امروز پنج شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تهدید فزاینده «اومیکرون» برای اروپا و آمریکا در آستانه کریسمس

سویه جدید ویروس کرونا در آستانه تعطیلات سال جدید میلادی، نگرانی‌هایی را در اروپا و آمریکا به دنبال داشته است.

به گزارش فراسو، سویه «اومیکرون» ویروس کرونا به سرعت در کشور‌های آفریقای جنوبی، انگلیس و دانمارک رو به افزایش است.

به گزارش «سی ان ان»، انگلیس نیز با اجرای طرح توزیع سومین دوز واکسن کووید-۱۹ به همه بزرگسالان واجد شرایط تا پایان دسامبر، به دنبال جلوگیری از بحران است.

در همین حال، در آفریقای جنوبی، محققان می‌گویند «اومیکرون» علائم خفیف تری ایجاد می‌کند، اما هنوز مشخص نیست که ایمنی در برابر واکسیناسیون یا عفونت قبلی تا چه حد نقش دارد.

در حال حاضر سویه «اومیکرون» در ۷۷ کشور جهان شناسایی شده است.

«تدروس آدهانوم»، رئیس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سویه «اومیکرون» اگرچه در بسیاری از کشور‌ها شناسایی نشده، اما احتمالا در آن‌ها شیوع پیدا کرده است.

به گفته وی، «واقعیت این است که اومیکرون احتمالاً در کشور‌های بیشتری وجود دارد، حتی اگر هنوز شناسایی نشده باشد.»

در همین حال براساس بیانیه‌های عمومی سیستم‌های بیمارستانی و مقام‎های ایالتی آمریکا، سویه «اومیکرون» در دستکم ۴۰ ایالت این کشور، علاوه بر «واشنگتن دی سی» و «پورتوریکو»، شناسایی شده است.

تعداد موارد بستری بیماران کرونایی در بسیاری از بیمارستان‌های آمریکا در حال افزایش است و مقام‎های بهداشت عمومی این کشور هشدار می‌دهند که موج زمستانی ناشی از هر دو نوع «دلتا» و «اومیکرون» می‌تواند پیامد‌های مخربی داشته باشد.

بستری شدن بیماران کرونایی در بیمارستان‌های آمریکا حدود ۳ درصد و مرگ و میر ناشی از آن حدود ۷ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است اما برخی از مناطق این کشور شاهد افزایش شدیدتری نیز هستند.

همچنین «ژان کاستکس»، نخست وزیر فرانسه هشدار داده که «اومیکرون» با سرعت بسیاری در حال گسترش در اروپاست و احتمالاً تا آغاز سال آینده میلادی در فرانسه گونه غالب خواهد شد.

انگلیس، دیگر کشور اروپایی نیز تاکنون با نزدیک به ۱۵ هزار مورد تایید شده «اومیکرون»، بیشترین آسیب را در اروپا از این سویه جدید کرونا داشته است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ATuuzk