امروز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

عبور استعلام‌ بین دستگاهی از یک میلیارد و ۶۲۰ هزار تراکنش

 رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: مجموعه استعلام‌های بین دستگاهی از ابتدای سال ۱۴۰۰، ‌ از یک میلیارد و ۶۲۰ تراکنش عبور کرده است که این تعداد نیز باید افزایش پیدا کند.

به گزارش فراسو، «محمد خوانساری» در اولین نشست خبری خود گفت: البته این تعداد تراکنش از نظر ما کافی نیست و دستگاه‌ها بیش از این باید در حوزه خدمتگذاری با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند. این تبادل نیز تنها باید از بستر گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی (GSB)  که امن و استاندارد است صورت بگیرد.

خوانساری خاطرنشان کرد: علاوه بر استعلام‌هایی که بین دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود، بخش خصوصی نیز برای ارائه خدمات خود به مردم به دریافت استعلاماتی از سوی دولت نیاز دارد. اکنون ۲۴ دستگاه داریم که به ۵۹۰ کسب‌وکار بخش خصوصی سرویس ارائه می‌دهند. در یک ماه گذشته، ۲۵ میلیون استعلام از جانب دولت به دارندگان کسب و کار ارائه شده که نسبت به سال گذشته با افزایش رو به رو شده است.

 بودجه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی برای حمایت از کسب و کارها
وی درباره برنامه حمایتی از کسب و کارها گفت: بودجه ما برای این کار از محل صرفه‌جویی یارانه‌ها حدود ۸۵۰ میلیارد تومان است که با توجه به سایر موارد اعتباری مد نظر، این رقم را به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسانده‌ایم. قرار است از این مبلغ برای حمایت از ۶ گروه در زیست‌بوم کسب و کارهای آنلاین، استقاده کنیم. حمایت از توسعه اشتغال، پلتفرم‌ها، حمایت از توسعه بسترهای آنلاین، تسهیلات سرمایه در گردش و حمایت از طرح‌های ویژه ملی جزو موارد مورد حمایت سازمان فناوری هستند.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: بر اساس تبصره بودجه ۱۴۰۰، حمایت از بخش خصوصی برای توسعه اشتغال در این حوزه به سازمان فناوری اطلاعات واگذار شده و قرار است این مبلغ برای حمایت از پیام‌رسان‌ها، بازی‌های موبایلی، اپلیکیشن‌ها، شتاب‌دهنده‌ها،  اقتصاد دیجیتال تخصیص داده شود.
تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای هر فرد شاغل در کسب و کار
خوانساری درباره طرح نوآفرین که در سازمان فناوری اطلاعات برای حمایت از کسب و کارها توسعه داده شده است، گفت: اکنون یک هزار و ۳۱۸ هویت مستقل روی این سامانه تعریف شده است. در سه ماه گذشته نیز هزار و ۳۸۲ کسب و کار جدید روی این سامانه تعریف شده‌اند. به واسطه این امکان، کسب و کارها می‌توانند از فضاهای اشتراکی فعالیت کرده و کد پستی اختصاصی برای انجام فعالیت‌ خود دریافت کنند.
معاون وزیر ارتباطات درباره حمایت از کسب و کارها گفت: کسب و کارهای مشمول این طرح می‌توانند به ازای هر شغلی که در لیست بیمه خود تعریف می‌کنند ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند البته سقف تسهیلات در بخش‌های مختلف متفاوت است
در شاخص‌های جهانی وضعیت مطلوبی نداریم
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این‌که رتبه ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی طبق شاخص‌های بین‌المللی توسعه دولت الکترونیک (EGDI)  از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، تاکید کرد: آخرین آمار مربوط به ۲ سال گذشته نشان می‌دهد، ایران از بین  رتبه ایران از میان ۱۹۳ کشور جهان در رتبه ۸۹ قرار دارد که این رتبه از نظر ما وضعیت مطلوبی نیست و باید آن را تغییر داد.
وی گفت: تعداد تراکنش‌های روزانه GSB به ۲۹۰ میلیون تراکنش رسیده، در حالی که فروردین امسال میزان تراکنش‌ها حدود ۱۰۰ میلیون بود. اکنون در گذرگاه عمومی خدمات دولت، ۲۴ دستگاه سرویس‌دهنده متمرکز وجود دارند که در حال سرویس‌دهی به ۵۹۰ کسب و کار بخش خصوصی هستند. تعداد تراکنش‌های روزانه این بخش به ۲۵ میلیون تراکنش رسیده است.
وی با بیان اینکه قرار است به زودی اپراتور خدمات شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود، تاکید کرد: دولت سیزدهم اهداف کلان شبکه ملی اطلاعات را با برنامه منسجم و مشارکت همه ذی‌نفعان دنبال می‌کند. این یک کار ملی است و برای به ثمر نشاندن از آن از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کنیم. دولت الکترونیکی یکی از نامه‌های مهم در استقرار شبکه ملی اطلاعات است. برای دستیابی به این هدف درگاه ملی خدمات را راه‌اندازی می‌کنیم تا با منسجم کردن خدمات دولت الکترونیک، مردم با یکبار ورود به این درگاه، بتوانند از تمامی خدمات دولت بهره‌مند شوند.
با توجه به این مأموریت، ایجاد و تقویت نظام تنظیم‌گری فناوری اطلاعات را به معاونت سیاستگذاری این سازمان واگذار کرده‌ایم و این معاونت وظیفه دارد در حوزه بسترسازی حکمرانی داده در فناوری‌های نوظهور، موضوعات مرتبط با حریم خصوصی، مدل‌های نوین رقابتی در جهت تکمیل خدمات شبکه ملی اطلاعات و تنظیم‌گری فضای رقابتی برای کسب و کارها، توانمندی و توسعه کسب و کار با هدف تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در GDP اقدام کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/JwuoTS