امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: نگاه دولت به تالاب انزلی ملی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم تالاب انزلی به عاقبت دریاچه ارومیه گرفتار شود، گفت: دولت سیزدهم تنها دولتی است که هم حوزه پسماند گیلان و هم موضوع احیای تالاب بین المللی انزلی را در تراز ملی دیده و برای آن برنامه دارد.
به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان، دکتر علی سلاجقه روز سه‌شنبه در نشست کمیته ملی احیای تالاب انزلی که با حضور استاندار گیلان و جمعی از مدیران و مسئولان قضایی و فرمانداران شهرستان‌های رشت، انزلی، خمام و صومعه‌سرا در انزلی برگزار شد، افزود: طبق دستور رئیس جمهور باید با سوداگران اکوسیستم‌ تالاب انزلی برخورد شود.
وی عنوان کرد: ظرفیت اسمی ذخیره سازی آب سد سفید رود ۱.۸ میلیارد متر مکعب بود ولی امروز با این میزان به ۹۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
وی اظهار کرد : فقط حوزه آبخیز سد سفیدرود ۵ میلیون هکتار است و میزان رسوب ورودی از رودخانه طالقان به این سد ۵۰ درصد است اما این پرسش مطرح است که چرا تا کنون برای جلوگیری از ورود این رسوب به سد اقدامی نشده است.
وی با انتقاد از اینکه چرا در نگاه مدیریت جامع، حوزه آبخیز سد دیده نشده است، گفت: با این وضعیت سفیدرود در حال خروج از حیز انتفاع است و به مرور نابود می‌شود و این مساله اراضی کشاورزی، تولید انرژی و آبزیان این استان را به مخاطره افکنده است.
سلاجقه در زمینه اقدامات انجام شده در موضوع تالاب انزلی هم تصریح کرد: تله‌های رسوب‌گیری که در این تالاب ایجاد شده حتی مسکن هم نیست و از جنبه علمی قابل پذیرش نیست.
وی گفت: باید نخست با طرح جامع حوزه آبخیز، کار را گام به گام بر اساس اصول علمی پیش ببریم تا به تالاب برسیم، تالابی که در حال خفه شدن است و حوزه آبریز آن از بین رفته و امروز ما باید به مردم پاسخگو باشیم.
معاون رئیس جمهور عنوان کرد: باید جلوی رسوبات و فاضلابی که از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود به تالاب انزلی می‌ریزد در بازه زمانی مشخص گرفته شود و در داخل حوزه آبخیر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری طرح جامع خود را مشخص و ارائه کند.
وی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم‌ تالاب انزلی به وضعیت دریاچه ارومیه بدل شود، افزود: باید کمیته فنی و حقوقی کنار هم قرار گیرند و محدوده تالاب مشخص شده و نقشه کاداستر آن تهیه شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حق و حقوق معارضین اعم از مالک، مستاجر و متصرف نیز تعیین و انانکه به حریم و محدوده تالاب ورود یافته و آن را تصرف کرده‌اند به شیوه‌های اصولی از حوزه تالاب خارج شوند.
وی از استاندار خواست تا یک مدیر واحد برای کمیته‌هایی تالاب انزلی گمارده شود تا اعتبارات تمامی دستگاه ها و مدیریت آن در اختیار این کمیته قرار گیرد.
وی تاکید کرد: باید کمیته امنیت و قضایی و کمیته نظارت و اجرایی هم برای تالاب انزلی ایجاد شود تا روند پیشرفت کار مشخص و با متخلفان هم به طور جدی برخورد شود.
وی ابراز امیدواری کرد : با توجه به رویکرد دولت سیزدهم تالاب انزلی روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد و با قرارگاهی که بدین منظور ایجاد شده و روحیه جهادی که وجود دارد باید کمیته‌ها بازه زمانی کار با مشارکت جوامع محلی را تعیین و اقدام کنند.
وی گفت :باید قرارگاه عملیاتی مبتنی بر همه قوانین فعالیت کرده و مجلس هم در کنار آن قرار گیرد و مساله تالاب انزلی به عنوان بحث ملی پیگیری و درباره زمانی مشخص و با طرح مدیریت جامع، کار را پیش می بریم که دفتر ملی آن نیز در گیلان فعال می شود.
سلاجقه تصریح کرد : همچنین با توجه به آنکه اطفای حریق به وزارت دفاع واگذار شده در صورت بروز آتش سوزی در تالاب باید وزارت دفاع ورود کند
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/VNlKaO