امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

رییس کل بیمه مرکزی: ضریب نفوذ بیمه باید به ۳ درصد برسد

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز ضریب نفوذ بیمه در کشور کاهش پیدا کرده است، گفت: این رقم باید از ۲.۵ درصد سال قبل به ۳ درصد افزایش پیدا کند.

‌به گزارش فراسو، مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی در برنامه پویش فناورانه صنعت بیمه، اعلام کرد: ۱۷ مورد خدمات فناورانه جدید توسط شرکت‌های بیمه‌ای از جمله بیمه پارسیان در این جلسات ارائه شده است و این خدمات فناوری به مرور از سوی شرکت‌ها به مردم عرضه می‌شود که به شکل‌گیری نظام بیمه‌ای هوشمند کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: گرچه عده‌ای انتقاد می‌کنند که کار بیمه مرکزی نظارت است و نباید به خدمات فناوری جدید دخالت کند، اما به نظر من یکی از جوانب نظارت این است که شرکت‌های بیمه در ارائه خدمات بیمه‌ای بر اساس فناوری‌های نو و بر اساس هوش مصنوعی با یکدیگر رقابت کنند که این مسئله در نهایت به نفع کل صنعت بیمه و مردم به عنوان دریافت‌کنندگان خدمات شرکت‌های بیمه‌ای خواهد بود. بنابراین شرکت‌ها را در زمینه نوگرایی و فناوری‌های روز تشویق می‌کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین گفت: از طرفی باید سهم بیمه از تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش دهیم و مانند اکثر کشورهای دنیا سهم بیمه به ۷ درصد برسد، درحالی‌که این سهم سال گذشته در کشور ما به ۲.۵۷ درصد رسیده بود، اما اکنون که نرخ محاسباتی ارز بر اساس نرخ جدید انجام می‌شود، این سهم کمتر هم شده است. از سوی دیگر تورم موجود در جامعه به ضرر شاخص ضریب نفوذ بیمه بوده است.

بهزادپور اضافه کرد: براساس قانون برنامه توسعه، باید ضریب نفوذ بیمه را به ۳ درصد برسانیم که البته اگر به آن هم دست پیدا کنیم تا رقم ۷ درصد فاصله وجود دارد، اما امسال قدری سخت است که این رقم به ۳ درصد برسد و راهی جز تلاش برای افزایش ضریب نفوذ هم نداریم.

وی یادآور شد: سه حوزه در بخش نوآوری صنعت بیمه وجود دارد، یکی در بخش سازمان شرکت‌های بیمه‌ای که باید در چارچوب فرایندهای داخل سازمان به نوآوری برسیم و خود سازمان بیمه‌ای هوشمند شود.

رییس شورای عالی بیمه افزود: در این زمینه ما تلاش می‌کنیم شرکت‌های بیمه‌ای دستاوردهای فناوری خود را هر هفته ارائه کنند. بحث دوم محصولات جدید فناورانه است که البته بیمه مرکزی هم در این زمینه سهیم می‌شود چون از یک طرف به عنوان نهاد ناظر است و از یک طرف در بازار بیمه سهم مهمی دارد و بحث سوم تقاضا و نیاز مشتریان است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی شهروندی که بیمه‌نامه خریده دچار تصادف خودرو می‌شود با استفاده از فناوری‌های جدید، با گوشی تلفن همراه از صحنه تصادف و موقعیت آن و چگونگی تصادف فیلمبرداری و عکس‌برداری می‌کند و کاری که قبلا یکی دو هفته طول می‌کشید و درنهایت مشتری ناراضی بود، ظرف یکی دو ساعت انجام می‌شود و ارتباط با مشتری سرعت می‌گیرد.

رئیس کل بیمه مرکزی، گفت: طرح ما این است که با برگزاری پویش‌های نوآورانه محملی ایجاد کنیم که تلاش‌ شرکت‌های بیمه‌ای برای نوآوری دیده شود و تجارب شرکت‌ها انتقال پیدا کند و در زمینه خدمت به مردم رقابت ایجاد شود.

به گفته بهزادپور گزارش‌هایی که در رسانه‌های خارجی از نوآوری در صنعت بیمه هم ارائه می‌شود به عنوان مثال در سال میلادی گذشته، ده مورد نوآوری در صنعت بیمه دنیا معرفی شده است که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم، البته شرکت‌های بیمه‌ای داخلی هم براساس شرایط کشور نوآوری‌هایی در زمینه فناوری و تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان خود داشته‌اند که می‌تواند در میدان رقابت از آنها استفاده کرد.

وی افزود: ما موافق هستیم بیمه مرکزی به تدریج از تصدی‌گری بیمه‌گری خارج شود، اما در حال حاضر ما هم به عنوان یک شریک در صنعت بیمه هستیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/8pQejd