امروز پنج شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

گفت‎و‎گوی بورل و بلینکن درباره اوکراین/ریابکوف: به مذاکره با آمریکا خوش بین نیستیم

اوکراین همچنان موضوع و محور اصلی رایزنی‌ها میان مقام‌های آمریکایی و اروپایی است.

به گزارش فراسو، تنش‌های میان روسیه و اوکراین در ماه‌های اخیر با وکنش‎های اروپا و آمریکا روبرو شده است.

به گزارش «وب سایت وزارت خارجه آمریکا»، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «جوزپ بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، گفت و گو کرد.

طرفین در این رایزنی تلفنی، بر تعهد خود به تقویت همکاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا و رسیدگی به چالش‌های مشترک تاکید کردند.

وزیر خارجه آمریکا در گفت و گو با «بورل»، بر اهمیت هماهنگی اقدامات در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید و اظهار کرد که هرگونه اقدام بیشتر روسیه به اوکراین منجر به واکنش و پیامد‌هایی خواهد شد.

«بلینکن» همچنین گفته بود که هرگونه اقدام بیشتر روسیه به اوکراین به پاسخ منجر خواهد شد؛ ما دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم، اما آماده پاسخ به هرگونه اقدام روسیه به اوکراین هستیم.

در همین حال، به گزارش «رویترز»، یک مقام دولت آمریکا، اظهار کرد که واشنگتن تمایلی به بحث در مورد استقرار نیرو‌های آمریکایی در کشور‌های عضو ناتو در منطقه ندارد.

وی همچنین با اشاره به این که تفاهم در صورت تعهد متقابل روسیه قابل دستیابی است، گفت که آمریکا برای محدودیت استقرار نیروهایش با روسیه مذاکره نمی‌کند.

به گزارش «اینترفاکس»، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو به مذاکرات پیش رو با آمریکا خوش بین نیست.

وی اعلام کرد که از سیگنال‌های «واشنگتن» و «بروکسل» در آستانه مذاکرات ژنو «ناامید» شده و آمریکا بر امتیازگیری یکجانبه از روسیه پافشاری می‌کند.

براساس گزارش «نیویورک تایمز»، دولت آمریکا و متحدانش مجموعه‌ای از تحریم‌های مالی، فنی و نظامی علیه روسیه را تنظیم کرده‎اند که به ادعای آن‌ها ظرف چند ساعت پس از اقدام احتمالی روسیه علیه اوکراین اجرایی خواهد شد.

این در حالی است که براساس گزارش‎ها، مذاکرات روسیه و ناتو در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و مذاکرات مسکو و واشنگتن در این باره روز دهم ژانویه (۲۰ دی) برگزار می‌شود.

نشست‌های مذکور به دلیل تشدید تنش‌ها در اوکراین انجام می‌شود.

واشنگتن پست نیز به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که آمریکا در نشست پیش رو با روسیه، پیشنهاد‌هایی در مورد استقرار موشک‌ها و دامنه مانور‌های نظامی در اروپا را به میز مذاکره خواهد آورد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Cizk8W