ سال در صورت رانندگی و بروز حوادث جرحی و فوتی مقصر شناخته شده و به دادسرای اطفال معرفی می‌شود و در آنجا به پرونده رسیدگی می‌شود، حتی مواردی وجود داشته که افراد مذکور به نگهداری در مراکز مخصوص افراد زیر ۱۸ سال محکوم شدند؛ این مراکز شمایل زندان را ندارد، اما به نوعی زندان برای آن‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: درباره پوشش ۱۸ ـ ۱۸ و قوانین مربوط به رانندگی غیرمجاز افراد زیر ۱۸ سال، آمار‌های تحلیلی سال گذشته نشان داد ۱۸ درصد جان باختگان سوانح ترافیکی، زیر ۱۸ سال سن داشتند و این افراد کودکانی هستند که در تصادفات مقصر و مسبب نیستند، لذا به این فکر افتادیم پوشش ۱۸ ـ ۱۸ را راه‌اندازی و بتوانیم جان افراد مذکور را حفظ کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/l0REcm