امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علی سلاجقه: اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود، از مشخص شدن وظایف همه دستگاه‌ها در برنامه ۷ ساله احیای این تالاب خبر داد.
به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه امروز سه شنبه (۱۵ شهریور) در نشست کمیته احیای تالاب انزلی با اشاره به گلایه رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت از وضعیت تالاب انزلی اظهار کرد: رئیس جمهور دستور دادند که با سوداگران اکوسیستم‌تالاب انزلی برخورد شود.

وی با بیان اینکه دیدگاه دولت به تالاب انزلی دیدگاه ملی است، افزود: اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به آتش سوزی در تالاب انزلی و استفاده از بالگردهای وزارت دفاع برای اطفای حریق گفت: دولت سیزدهم به پسماند استان گیلان و تالاب انزلی نگاه ملی دارد.

وی با بیان اینکه حجم ذخیره آب پشت سد سفید رود ۱.۸ میلیارد مترمکعب بوده ولی امروز به واسطه ورود رسوب از طالقان رود کاهش یافته است، تصریح کرد: از طریق طالقان رود ۵۰ درصد رسوب وارد این سد می‌شود چرا در گذشته مسئولان و متولیان برای این موضوع اقدامی انجام نداده‌اند.

سلاجقه با تأکید بر اینکه نگاه مدیریت جامع به حوزه آبخیز وجود ندارد، ادامه داد: سفیدرود در حال خروج از حیز انتفاع است و اراضی کشاورزی و تولید انرژی و تولید آبزیان همه در خطر هستند و سفید رود با این وضعیت از بین می‌رود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه ما وارث تالابی شدیم که در حال خفگی است، افزود: حوزه آبریز تالاب از بین رفته و باید به مردم هم پاسخگو باشیم. امروز به دنبال کار جهادی هستیم چون مردم ولی نعمتان ما هستند.

به گفته وی، باید یک بازه زمانی برای مرتفع شدن مشکلات ورودی‌های تالاب، رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و فاضلاب‌ها مشخص شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه تالاب خفه شده و موج شکن‌های جدید انزلی باید حذف شود تا آب در تالاب جریان پیدا کند، تأکید کرد: می بایست تخلیه رسوبات و لایروبی و حذف موج شکن‌ها برای آزاد شدن ورودی دریا و تبادل آب دریا و تالاب انجام شود.

وی با بیان اینکه لایروبی رسوب و سنبل آبی در یک بازه زمانی مشخص به صورت جهادی انجام شود، تصریح کرد: باید کمیته فنی و حقوقی کنار هم قرار گیرند و محدوده را مشخص و کاداستر تهیه شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست از مشخص شدن وظایف همه دستگاه‌ها در برنامه ۷ ساله احیای تالاب  خبر داد و گفت: یک مدیر واحد برای کمیته‌های تالاب بگذاریم و اعتبارات همه دستگاه‌ها به این کمیته داده شود.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته امنیت و قضائی و کمیته نظارت و اجرایی گفت: باید روند پیشرفت کار مشخص و با متخلفان هم برخورد شود. با توجه به رویکرد دولت سیزدهم تالاب انزلی روزهای خوشی را تجربه می‌کند و با این قرارگاهی که ایجاد شده و روحیه جهادی که وجود دارد باید کمیته‌ها در بازه زمانی مشخص کار را پیش ببرند.

معاون رییس جمهور بر اهمیت مشارکت جوامع محلی و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی مردم تاکید کرد و افزود: تالاب روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد. در کارگروه پسماند ملی کشور اول به شمال پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه پسماند شمال کشور باید ساماندهی شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی خدمات عالی انجام داده و همه ما مدیون این نظام هستیم.

سلاجقه با بیان اینکه محیط زیست مانع نیست، ادامه داد: رئیس جمهور به من دستور داده که خدا و قانون را در نظر بگیریم و مسئله تالاب انزلی را به عنوان بحث ملی دنبال کنیم و درباره زمانی مشخص و با طرح مدیریت جامع پیش رویم.

تالاب انزلی شناسنامه گیلان است
همچنین در این نشست، اسدالله عباسی؛ استاندار گیلان با بیان اینکه تالاب انزلی در سال‌های اخیر با آسیب‌های جدی مواجه شده است، اظهار کرد: ما میراث دار نگاه‌های غیرکارشناسی پیشینیان هستیم که موجب شده تالاب انزلی به طوری خشک شود که حتی آبراهه ای هم وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تالاب انزلی شناسنامه گیلان است و اگر از بین برود مواهب طبیعی استان از بین می رود، افزود: به نحوی گلوی تالاب انزلی فشرده شده که برای حل مشکل آن نیاز به کار جهادی است.
عباسی با بیان اینکه برخی بی‌رحمانه محیط زیست را مورد تاخت و تاز قرار داده اند، اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس کدام شاخصه، موج شکن را احداث کرده و این اجازه چگونه صادر شده است؟!

وی تصریح کرد: تالاب انزلی با ورود موج های خزر زنده بود و آب های سالمی از رودخانه ها به این تالاب وارد می‌شد اما اکنون با ورود رسوبات و عقب نشینی دریا امکان ورود آب به تالاب انزلی گرفته شده است لذا ما با تشکیل قرارگاه جهادی، احیای تالاب را در دستور کار قرار داده ایم.

استاندار گیلان گفت: با محوریت استانداری می توان از همه عوامل استان برای حفظ محیط زیست استفاده کرد و در این مسیر مدیران باید با جدیت و به صورت جهادی عمل کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات تالاب انزلی به نمایندگی از رئیس جمهور و سازمان حفاظت محیط زیست، شخصا به صورت مستمر پای کار هستم تا این معضل را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات غیرکارشناسی بدون مدنظر قرار دادن فرضیه ها و پژوهش ها، تالاب را به این روز در آورده است، گفت: ما برای زرجوب و گوهررود به دنبال یافتن منشا آلودگی ها هستیم و کارهای اورژانسی انجام داده ایم و تصمیمات خوبی هم گرفته شده تا منشا فاضلاب ها را حذف کنیم.

استاندار گیلان تاکید کرد: برای فاضلاب انزلی و صومعه‌سرا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ریاست جمهوری اختصاص داده شده اما دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل نکرده اند که وزارت نیرو باید با جدیت به تعهدات خود عمل کند.

عباسی افزود: برای زندان لاکان رشت که سر منشا این آلودگی‌هاست بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که تصفیه خانه آن راه افتاده و تصفیه‌خانه‌های چهار بیمارستان رشت نیز با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار، ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بدون اغماض با همه کسانی که به تالاب دست درازی و فاضلاب خود را در تالاب‌ رها می کنند برخورد قانونی می‌کند و این افراد به دستگاه قضا معرفی خواهند شد چراکه زندگی و حیات ما وابسته به تالاب است.

استاندار گیلان با بیان اینکه به کسانی که به سفره مردم رحم نمی‌کنند رحم نخواهیم کرد، گفت: در مرحله نخست باید حریم تالاب و حقوق مکتسبه افراد تعیین شود و نباید فرصت را از دست داد.

وی تصریح کرد: باید با نگاه علمی و دانش بنیان تالاب را از رسوب خالی کنیم. برای سنبل آبی نیز ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که پنج میلیارد تومان آن در مرحله نخست اختصاص یافت.
عباسی با بیان اینکه باید با نگاه جهادی به معضل تالاب انزلی نگاه شود، گفت: اگر مثل گذشته کار کنیم بر اثر انباشت رسوبات، تالاب انزلی به سرنوشت سراوان دچار می‌شود.

وی افزود: درخصوص تالاب انزلی اگر به صورت هماهنگ و منسجم حرکت کنیم جلوی تهدیدات گرفته می شود و فرصتی برای تالاب انزلی ایجاد خواهد شد.

عدم دریافت حقابه از همسایگان شمالی؛  دلیل پسروی آب تالاب انزلی

مجتبی ذوالجودی؛ سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست با بیان اینکه باید به چالش‌های موجود در تالاب بین‌المللی انزلی توجه جدی شود، اظهار کرد: یکی از از چالش‌های مهم این تالاب پسروی آب دریا است.

وی با اشاره به دلیل پسروی آب تالاب بین المللی انزلی در طی چند سال اخیر گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد دلیل این مسئله به حق آبه‌هایی که باید از روسیه و کشورهای حاشیه شمالی محقق شود باز می‌گردد، لذا از دستگاه دیپلماسی کشور درخواست دارم‌ این موضوع را حل کنند.

سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان‌ حفاظت محیط زیست از ورود سالانه ۸۰۰ هزار متر مکعب رسوب به تالاب انزلی به دلیل عدم آبخیزداری خبر داد و تصریح کرد: ورود رسوبات از رودخانه‌ها یک معضل بزرگ در خصوص احیای تالاب بین المللی انزلی است که در این راستا از محل سفر رئیس جمهور به گیلان در طی سه سال ۱۲۰ میلیارد تومان به حوزه آبخیزداری تعلق گرفته و همچنین بر اساس مصوبه ستاد احیای تالاب‌ها وظایف برای ارگان‌های مختلف تعیین شده است.

ذوالجودی با بیان اینکه ۱۷ پروژه مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست در طرح مدیریت جامع احیای تالاب‌ها باید دنبال شود، گفت: متأسفانه در حوزه آبخیزداری و حق آبه‌ها با چالش بسیار جدی مواجه هستیم که اقدامات خوبی در این خصوص اتخاذ شده است.

وی، پیشرفت‌های حوزه محیط زیست در کشور را مناسب دانست و بیان کرد: در حوزه تعیین تکلیف پروژه‌های محیط زیست با پیشرفت ۳۰ درصدی مواجه هستیم و ۱۷ مورد از پروژه‌های محیط زیست به قرارداد رسیده که هشت پروژه اجرایی و بقیه مطالعاتی است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/BKEyLc