امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

نرخ بهره روسیه بر مدار کاهش

بانک مرکزی روسیه مطابق با پیش‌بینی بازار، نرخ بهره اصلی خود را ۵۰ واحد پایه کاهش داد و از هشت درصد به ۷.۵ درصد رساند.

به گزارش فراسو به نقل از بیزنس، با ادامه کاهش نرخ تورم، این ششمین کاهش متوالی نرخ بهره بود.

بر اساس آخرین داده‌های سرویس آمار ایالتی فدرال (روساستات)، نرخ تورم سالانه مصرف‌کننده روسیه در ماه آگوست به پایین‌ترین میزان در شش ماه گذشته یعنی ۱۴.۳ درصد کاهش یافت.

این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحولات در فعالیت‌های تجاری بهتر از انتظار بانک روسیه در ماه جولای است. با این حال، محیط خارجی برای اقتصاد روسیه همچنان چالش‌برانگیز است و همواره محدودیت‌های قابل توجهی بر فعالیت اقتصادی ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد که انتظارات تورمی خانوارها و مشاغل همچنان بالاست.

این بانک گفت که پویایی تورم واقعی و مورد انتظار همچنین ریسک‌ها و واکنش بازارهای مالی را  هنگام تصمیم‌گیری نرخ کلیدی خود در نظر می‌گیرد.

بانک روسیه در آخرین نشست خود در ماه جولای، نرخ بهره را ۱۵۰ واحد پایه کاهش داد و از ۹.۵ درصد به هشت درصد رساند که بسیار بالاتر از برآورد بازار بود، به این معنی که از فوریه، نرخ اصلی ۱۲۵۰ واحد یا ۱۲.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

در ماه فوریه، این بانک در اقدامی چشمگیر در بحبوحه تحریم‌ها به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، نرخ بهره اصلی را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد.

روبل روسیه در برابر دلار آمریکا از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه ۲۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس پیش‌بینی بانک مرکزی، تورم سالانه در سال ۲۰۲۲ به ۱۱.۰ تا ۱۳.۰ درصد، در سال ۲۰۲۳ به پنج تا هفت درصد و در سال ۲۰۲۴ به چهار درصد خواهد رسید.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/pfxMva