امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

درخواست گروسی برای دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر خواستار دسترسی کامل به تاسیسات هسته‌ای ایران شد.

به گزارش فراسو، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای حضور در جمع نمایندگان سراسر کشور‌های جهان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد در سخنانی تکراری، ادعا‌های گذشته خود را بیان کرد و گفت: انتظار داریم ایران به صورت کامل به تعهداتش درباره بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور پایبند باشد.

رافائل گروسی در کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک در سخنانی درباره موضوع هسته‌ای ایران ضمن مطرح کردن آماده بودن آژانس برای تعامل مجدد با ایران، ادعا کرد: ما دسترسی‌های محدودی از تاسیسات هسته‌ای ایران داریم و انتظار داریم ایران به تعهداتش درباره بازرسی کامل از تاسیسات هسته‌ای این کشور پایبند باشد.

وی اضافه کرد: ایران در حال حاضر به تمام بند‌های مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند نیست و به برخی از مفاد آن متعهد است.

مدیرکل آژانس گفت: می‌توان اختلافات با ایران را به زودی حل کرد و امیدوارم مذاکره در دو سطح سیاسی و فنی درباره گفتگوهای هسته‌ای ایران در سریعترین زمان ممکن ازسر گرفته شود.

گروسی گفت: امیدوارم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات ایران دیدار کنم.

وی افزود: بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای ایران ادامه دارد، ولی برخی از این بازرسی‌ها متوقف شده است. ایران باید برای تمکیل روند بازرسی‌ها با ما همکاری کند.

مدیرکل آژانس گفت: حرکت به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای در خاورمیانه برای صلح و امنیت بین‌المللی بسیار مضر خواهد بود.

گفتنی است این ادعا‌های گروسی جدیدترین آن پس از آخرین صحبتهایش در دوشنبه ۲۱ شهریور در حاشیه نشست شورای حکام آژانس در کنفرانس خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل پادمانی آژانس، بود که از موضع سیاسی، بیش از آنکه فنی باشد، گفت: در تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلا ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد.

گروسی پیش از آن در هر جا و در گفتگو با هر رسانه ای که می‌رسید، ضمن تکرار ادعا‌های خود ضد ایران که البته پس از دیدار وی با مقامات رژیم صهیونیستی در سفر اخیرش به سرزمین‌های اشغالی بود، تلاش کرد تا فضای خوشبینی درخصوص احیای مذاکرات لغو تحریم‌ها را از بین ببرد و به هدفش هم رسید.

جدیدترین دور مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج ماهه ۱۳ مردادماه تا ۱۷ مردادماه در شهر وین برگزار شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکار‌های به‌روز‌شده‌ای درخصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

گروسی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری در مقر سازمان ملل به موضوع جنگ اوکراین و نیروگاه اتمی زاپروژیا Zaporizhzhia اشاره کرد و گفت: برای ایجاد منطقه امن و عاری از سلاح در محوطه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تلاش می‌کنیم و تاکنون چندین نشست در این خصوص برگزار شده است و ما با روسیه و اوکراین رایزنی کرده ایم، ولی با مسئله پیچیده‌ای مواجه هستیم.

وی با اشاره به حملات پراکنده اخیر نزدیک این نیروگاه، افزود: بمباران مجدد امروز نیروگاه اتمی زاپروژیا ، به هادی‌هایی که برق یک واحد در آن را تامین می‌کنند، آسیب رساند.

مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص گفت: هدف ما خلع سلاح منطقه اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین است.

گفتنی است مقامات اوکراین روز چهارشنبه روسیه را متهم کردند که باردیگر نیروگاه اتمی زاپروژیا واقع در جنوب اوکراین را بمباران کرده است. زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپاست. نیروگاه زاپروژیا از هفته‌های نخست تهاجم روسیه به اوکراین به اشغال نیرو‌های روس در آمده است. این نیروگاه طی ماه‌های اخیر بار‌ها بمباران شده است. کی یف و مسکو همدیگر را به بمباران این نیروگاه و باج گیری هسته‌ای متهم می‌کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/43e0V9