امروز پنج شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاخت و تاز امیکرون در کشور؛ احتمال افزایش کرونا مثبت‌ها به ۴۰۰ هزار نفر در روز

رشد آمار بیماران مبتلا به کرونا نشان می‌دهد امیکرون در کشور بدون استراحت در حال تاخت و تاز است. متخصصان می‌گویند با این شرایط احتمال مثبت شدن روزانه تست ۴۰۰ هزار نفر در روز وجود دارد.

به گزارش فراسو به نقل از روزنامه جوان؛ تاخت و تاز اومیکرون همچنان ادامه دارد! این‌بار بر خلاف دفعات قبلی حتی کودکان هم از سویه جدید در امان نیستند و طبق اعلام سخنگوی روابط عمومی وزارت بهداشت ۲۰ درصد از مبتلایان اومیکرون را کودکان تشکیل می‌دهند.

رشد تصاعدی آمار‌های اومیکرونی در حالی است که هنوز به قله پیک ششم نرسیده‌ایم و طبق پیش‌بینی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، این احتمال وجود دارد که در روز‌های آینده به شرط انجام تعداد تست‌های کافی، آمار روزانه اومیکرون به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با اشاره به مثبت‌شدن ۴۸ درصدی تست‌های پی سی آر هفته گذشته شهروندان تهرانی، از چرخش بالای ویروس در تهران خبر می‌دهد. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با تأکید بر آمادگی بخش اورژانس‌های کودکان به رؤسای بیمارستان‌ها پیشنهاد کرد حتماً برای موج ششم برای به‌روزرسانی تأسیسات، دستگاه‌ها و لجستیک اکسیژن بیمارستان‌ها اقدام کنند.

شیوع اومیکرون طبق پیش‌بینی‌های قبلی انفجاری است! طبق آخرین آمار ۲۴ ساعته، ۳۶هزار و ۹۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۲۶۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین زمان ۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۶۸۱ نفر رسید. در حال حاضر ۷۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. تهران هم به شهر‌های قرمز پیوسته و هشدار‌ها برای آماده باش بیمارستان‌های این شهر به خصوص بخش‌های کودکان جدی است.

افزایش ۲۳۶ درصدی بستری نسبت به ابتدای بهمن

نادر توکلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به افزایش صد‌درصدی بستری‌ها در هفته دوم بهمن به دلیل ویروس اومیکرون گفت: «همچنین تعداد فوتی نیز افزایش یافته‌است.»

به گفته وی بیشترین تعداد بستری در سال ۱۴۰۰ برای روز ۱۶ مرداد با رکورد یک هزار و ۸۱۲ نفر بود که بعد آمار کاهشی شد، ولی هم اکنون این آمار افزایشی شده‌است.

توکلی ادامه داد: «تعداد بستری‌ها از ابتدای بهمن که آمار ۱۷۴ بستری بود به آمار بستری ۵۸۶ بیمار افزایش یافته که افزایشی ۲۳۶ درصدی بستری را نشان می‌دهد.»
طبق اظهارات معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، ۴۰ درصد PCR افراد در هفته دوم بهمن مثبت بوده، همچنین

از هر یکصد بیمار بستری ۲۰ درصد بیماران زیر ۱۰ سال سن دارند.

توکلی در جمع بندی نهایی افزود: «۵۰ درصد بستری‌ها مربوط به افراد بالای ۵۰ سال است، همچنین ۹۰درصد فوتی‌ها نیز در سنین بالای ۵۰ سال بوده که شامل سنین ۶۰ تا ۷۰ سال در بخش بستری‌ها هستند.»

لزوم آمادگی بخش اورژانس‌های کودکان

به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به سال گذشته میزان مرگ پایین است و این نشان از دو چیز دارد، بالا بودن کیفیت درمان و مراقبت‌ها و همچنین به میزان کشندگی کمتر ویروس اومیکرون نیز ارتباط دارد.

زالی با اشاره به کسب تجربیات در موج‌های دیگر کووید ۱۹ نسبت به تقویت کلینیک‌ها و تیم‌های تنفسی تأکید کرد و افزود: «باید در تشکیل تیم‌های ترخیص نیز توجه ویژه‌ای به عمل آید.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با تأکید بر آمادگی بخش اورژانس‌های کودکان به رؤسای بیمارستان‌ها پیشنهاد کرد حتماً برای موج ششم برای به روز رسانی تأسیسات، دستگاه‌ها و لجستیک اکسیژن بیمارستان‌ها اقدام کنند.

مثبت شدن تست کرونای نیمی از مراجعان

به گفته زالی به طور کلی در مجموع ۴۸ درصد تست‌های پی سی آر هفته گذشته شهروندان تهرانی که به مراکز درمانی یا سرپایی مراجعه داشته‌اند مثبت بوده، این در حالی است که این عدد در مقایسه با هفته گذشته عدد ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام شده‌بود.

وی تأکید کرد: «بالا رفتن و مثبت‌شدن تست‌های پی سی آر در مراجعان سرپایی نشان‌دهنده چرخش بالاتر ویروس است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به شیوع بالای کرونا هشدار داد و خواستار رعایت دقیق‌تر شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، حضور نداشتن در فضا‌های مسقف و پرتراکم خصوصاً انجام سریع‌تر واکسیناسیون نوبت سوم شد.

احتمال افزایش کرونا مثبت‌ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در روز

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با اشاره به قدرت سرایت اومیکرون گفت: «این احتمال وجود دارد که در روز‌های آینده آمار روزانه اومیکرون به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر برسد، به شرطی که تست انجام شود.»

به گفته وی با افزایش موارد ابتلا، قطعاً تعدادی از بیماران نیاز پیدا می‌کنند در بیمارستان بستری شود که این موضوع می‌تواند به چالشی برای نظام سلامت کشور تبدیل شود.

طبرسی با عنوان این مطلب که دوره پیک اومیکرون بین یک ماه تا ۴۵ روز خواهد بود، افزود: «باید با اتخاذ تدابیری، جلوی شدت پیک را بگیریم.»

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ تأکید کرد: «ما نگران کسانی نیستیم که سه دوز واکسن زده‌اند و بیماری زمینه‌ای ندارند، بلکه نگران واکسن‌نزده‌ها هستیم.» وی با اعلام اینکه مرگ و میر کرونا در سنین بالا خیلی بیشتر است، ادامه داد: «طول دوره اومیکرون پنج روز است و پنج روز بعد حتماً باید با ماسک تردد کنند.»

به گفته طبرسی کودکان زیر پنج سال بیشتر درگیر اومیکرون می‌شوند و به دلیل اینکه نمی‌توانند خوب دارو بگیرند، مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد به طوری که بخش‌های اطفال پر شده و این موضوع ما را برای آینده نگران کرده‌است.

وی با تأکید بر اینکه آمار اومیکرون صعودی خواهد شد و باید با اعمال محدودیت‌ها، به کنترل بیماری کمک کرد، افزود: «محیط مدرسه برای بچه‌ها خطرناک است و ستاد ملی کرونا بهتر است تعطیلی‌ها را زودتر اعمال کند.»

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/bWukBg