امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

خودرو در بورس، بازی برد-برد تولیدکننده و مصرف کننده

محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: معتقدم علت مخالفت عده ای با عرضه خودرو در بورس کالا منفعت یا رانتی است که در روش های دیگر برای خود متصور هستند، همچنین ممکن است بی اطلاعی و جهل برخی در خصوص مزایای بورس باعث مخالفت با این اقدام شود.

به گزارش فراسو به نقل از ایرنا، محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عرضه خودرو در بورس کالا را به نفع تولیدکننده و مصرف کننده دانست و گفت: وقتی تولیدکننده دچار خسارت شود، هیچ گاه خودروی خوبی به دست مردم نمی دهد تا از این طریق یک بازار رقابتی درست شکل بگیرد و کیفیت خودرو نیز افزایش یابد، با توجه به چنین مساله ای باید به کمک بورس شرایط برای بازی برد – برد تولیدکننده و مصرف کننده شکل بگیرد.

وی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت : بهترین روش فروش خودرو ، عرضه آن در بورس کالاست؛ چراکه این روش از دستوری بودن قیمت ها جلوگیری می کند.

صفایی اظهار داشت: دستوری بودن قیمت ها هم تولیدکننده و هم مصرف کننده را متضرر می کند و در این حوزه، تکلیف روش قرعه کشی هم که روشن است؛ قرعه کشی، بلیت بخت آزمایی بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به ضرورت حمایت مساوی از تولیدکننده و مصرف کننده تاکید کرد: تنها راه بهبود وضعیت خودرو در کشور این است که اقدامی صورت گیرد نه تولیدکننده ضرر کند و نه مصرف کننده؛ در این رابطه عرضه خودرو در بورس کالا بهترین مکانیسم برای محقق کردن این هدف است.

صفایی معتقد است که عرضه ۱۰۰ درصدی خودرو در بورس کالا می تواند قیمت را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: برخی چنین نکته ای را مطرح می کنند که دلالان نباید به معاملات خودرو در بازار سرمایه ورود کنند که نگرانی ها در این خصوص به دلیل نبود قیمت های دستوری در بورس و البته رشد عرضه خودروسازان برطرف می شود.

وی درباره دلایل مخالفت ها با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بنده معتقدم علت مخالفت عده ای برای عرضه خودرو در بورس کالا منفعت یا رانتی است که در روش های دیگر برای خود متصور هستند، همچنین ممکن است جهل بعضی ها در خصوص مزایای بورس باعث مخالفت با این بازار شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/zp5V5v