امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

درباره جهش سویه اومیکرون چه می‎دانیم؟

زیرسویه‌های جدیدی از سویه اومیکرون در حال شیوع در کشور‌های مختلف هستند که شیوع آن‌ها نگرانی‌هایی را به دنبال دارد.

به گزارش فراسو، سویه «اومیکرون» ویروس کرونا که رایج‌ترین شکل آن با نام «بی.‌ای ۱» شناخته می‌شود در حال حاضر تقریبا تمامی موارد ابتلا را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش «رویترز»، اکنون دانشمندان در حال پیگیری افزایش موارد ناشی از یک زیرسویه جدید از اومیکرون با نام «بی.‌ای ۲» هستند.

این زیرسویه جدید در حال رقابت با زیرسویه «بی.‌ای ۱» در بخش‌هایی از اروپا و آسیاست.

در سطح جهانی، «بی.‌ای ۱» حدود ۹۹ درصد از موارد توالی ارائه شده به پایگاه داده عمومی ردیابی ویروس GISAID را در ماه ژانویه به خود اختصاص داده است.

اما بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر چندین کشور در حال گزارش کردن مورادی از ابتلا به زیرسویه «بی.‌ای ۲» هستند.

در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت علاوه بر زیرسویه‌های «بی.‌ای ۱» و «بی.‌ای ۲»، دو زیرسویه جدید به نام‌های «بی.‌ای ۱.۱.۵۲۹» و «بی. ای.۳» را فهرست کرده است.

از زیرسویه «بی.‌ای ۲» گاهی با عنوان «سویه پنهان» نیز ییاد می‌شود.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که «بی.‌ای ۲» ممکن است حتی مسری‌تر از «بی.‌ای ۱» باشد، اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه احتمال فرار این سویه از محافظت ایجاد شده توسط واکسن وجود دارد، یافت نشده است.

بر اساس داده‌های اولیه، مقام‎های بهداشت دانمارکی تخمین می‌زنند که «بی.ای ۲» ممکن است یک و نیم برابر بیشتر از «بی.ای ۱» قابل انتقال باشد، اگرچه احتمالاً باعث بیماری شدیدتر نمی‌شود.

در حال حاضر زیرسویه «بی.‌ای ۲» در ۵۰ کشور جهان شناسایی شده است و دانشمندان در حال بررسی و مطالعه بیشتر بر روی این زیرسویه جدید اومیکرون هستند.

آمریکا یکی از کشور‌هایی است که این زیرسویه اومیکرون در آن شناسایی شده است.

اطلاعات منتشر شده نشان می‎دهد که این زیرسویه جدید در ۱۷ ایالت آمریکا شناسایی شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/MZlRe6