امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قیمت نفت تغییر مسیر داد

قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به موفقیت آمیز بودن توافق سقف بدهی آمریکا که باعث ریسک گریزی سرمایه‌گذاران شد و پیام‌های متضاد تولیدکنندگان بزرگ که دورنمای عرضه را در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس تیره کرده است، کاهش یافت.

به گزارش فراسو، بهای معاملات نفت برنت ۵۰ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۷۶ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید در حالی که ابتدای معاملات ۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۵ سنت کاهش، به ۷۲ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص به دلیل تعطیلات عمومی در آمریکا روز دوشنبه قیمت نهایی نداشت.

بعضی از قانونگذاران جمهوریخواه راستگرا روز دوشنبه اعلام کردند ممکن است با توافقی که سقف بدهی آمریکا را افزایش می‌دهد مخالفت کنند اما جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا و کوین مک کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نسبت به تصویب به این توافق خوش بین مانده اند. بایدن و مک کارتی آخر هفته درباره سقف بدهی آمریکا به توافق رسیدند و اکنون این توافق باید پیش از پنجم ژوئن، روزی که که وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است این کشور قادر به انجام تعهدات مالی خود نخواهد بود، در کنگره تصویب شود.

پریانکا ساچودا، تحلیلگر بازار شرکت فیلیپ نوا در این‌باره گفت: بیانیه‌های متضاد جمهوری‌خواهان و قانون‌گذاران، سرمایه گذاران را در بلاتکلیفی نگه داشته است.

مهلت سقف بدهی تقریبا با نشست چهارم ژوئن تولیدکنندگان اوپک و متحدانش شامل روسیه مصادف می‌شود و ابهام درباره این که آیا این تولید کنندگان در بحبوحه افت اخیر قیمت‌ها، تولیدشان را به میزان بیشتری کاهش خواهند داد، بر بازار سنگینی می‌کند.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت فوجیتومی سکوریتیز در این باره گفت: سرمایه‌گذاران توجه خود را به برآیند نشست تولیدکنندگان اوپک پلاس در آخر هفته جاری تغییر داده‌اند زیرا پیام‌های متضادی از سوی تولیدکنندگان نفت بزرگ وجود داشته است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته به فروشندگان استقراضی هشدار داد و این هشدار به منزله سیگنالی از احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس تفسیر شد. با این همه، اظهارات منابع آگاه و مقامات نفتی روسیه شامل الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نشان می‌دهد سومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان مایل است سطح تولید فعلی را بدون تغییر بماند.

طبق محاسبات رویترز، عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک پلاس که کاهش بیشتری تولید را در آوریل اعلام کردند، مجموع حجم کاهش اوپک پلاس را به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز رساندند.

تحلیلگران شرکت هایتونگ فیوچرز در یادداشتی نوشتند: این کاهش تولید داوطلبانه در آوریل، بازار را کاملا غافلگیر کرد. از این رو، سرمایه‌گذاران پیش از اینکه تصمیم نهایی اعلام شود، به شدت محتاط هستند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار بخش خدمات و تولید چین که اواخر هفته جاری منتشر خواهد شد نیز برای یافتن نشانه‌هایی درباره روند احیای تقاضا برای سوخت در بزرگترین وارد کننده نفت جهان به دقت زیر ذره بین سرمایه‌گذاران خواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/o0BpPS