امروز پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرحبا: بانک‌های قرض‌الحسنه تفکر بانکداری اسلامی را زنده می‌کنند

«غلامرضا مرحبا» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قرض‌الحسنه مفهوم اصلی بانکداری اسلامی است و بانک‌های قرض‌الحسنه می‌توانند تفکر بانکداری اسلامی را زنده کنند.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «غلامرضا مرحبا» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه هدف از اسلامی کردن بانک‌ها، فاصله گرفتن از عملیات پولی و مالی مسئله‌دار بود، گفت: قانون بانکداری اسلامی از این جنبه مورد توجه قرار دارد که ربا در آن حذف می‌شود و بانکداری بدون ربا نامیده می‌شود که بعد از انقلاب اسلامی در دهه ۱۳۶۰ تصویب شد.
مرحبا با یادآوری اینکه بحث بانکداری اسلامی بار دیگر در مجلس نهم مطرح شد گفت: در مجلس نهم نیز این قانون به جایی نرسید، اما در مجلس یازدهم کمیته‌ای تشکیل شد و این بحث را پیش برد که در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شد و پس از رد و بدل شدن بین مجلس و شورای نگهبان، در انتظار اجرای آن هستیم.
وی در پاسخ به اینکه تشکیل بانک‌های قرض‌الحسنه تا چه اندازه می‌تواند در محقق کردن بانکداری اسلامی موثر باشد گفت: قرض‌الحسنه مفهوم اصلی بانکداری اسلامی است و بانک‌های قرض‌الحسنه می‌توانند تفکر بانکداری اسلامی را زنده کنند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از مردم به دلیل بیماری و مشکلات جدی‌تر، نیازمند دریافت تسهیلات هستند، گفت: تصور اینکه فردی برای درمان آن هم در شرایط بین مرگ و زندگی ناچار باشد تسهیلاتی با بهره سنگین دریافت کند، هم غیر انسانی و هم ناامیدکننده است. به همین دلیل باید بانک‌هایی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه وجود داشته باشند.
وی در همین رابطه افزود: باید شرایطی ایجاد کرد که نیازمندان بتوانند تسهیلات فوری را با بهترین شرایط و در سریعترین زمان ممکن دریافت کنند.
مرحبا در مصاحبه با پول‌نیوز در پاسخ به اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با سرمایه چندین بانک تعریف شده و بدون دریافت بهره به مردم تسهیلات می‌دهد، گفت: این اقدام خوبی است و چنانچه بانک‌ها نمی‌توانند یا سیاستشان اجازه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را نمی‌دهد، بهتر است با این روش، بانکی را با محوریت قرض‌الحسنه فعال کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/2FKhRA