امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اعلام جزییات برنامه‌ها و نام‌گذاری روزهای هفته گردشگری

 مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی جزییات برنامه‌های هفته گردشگری را که با شعار «رویش اندیشه های نو در گردشگری ایران» برگزار می‌شود، تشریح کرد.

به گزارش فراسو، سید مصطفی فاطمی روز چهارشنبه – ٣٠ شهریور ١۴٠١- در نشست خبری با خبرنگاران در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جزییات برنامه های اجرایی و رویدادهایی که همزمان با روز جهانی گردشگری و هفته گردشگری که از پنجم تا ١١ مهر ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود، تشریح کرد.

فاطمی با بیان اینکه شعار روز جهانی گردشگری «بازاندیشی در گردشگری» در سال ٢٠٢٢ گفت: شعار سال گردشگری در ایران «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری» نامگذاری شده است. در این هفته مجموعه‌ای از رویدادهای مناسبتی بر مبنای گردشگری‌های موضوعی (کشاورزی، مذهبی معنوی، خوراک و … ) است که توسط میزهای تخصصی گردشگری برنامه‌ریزی شده است.

برگزاری ۹۰ جشنواره موضوعی در هفته گردشگری 

فاطمی گفت: روز جهانی گردشگری آغاز سال گردشگری است که رویکردهای هر کشوری در حوزه گردشگری در این روز معرفی می‌شود و فعالان و ذی‌نفعان به ارائه برنامه‌های خود می‌پردازند.

وی با اشاره به شعار سازمان جهانی گردشگری با عنوان بازاندیشی در گردشگری افزود: با توجه به تاکید بر انعطاف‌پذیری در فعالیت‌های گردشگری برای ماندگاری گردشگران و بازاندیشی در برنامه‌های هفته گردشگری این موضوع را مورد توجه قرار دادیم، به غیر از شعار سال که تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رویکرد تنوع‌بخشی و استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده ایران به خصوص در میراث ناملموس، شعار ملی با عنوان «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران»  انتخاب شده است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی توزیع متوازن سفرهای داخلی، تنوع‌بخشی گردشگری داخلی با محوریت انواع گردشگری، گسترش سفرهای ارزان قیمت داخلی برای اقشار کم‌تر برخوردار جامعه، تبیین اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب درباره گردشگری، تقدیر از نهادها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و سایر فعالان برجسته و تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری کشور با تاکید بر شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، اطلاع‌رسانی عملکرد وزارتخانه در بخش گردشگری در اولین سال فعالیت‌ دولت سیزدهم، فرهنگ‌سازی عمومی در خصوص رفتارهای متقابل گردشگران داخلی و اهالی جوامع میزبان، آشناسازی کودکان و نوجوانان با اهمیت سفر، نمایش تبلور هم‌افزایی حوزه‌های تخصصی، گردشگری و میراث‌فرهنگی را به‌عنوان مهمترین اهداف این هفته معرفی کرد.

فاطمی با اشاره به برنامه‌های معاونت گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری، افزود: پنجم مهرماه شهادت امام هشتم شیعیان است و برنامه‌های ما در این روز معطوف به گردشگری زیارتی خواهد بود. در استان‌ها نیز با توجه به گردشگری موضوعی برگزاری بیش از ده‌ها برنامه تدارک دیده شده است.

وی در ادامه به تشریح و معرفی این برنامه‌ها در استان‌ها پرداخت و افزود: در حوزه‌های گردشگری کشاورزی، مذهبی، خوراک، ورزشی، ادبی ، کودک، دریایی، علمی، فرهنگی‌اجتماعی، سلامت، طبیعی، گردشگری دسترس‌پذیر  در تمام استان‌ها میزهای تخصصی گردشگری برگزار می‌شود.

فاطمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی افزود: برنامه‌های متنوعی در استان از سوی بخش خصوصی نیز برنامه‌ریزی شده است، همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان بنادر، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت ملی پست نیز در هفته گردشگری منعقد می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی متذکر شد: برگزاری ۹۰ جشنواره موضوعی، افتتاح ۱۸۰ پروژه گردشگری در سراسر کشور، برگزاری ۵۰ نشست، برگزاری ۹۰ کارگاه آموزشی و برنامه‌های متنوعی در ۲۹ پایگاه برنامه‌ریزی شده است.

همچنین تجلیل از فعالان گردشگری با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در یازدهم مهر و افتتاح نمایشگاه گردشگری اصفهان در ششم مهر از مهم‌ترین برنامه‌های هفته گردشگری خواهد بود.

افتتاح ١٨٣ طرح زیرساختی و زیربنایی گردشگری

احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز توضیح داد: در هفته گردشگری ١٨٣ طرح زیرساختی و زیربنایی گردشگری در سطح کشور با سرمایه‌گذاری ٣ هزار و ١٩٨ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد. مساحت این طرح ها بیش از ٣٨٨ هزار متر مربع است و بیش از ٢٢٠٠ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

وی توضیح داد: ٣٠٠ هزار میلیارد تومان طرح زیرساختی گردشگری در سراسر  کشور در حال اجراست که پیشرفت هر کدام از این طرح‌ها متفاوت است و رویکرد وزارت میراث‌فرهنگی سرعت بخشی به اجرا و تکمیل طرح های نیمه تمام است.

تجری درباره جزییات طرح های آماده بهره برداری در هفته گردشگری گفت: از مجموع این طرح ها، ٢١ هتل و مرکز اقامتی، ٨١ اقامتگاه بوم‌گردی‌، ٢١سفرخانه سنتی و ٢۶ مجتمع گردشگری است و ٣۴ طرح مختلف در زمینه مجتمع های اب درمانی  واحد پذیرایی بین راهی و خانه مسافر و شهربازی دفاتر خدمات گردشگری افتتاح و به بهره برداری می رسد.

انعقاد سه تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری به هماهنگی بین دستگاهی برای حل مشکلات پروژه‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: گردشگری با حوزه‌های مختلفی در ارتباط است و سیاست وزارتخانه و معاونت گردشگری تعامل با دستگاه‌ها در راستای حل مشکلات و از میان برداشتن موانع برای دریافت تسهیلات بانکی و تامین منابع مالی است.

وی به امضای تفاهم‌نامه با سازمان امور اراضی اشاره کرد و افزود: براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد انتقال سند مالکیت ملی بر اساس ارزش قیمت زمین در زمان واگذاری انجام‌ شود. امضای سه تفاهم‌نامه با سازمان بنادر، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت ملی پست نیز در هفته گردشگری انجام می‌شود.

در این مراسم با حضور مدیران کل معاونت گردشگری و نمایندگان انجمن های صنفی حوزه گردشگری پوستر روز جهانی گردشگری و هفته گردشگری ایران رونمایی شد.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده روزهای هفته گردشگری به شرح زیر نام‌گذاری شده است:

۵ مهر ؛ ایران مهد زیارت شیعیان و تمدن ادیان

۶ مهر؛  گردشگری در چهار اقلیم ایرام

٧ مهر؛  گردشگری و پیوند اقوام ایرانی

٨ مهر؛ ایران سرای اندیشمندان و مفاخر فرهنگی و ادبی

٩ مهر ؛ گردشگری در دسترس برای همه گردشگران

١٠ مهر ؛ گردشگری و غذاهای ایرانی

١١ مهر؛ طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی

طراحی سامانه برای سوخت یارانه‌ای کروزها

فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در بخش دیگری از نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره رونمایی از کشتی‌های کروز و شناورهای تفریحی گفت: اقدامات اولیه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز این نوع کشتی‌ها انجام شده، مواردی را هم باید سازمان بنادر و کشتیرانی انجام دهد؛ البته یک سری مسائل فنی برای برطرف شدن موانع، باقی مانده که در حال نهایی شدن است؛ پاک‌سازی بیرونی و بازسازی داخلی این کشتی‌ها در حال انجام است.

یحی تقی‌زاده مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم در زمینه کشتی‌های کروز و شناورهای تفریحی گفت: چارچوب صدور مجوز فعالیت کروزها و شناورهای تفریحی تدوین و ابلاغ شد تفاهم نامه‌ای هم برای مسئولیت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط آماده شده است.

وی گفت: مهمترین موضوع تامین سوخت این کشتی‌ها بود که با مصوبه هیات دولت تخصیص یافت که نیازمند فرایندی برای کنترل میزان مصرف سوخت است که منجر به طراحی یک سامانه برای اعطای سوخت یارانه‌ای شده است.
یحیی تقی‌زاده محجوب خاطرنشان کرد: با توجه به قول‌هایی که داده شده است امیدواریم دو فروند از کروزها تا پیش از بازیهای جام جهانی قطر آماده شود، اگر شاید جام جهانی بهانه و فرصت مناسبی باشد، اما این اتفاق آغاز توجه و توسعه گردشگری دریایی و ساحلی است.

جزییات و عناوین برنامه های گرامیداشت روز جهانی و هفته گردشگری ۱۴۰۱ به تفکیک موضوع و استان را مطالعه کنید

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/jB08nU