امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم پیغام دادند، ما به جمع‌بندی نرسیدیم

وزیر خارجه گفت: آمریکایی‌ها مکررا برای مذاکره درخواست دارند، اما در جمع‌بندی‌های خود هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

به گزارش فراسو، حسین امیرعبداللهیان گفت: اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به توافق خوب لازمه اش این باشد که گفت‌وگویی را با آمریکا داشته باشیم آن را نادیده نمی‌گیریم.

وزیر خارجه این سخنان را در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان عنوان کرد. در این همایش ۸ پنل تخصصی با موضوعات ایران و سیاست همسایگی، ایران و جبهه مقاومت، ترتیبات امنیتی منطقه ای، تعاملات علمی، فرهنگی و تمدنی ایران و همسایگان، مباحث زیست محیطی ایران و همسایگان، کریدور‌های تجاری و سایر موضوعات برگزار شد.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی، « آمریکایی‌ها دائما درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند، اما ما در جمع بندی خود به این نقطه نرسیدیم. آن‌ها از طریق برخی همسایگان ما بصورت غیرمکتوب پیغام مذاکره مستقیم برای ما ارسال کرده‌اند. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین و یکی دو کشور عضو برجام در وین است.»

امیرعبداللهیان گفت: آنچه درخصوص مذاکرات وین برای ما اهمیت دارد این است که مردم هنگامی در جریان جزئیات قرار بگیرند که در میز مذاکرات به نتیجه مشخصی رسیده باشیم. امیدوارم به آن نقطه نزدیک شویم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز دراین باره گفت: اگر آمریکایی‌ها حسن نیت داشته باشند می‌توانیم با آن‌ها مستقیما مذاکره کنیم. جمهوری اسلامی ایران با تمامی کشورهای دنیا حتی آمریکا می‌تواند مذاکره کند؛ اما در مورد آمریکا، مشکل اصلی خودشان هستند.

به گفته عباس‌زاده مشکینی، «اگر آمریکایی‌ها حسن نیت داشته باشند و به آن چیزی که امضا می‌کنند عمل کنند، می‌توانیم با آن‌ها مذاکره کنیم اما آن‌ها این موضوع را در عمل اثبات نکرده‌اند.»

ما راه را برای عربستان باز گذاشته‌ایم هر زمان عربستان تصمیم بگیرد روابط دیپلماتیک خود را با ایران به حالت طبیعی برگرداند از بازگشایی سفارتخانه‌ها و بازگشت روابط به حالت طبیعی و حتی توسعه روابط استقبال می‌کنیم.

به گفته وزیر خارجه، «اینکه چه زمانی سفارتخانه‌‌های دو کشور باز شود اکنون عربستان باید تصمیم بگیرد. از دور جدید گفت‌وگو‌ها استقبال می‌کنیم و هم مایلیم اشاره کنیم که گفت‌وگو‌های طولانی لازمه بازگشت روابط به حالت عادی به تنهایی نیست بلکه اتخاذ تصمیم سیاسی یک ضرورت است.

امیرعبداللهیان گفت: در دولت جدید این تصمیم را اتخاذ کرده‌ایم که عربستان هر زمان به جمع بندی رسید می‌تواند به بازگشت روابط با ایران به حالت طبیعی اقدام لازم را به عمل بیاورد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ZRjls0