امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دارابی:میراث‌فرهنگی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مساله میراث‌فرهنگی باید به فرهنگ‌عمومی تبدیل شود. ما ایرانیان دارای یک هویت ملی واحد هستیم و نباید در دام دو قطبی‌سازی بیفتیم.

به گزارش فراسو به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نخستین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها با حضور عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی دارابی قائم مقام و معاون میراث‌فرهنگی کشور روز چهارشنبه  در سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد.

علی دارابی در این همایش، میراث‌فرهنگی را در خط مقدم وزارتخانه عنوان کرد و افزود: ابتدا باید به درک واحدی در این راستا برسیم و نقشه‌ها را بر اساس این درک واحد تبیین کنیم. امیدوارم مباحث مطرح شده در جلسه امروز پیگیری و اجرایی شود و به نتایج خوبی منتج شود.

معاون میراث‌فرهنگی با بیان اینکه ایران یکی از کانون‌های مهم تمدن بشری است، افزود: ایران را باید فراتر از تاریخ بیان کرد و این یک واقعیت است. سابقه کهن تمدن، آثار چندین هزار ساله، فرهنگ‌و هنر همچنین پیشتازی ایرانیان در عرصه علم و هنر موجب تشخص و منزلت خاص ایران نزد جهانیان شده است.

دارابی میراث‌فرهنگی را دارای سه اصل شانیت، قدمت و پیام انسانی مطرح کرد و گفت: میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی یک نشانه بزرگ دارد و آن رد پای انسان در طول تاریخ است. ما ایرانیان دارای یک هویت ملی واحد هستیم و نباید در دام دو قطبی‌سازی بیفتیم.

وی با اشاره به حمایت‌های دولتی در طول یک قرن اخیر از میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: کار ارزنده‌ای انجام شده، اما کفایت نمی‌کند. مسئله میراث‌فرهنگی را باید تبدیل به فرهنگ‌عمومی کنیم و نیاز به یک نهضت مردمی داریم.

دارابی میراث‌فرهنگی را محور توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: کسی نباید احساس کند میراث‌فرهنگی مخل توسعه است. باید قدرت بیانمان را بالا ببریم و دچار لکنت زبان در این حوزه نباشیم.

معاون میراث‌فرهنگی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای افزایش جایگاه ویژه میراث‌فرهنگی در سیاست‌های کلان نظام ، اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز، افزود: اقداماتی انجام شده اما کفایت نمی‌کند. باید برای این موضوع برنامه‌ریزی جدی انجام دهیم.

او با اشاره به دو جلسه برگزار شده با پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی، بیان کرد: به زعم بسیاری از افراد حاضر در این جلسات اگر قرار باشد کار مهمی در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شود در دوره مهندس ضرغامی خواهد بود. با توجه به نفوذ او در دولت باید این فرصت را مغتنم شمرد.

دارابی  با اشاره به تشکیل ستاد تحول و شورای راهبردی میراث‌فرهنگی در وزارتخانه افزود:تغییر، تحول، توسعه و فن‌آوری گفتمان مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی در این دوره است که تمامی برنامه‌ها باید بر اساس این چهار اصل تبیین شوند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی به اهمیت افزایش سواد میراثی در استان‌ها اشاره و بر تولید ادبیاتی جدید متناسب با نثر و عصر حاضر، فراگیری و عمومی کردن آن، اجتناب از ایجاد حصار پیرامون میراث‌فرهنگی و اجتناب از انحصارطلبی، به پا کردن یک نهضت مردمی و توجه به حوزه آموزش، پژوهش و تحقیق تاکید کرد.

تشکیل کارگروه و برگزاری جلسات منظم برای بررسی، حل مشکلات و چالش‌های حوزه میراث‌فرهنگی از دیگر نکات مطرح شده از سوی معاون میراث‌فرهنگی کشور بود.

دارابی ‌همچنین با اشاره به بایسته‌های یک معاون میراث‌فرهنگی گفت: آگاهی از رخدادها و مناسبت‌های تاریخی و برنامه‌ریزی برای آنها، ارائه طرح‌های ویژه و بررسی بودجه مورد نیاز برای اجرای سفرهای استانی، تهیه پیوست رسانه‌ای و فرهنگی، آگاهی و اشراف بر تمامی قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها، ارتباط منظم و مستمر با پایگاه‌های میراث‌فرهنگی استان‌ها از اصول کاری و ضروریات معاونان میراث فرهنگی استان ها است.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: ارائه فهرستی از موارد قابل تفویض و چگونگی اجرای آن، ارتباط با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، ارائه راهکار برای حفظ میراث‌فرهنگی همراه با ‌دفاع از حقوق مردم، توجه و استفاده ویژه از موزه‌ها به مثابه ویترین میراث‌فرهنگی استان، از دیگر اصول و ویژگی های بارز معاون میراث فرهنگی استان ها است.

دارابی همچنین تشکیل انجمن حامیان و خیران میراث‌فرهنگی، توصیف وضع موجود میراث‌فرهنگی استان‌ها و ارائه فرصت‌ها، چالش‌ها و پیشنهادها، توجه به مسئله آموزش، افزایش آگاهی و بروزرسانی اطلاعات، برنامه‌ریزی برای تزریق نیروی انسانی جوان، تنظیم پرونده‌های مربوط به آثار ثبت ملی و جهانی، حفظ و نگهداری و صیانت از آثار ثبت شده، حضور موثر در مجامع و شوراهای مهم، ارائه سند میراث استان را  از ویژگی های اصولی و وظایف معاونان میراث فرهنگی استان ها برشمرد و  بر آن تاکید کرد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی همچنین تاکید کرد: ادارات کل استانی باید برای نوروز ۱۴۰۱ آمادگی داشته باشند و برنامه ارائه کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/bCp9ao