امروز شنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۳

وزیر راه و شهرسازی: تامین منابع و تقویت بانک مسکن به پیشبرد سریعتر طرح نهضت ملی مسکن می انجامد

نشست شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی در جریان سفر رئیس جمهور محترم به یزد با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی به میزبانی بانک مسکن برگزار شد.
به گزارش فراسو به نقل از هیبنا، این نشست پس از چندسال وقفه برای اولین بار به پیشنهاد و میزبانی بانک مسکن برگزار شد.

وزیر  راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیشران اقتصاد کشور خواهد شد، افزود: قطار نهضت ساخت مسکن در کشور به راه افتاده است و اراده دولت و مجلس به احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم مصمم است.

رستم قاسمی با حضور در جلسه شورای هماهنگی وزارت راه وشهرسازی در یزد اظهار داشت: بنا داریم ۴ میلیون واحد مسکونی را در ۴ سال به عنوان ابرطرح اجرا کنیم که با برنامه ریزی قطعا عملیاتی و اجرایی خواهد شد. طبق قانون در سال آینده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن تخصیص خواهد یافت که بخشی از آن توسط دولت تامین می شود که فرصت مناسبی برای خانه دار شدن آحاد مردم می باشد.

قاسمی با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر و انجام آن توسط بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل آن، افزود: بنابر گزارش هایی که داریم ۲۰۰ هزار واحد در استان های مختلف با مشکلاتی مواجه است که انتظار داریم با استفاده از تجربه مسکن مهر ، ایرادات آن در طرح نهضت ملی مسکن برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از آنجایی که احداث مسکن معمولا بین دو تا سه سال زمان می برد، برنامه ریزی ساخت واحدها در دو فاز ۲ میلیون واحد برای ۴ سال انجام شده است. وی افزود: با استقرار دولت سیزدهم و گذشت سه ماه از ابلاغ قانون جهش تولید، ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی با همکاری بانک مسکن اجرایی شده است.

رستم قاسمی سهم استان یزد در طرح نهضت ملی مسکن را ۵۷ هزار واحد برشمرد و افزود: چنانچه متقاضیان بیشتری در استان شناسایی شوند، سهمیه تخصیص یافته قابل افزایش خواهد بود. وی تصریح کرد: تا پایان سال جاری باید تکلیف اراضی ساخت ۵۷ هزار واحد مسکونی استان تعیین شود که در این خصوص شورای عالی شهرسازی و معماری ایران الحاقات لازم و تغییر کاربری ها را انجام خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان یزد ضمن تشکر از بانک مسکن یزد به دلیل میزبانی این نشست و با بیان اینکه بانک مسکن جزو خانواده وزات راه و شهرسازی محسوب می شود، اظهار داشت: استفاده و بهره مندی از تمام ظرفیت های بانک مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مورد تاکید است و بانک مسکن می باید حداکثر توان خود را به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهد که این موضوع از تکالیف و وظایف آن بانک به شمار می‌آید. وی تقویت بانک مسکن از طریق انتقال حسابها، مراوادت و صدور ضمانتنامه ها را جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای استانی آن برشمرد، و بیان داشت: تامین منابع و تقویت این بانک منجر به پیشبرد بهتر و سریعتر طرح نهضت ملی مسکن خواهد شد. وی افزود: در این راستا پیشنهادات مدیر بانک مسکن استان با مدیرعامل بانک مطرح و پیگیری می شود.

مدیرشعب بانک مسکن استان یزد در نشست مدیران ادارات زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ضمن خیرمقدم به مقام‌عالی وزارت، معاونان وی و مدیران استانی به شکل‌گیری جهاد خانه سازی در بانک مسکن اشاره داشت و افزود: بخشنامه ها، دستورالعمل‌ها و زیرساختها با محوریت تسریع در طرح نهضت ملی مسکن و ساختار سازمانی مرتبط با آن تدوین و طراحی شده است.

مدیرشعب بانک مسکن استان یزد تقویت بنیه مالی بانک مسکن را موجب اقدام پویاتر و فعالتر این بانک در حوزه طرح نهضت ملی مسکن دانست و افزود: باید تمام دستگاه های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی با باور اینکه بانک مسکن از خانواده و بانک عامل وزارت است، این بانک را به عنوان بانک عامل خود در استانها برگزینند.

غفوریان در ادامه اظهار داشت: متاسفانه صدور ضمانت نامه های طرح اقدام و نهضت ملی مسکن توسط بانک‌های خصوصی صادر و واریز مشارکت‌ها و آورده متقاضیان به حساب‌های بانک‌های خصوصی منتقل می شود. لذا چنانچه با همگرایی دستگاه‌های زیرمجموعه و همچنین پیمانکاران مرتبط با طرح، مدیریت خروج منابع از محل آورده متقاضیان طرح و واریز مشارکت‌ها انجام پذیرد، بخش قابل توجهی از تامین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن خود به خود تحقق خواهد یافت.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان یزد و رئیس شورای هماهنگی ادارات زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان یزد ضمن تشکر از بانک مسکن به جهت پیشنهاد برگزاری این شورا پس از سالها و همچنین قبول میزبانی آن، اظهار داشت: در اجرای طرح مسکن مهر با مشکل تعدد بانکهای عامل مواجه بودیم که متاسفانه آنها قادر به ادامه همکاری تا سرانجام نبودند و خوشبختانه تنها بانک مسکن به صورت مستمر و موفق تا پایان طرح در استان همراه بود.

رضا یادگاری در ادامه افزود: اگر اعتبارات طرح نهضت ملی مسکن تنها در اختیار بانک مسکن قرار بگیرد و توسط این بانک به عنوان بانک تخصصی بخش مسکن پرداخت شود، قطعا از لحاظ سرعت و دقت می تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/SPP6Cq