آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش سراسری مدیران سازمان تأمیناجتماعی، با قدردانی از خدمات ارزشمند این سازمان که منجر به رضایتمندی مخاطبان و بهویژه بازنشستگان شده است، گفت: بازنشستگان و بیمهشدگان وقتی مورد مهر و محبت و مهربانی قرار میگیرند و میبینند که از سوی دولت و سازمان تأمیناجتماعی مورد تکریم قرار میگیرند، به آینده امیدوارتر میشوند. سازمان تأمیناجتماعی و خدماتی که این سازمان به مردم ارائه میدهد، گامی اساسی به سمت اجرای عدالت اجتماعی در جامعه است و اگر این سازمان به خوبی اداره شود، تحققبخش یکی از رسالتهای انبیاء در زمینه تحقق عدالت است.
به گزارش فراسو، امام جمعه قم در این همایش که با شعار “تجربه دیروز، تحول امروز؛ آیندهسازی در گام دوم” در شهر قم در حال برگزاری است، گفت: تأمیناجتماعی در اسلام پیشینهای طولانی دارد و از صدر اسلام که رسالت رسولالله (ص) شروع میشود با وجود شرایط سخت و دشواری که در زمان پیامبر(ص) وجود داشته، تلاش پیامبر(ص) این بود که جامعه از شرک و بتپرستی خلاص شده و در جامعه تحول بهوجود بیاید. خدا در وصف پیامبر(ص) میگوید ما پیامبری فرستادیم که سختیهای مردم را درک میکند و مشکلات زندگی مردم برای پیامبر احساس سختی و نگرانی ایجاد میکند و سختیهای مردم برای پیامبر(ص) سختی ایجاد میکند، نگران مردم است، مردم را بسیار دوست دارد و به هدایت مردم علاقهمند است.
آیتالله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه یکی از رسالتهای پیامبر (ص) این است که جامعه را به سمتی میبرد که جامعه به دنبال عدالت باشد و کاری میکند که خود مردم به دنبال عدالت باشند، افزود: سازمان تأمیناجتماعی و خدماتی که این سازمان به مردم ارائه میدهد، گامی است به سمت اجرای عدالت اجتماعی در جامعه و اگر این سازمان به خوبی اداره شود، تحققبخش یکی از رسالتهای انبیاء در زمینه تحقق عدالت است.
وی همچنین گفت: پیامبر اکرم (ص) میفرماید پیش از ظهور اسلام، شاهد پیمان و قراردادی بودم که به نظر من از همه اموال دنیا ارزشمندتر است و اگر در دوره اسلام نیز من را به این پیمان دعوت کنند، باز هم شرکت میکنم و این پیمان مربوط به تأمیناجتماعی است که ثروتمندان را ملزم میکند مشکلات فقرا را حل کنند و اگر کسی در راه مانده است به او کمک کنند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اسلام، تأمیناجتماعی را با تغییراتی امضاء کرده و توسعه داده است تا جاییکه تمام فقرا و ازکارافتادگان و بیسرپرستان و بدهکاران را در بر گرفته است. از نظراسلام، تأمیناجتماعی در حکومت اسلامی تنها مربوط به مسلمانان نیست و غیرمسلمانان نیز در جامعه اسلامی مشمول تأمیناجتماعی هستند و امیرالمومنین (ع) درباره غیرمسلمانی که بهدلیل فقر و ازکارافتادگی گدایی میکرد می فرمایند که حکومت اسلامی باید از وی حمایت کند. پیامبر اکرم (ص) نیز بعد از هجرت به مدینه قراردادی بین قبایل منعقد کرد که براساس آن همه قبایل برای دفاع از مدینه و برای رفاه شهروندان متحد شدند.
وی همچنین گفت: زکات که در فقه اسلامی مطرح شده، مهمترین منبع برای تأمیناجتماعی است. در اسلام نگاه این است که باید به افراد زکات به قدری بدهیم که فرد بهترین خانه و بهترین مرکب را داشته باشد. بعد از پیامبر (ص) نیز تأمیناجتماعی سیر تکاملی را طی کرد و نوعی از بیمه بازنشستگی دایر شد. اصول تأمیناجتماعی در اسلام شامل اصل تکافل اجتماعی بهمعنی مسئولیت متقابل انسانها در مقابل هم است و در جامعه اسلامی نباید فقیر داشته باشیم. تکافل اجتماعی یعنی دست در دست هم گذاشتن و اینکه نگذاریم در جامعه کسی احساس فقر کند و ثروتمندان وظیفه دارند نیازهای اساسی نیازمندان را تأمین کنند.
امام جمعه قم همچنین گفت: موضوع مهم دیگری که در اسلام وجود دارد، اصل توازن اجتماعی است. اسلام اصل توازن اجتماعی دارد که دربرگیرنده تأمین سطح زندگی پایه برای همه مردم است. جامعه اسلامی باید کاری کند که زندگی افراد نسبتاً نزدیک به یکدیگر باشد و البته اینها به معنی دست برداشتن جامعه از تلاش و فعالیت نیست.
وی همچنین با اشاره به اینکه باید الگوی زیست مؤمنانه را به دنیا معرفی کنیم، بر استفاده از درآمدهای شستا برای تأمین آرامش افراد تحت پوشش تأمیناجتماعی تأکید کرد .