امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاهش یک درصدی بارش‌های کشور در سال آبی جاری

گزارش هفتگی میزان بارش و وضعیت سد‌ها از شرکت منابع آب ایران نشان می‌دهد که میزان بارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته یک درصد کاهش داشته است.

به گزارش فراسو، شرکت منابع آب ایران در گزارش هفتگی خود آمار بهره برداری از سد‌های مخزنی کشور تا پنچم آذر ماه سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ را ارائه کرده است که طبق این آمار کل ورودی مخازن کل کشور با افزایش ۱۳ درصدی به ۲.۷ میلیارد متر مکعب رسیده است. کل خروجی نیز از ابتدای سال آبی به ۳.۸ میلیارد متر مکعب رسیده و کاهش ۵ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

حجم آب موجود در مخازن هم به ۱۸.۰۳ میلیارد متر مکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش داشته است.

 

ورودی و خروجی سد ها

در بخش دیگر این گزارش به وضعیت برخی از سد‌های مهم شرب و کشاورزی پرداخته شده که سد اکباتان، آبشینه با پرشدگی یک درصدی و کاهش ۸۵ درصدی نسبت به سال گذشته بدترین وضعیت را در میان این سد‌ها دارد. به طور کلی کاهش بین ۲۵ تا ۷۵ درصدی در بین سد‌های مورد بررسی قرار گرفته شده دیده می‌شود. از طرفی سد دز خوستان با افزایش ذخایر ۴۵ درصدی، سد درود زن با افزایش ۲۸ درصدی و دو سد استقلال و شمیل و نیان در استان هرمزگان به ترتیب با افزایش ۱۴۶ و ۱۸۲ درصدی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارند.

وضعیت سد های کشور

بنا بر این گزارش ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۷.۵ میلیمتر می‌باشد. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۳۲.۶ میلیمتر) ۱۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۷.۸ میلیمتر) ۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در میزان بارندگی تجمعی استانی از ابتدای سال آبی تا چهارم آذر ماه هم استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین، تهران و قم بر اساس درصد اختلاف با شرایط عادی در انتهای این فهرست قرار دارند. میزان بارندگی تهران در سال آبی جاری ۱۴.۱ میلیمتر بوده است. در شرایط متوسط (دراز مدت ۵۴ ساله) ۴۶.۹ میلیمتر بارش برای پایتخت برآورد شده است.

یزد، کهگلیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و استان فارس هم از این جنبه بیشترین میزان افزایش بارش نسبت به شرایط عادی را داشتند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YfPed5