امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیاست کلی در اصفهان حرکت به سمت توسعه گردشگری است

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: سیاست کلی در این استان حرکت به سمت توسعه صنعت گردشگری و صنایع با فناوری بالا است.

به گزارش فراسو، مهران زینلیان روز پنجشنبه در جلسه خدمات سفر استان در سالن جلسات استانداری اصفهان، افزود: با توجه به مشکلاتی که در این استان در زمینه فرونشست، بی آبی و خشکسالی وجود دارد امکان توسعه صنعت و کشاورزی وجود ندارد و باید سیاست کلی به سمت طرح‌های محتمل دیگر باشد.

وی با بیان اینکه لازم است فضا و بستر مناسبی برای گردشگری و گردشگر در استان اصفهان ایجاد شود، اظهار داشت: هنوز کرونا وجود دارد اما در زمان حاضر سیاست ما مبتنی بر جذب مسافر است و باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: موضوع گردشگری باید بصورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و جذب گردشگر خارجی برای اصفهان بعنوان سیاست استان تلقی شود.

زینلیان با اشاره به اینکه باید موضوع بوم‌گردی در این استان بطور جدی و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ظرفیت گردشگری و مباحث خدماتی و طرح‌های برتر و فناورانه در این زمینه در اصفهان به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: باید طرح‌های بهتر، خلاقانه و نوآورانه در این زمینه ارائه شود و به سمت جذب گردشگر خارجی حرکت کنیم تا استان اصفهان را از این وضعیت موجود نجات دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: نگاهمان به نوروز باید مقداری تغییر کند و کارهای جدیدی در این زمینه انجام شود و معضلاتی که امکان تبدیل شدن آنها به بحران است را برطرف کنیم.

وی گفت: باید نیازهای اولیه استان در زمینه گردشگری از جمله نظافت و امنیت را شناسایی کنیم و به نحو مطلوب و بهتر از گذشته و بهتر از شهرهای خودشان در اختیار گردشگران قرار دهیم تا با خاطره خوبی این استان را ترک کنند.

زینلیان با بیان اینکه باید با تبلیغات بمنظور جذب گردشگر هم تلاش کنیم، اظهار داشت: ستادهای نوروزی باید از امروز در استان تشکیل شود و یک سری کارهای مقدماتی را از هم اکنون انجام دهیم تا به نوعی تبلیغ هم محسوب شود.

وی تصریح کرد: بافت تاریخی اطراف میدان امام (ره) و بطور خاص گذر آقا نجفی بعنوان یک محور گردشگری و محل گذر مردم در زمان حاضر وضعیت خوبی ندارد.

به گفته وی، برخی از این بافت‌های تاریخی با استفاده از الوار نگهداری شده است و در صورت تخریب، آسیب های بسیاری بهمراه خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: باید با نگاه دقیق تری به این محله ها توجه داشته باشیم که در صورت وقوع ترافیک از بروز خطر جلوگیری شود و اقدامات پیشگیرانه توسط شهرداری در این زمینه انجام شود.

وی بیان کرد: فرونشست در اصفهان در حال وقوع هست اما نباید مساله را بزرگتر از چیزی که هست نگاه کنیم اما در عین حال نادیده انگاشتن این قضیه هم مناسب نیست.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز اظهار داشت: استان اصفهان همواره میزبان خوبی برای مهمان‌های داخلی و خارجی بوده است.

علی اصغر ذاکری هرندی افزود: ستاد خدمات سفر در ۲ سال گذشته با توجه به شیوع کرونا به ستاد پیشگیری از سفر تغییر نام داد.

وی ادامه داد: در سال‌های پیش از شیوع کرونا همه اعضای این ستاد برای جذب میهمانان نوروزی بسیج شده بودند اما در ۲ سال گذشته سیاست پیشگیری از سفر بود و در راستای جلوگیری از سفر به استان اصفهان اقدام شد.

ذاکری هرندی بیان کرد: با اقدامات خوبی که در دولت انجام شده کرونا از لحاظ واگیری و ممنوعیت گردشگری به کمترین میزان خود رسیده است و امیدواریم امسال بتوانیم با اتخاذ تدابیر و برنامه ریزی لازم میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ۲۷ دستگاه عضو ستاد خدمات سفر استان اصفهان و از این تعداد ۱۰ دستگاه بعنوان رییس کمیته هستند.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: بر اساس شرح وظایفی که وزارت میراث فرهنگی تعیین کرده است این ستاد و کمیته های زیر مجموعه آن باید از یکم دی ماه هر سال کار خود را شروع کنند.

ذاکری هرندی افزود: احکام رییسان کمیته‌ها از امروز صادر خواهد شد و این کمیته ها با برنامه ریزی با زیر مجموعه‌های خود و با محوریت ستاد نسبت به برگزاری جلسه‌ها اقدام خواهند کرد.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.

بخش گردشگری این استان در دوران شیوع ویروس کرونا متحمل خسارت مالی حداقل چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Bs6OPe