امروز شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بندر کیاشهر بی‌نظیر اما گمنام است

مراسم شب بندر کیاشهر با اهدای نشان کیاشهروند افتخاری به چهار چهره و امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی این بندر با بندر خمیر برگزار و به اهمیت سرمایه انسانی، تاریخی و فرهنگی بندر کیاشهر تاکید شد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی برنامه، مراسم شب بندر کیاشهر، شامگاه دوشنبه هشتم خرداد ماه ۱۴۰۲ پس از سرود ملی با ویدئویی به مناسبت دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) و با اجرای سیدعلی سجادی آغاز شد.

در بخشی از این برنامه سیداحمد محیط‌طباطبایی، پژوهشگر و رییس کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم ایران) عنوان کرد: بزرگترین ثروت بندر کیاشهر، نه طول جنگل و نه پرندگان است؛ مهمترین ثروت آن مردمش است. افرادی که مغز اقتصادی دارند و آینده‌نگر هستند سرمایه را مصرف نمی‌کنند و از سود سرمایه استفاده می‌کنند.

وی افزود: در ماسوله یک تجربه تاریخی ساخته شد و می‌گفتند چرا در جاهایی نمی‌گذارند ما چیزی بسازیم و سیلی که آمد این بافت بجای ماند. در رباط کریم تهران هم وقتی چاه عمیق زدند، عده کمی ناراحت بودند اما با آن آب برنج کاشتند و امروز با مشکل محیط زیست روبرو هستیم. کسی که سرمایه گذار محسوب می‌شود بهره‌بردار است و سرمایه اصلی مردم هستند.

محیط طباطبایی گفت: تمام ظرفیت‌های بندرکیاشهر بالاست و وقتی اشاره می‌شود که خارجی‌ها چیزی می‌سازند، آن‌ها بهره‌بردار هستند. چطور شد که شمشادها را بریدند تا کشتی بسازند؟ این بهره‌برداری است و نه سرمایه‌گذاری برای ما و فرزندانمان.

وی ادامه داد: پایداری مهمترین است و مردم کیاشهر نماد پایداری شهرشان هستند؛ از قرن نهم تا امروز. کسی که به گیلان و مازندران شمال می‌گوید، درکی از این دو استان ندارد و بخش به بخش استان گیلان با یکدیگر متفاوت است.

وی گفت: کلمه شیل بستر رودخانه است نه روی دریا؛ ما فقط کلمه را نگه داشتیم. بندر کیاشهر با بندر خمیر فرق دارد، در بندر خمیر رو به دریا هستند و در بندرکیاشهر رو به جنگل هستند.

وی با اظهار خوشحالی از خواهرخواندگی دوبندر خمیر و کیاشهر بیان کرد: در بندر خمیر از مجموعه حرا سرمایه‌ای ساختند که روند توسعه گرانه داشته و این شهر را به شهر یادگیرنده فرهنگی تبدیل کرد. این اقدام نیز در کیاشهر نیز می‌تواند اجرا شود نه مطابق اما می توان الگو پذیرفت.

محیط‌طباطبایی گفت: نام خزر بعد از جدایی قفقاز از کاسپین تغییر کرد و این دریا دریای کشفین، قزوین و کاسپین است. هرچیز وارداتی عوارض دارد. وقتی ماهی کفال به دریای کاسپین آمد، ماهی‌های ما را نابود کرد. اگر می‌خواهیم در آینده زندگی کنیم سرمایه طبیعی و فرهنگی باید بماند و برای آیندگان سودآوری داشته باشد. سودآورترین رفتار، رفتار فرهنگی است و هیچ اقتصادی مثل تجارت خاطره و فرهنگ سودآور نیست. فرهنگ ذاتش اقتصادی اما پایدار است. امیدوارم مانند پدران که فخر این سرزمین بودند، پایدار و مایه فخر این سرزمین باشید.

در بخش دیگری از این برنامه حاتم پورباقری، رئیس شورای شهر بندر کیاشهر با تبریک میلاد امام رضا و دهه کرامت گفت: ۱۵۰ سال پیش در کیاشهر شیلات تاسیس شد، برق و تلفن و گاز داشتیم و مخابرات فعال بود. ۳۷ کیلومتر ساحل دریایی بکر داریم تالاب با وسعت ۱۰۰ هکتار داریم که میزبان پرندگان مهاجر و بومی است. اسکله ماهیگیری که امروز متروکه شده و با ۲۴ بنای تاریخی امروز بسته است و این شده که کیاشهر مظلوم است و بندر را از کیاشهر م‌ دارند.

وی افزود: ۴۰هکتار وسعت جنگلی داریم و اینها موضوعاتی است که به قطب گردشگری تبدیل شویم اما از یک کیلومتر ساحل هم استفاده نمی‌کنیم و شیلات بسته است‌. امروز رستوران شیلات بسته است و حاضر نیستند به بخش خصوصی بدهند و هتل نداریم. این درد مردم بندر کیاشهر است.

پورباقری اظهار کرد: بندر کیاشهر در جهان بی‌نظیر اما گمنام است. بیشترین بی‌کاری را در بندر کیاشهر داریم و تا امروز نتوانستیم شناور داشته باشیم. هرطوری نگاه می‌کنیم عدم تعامل مسئولان را شاهدیم. از ساختمان با آن عظمت در اسکله چه استفاده‌ای می‌شود؟ افتخار یک مدیر این است که بگوید شیلات را نگه داشتیم. دلتان برای ۲۴۰ پرنده سوخته اما برای جوانان بیکار نمی سوزد؟ نماینده مردم بندر کیاشهر هستم. این شهر ۳۵ هزار ساکن دارد و مردم ناراحت هستند. تالاب به خوبی نفس نمی‌کشد و کسی این درد را نمی‌شوند و فاضلاب‌ها به این تالاب می‌ریزد. بزرگترین تهدید در بندر کیاشهر محیط زیست است.

وی افزود: از ۳۲۶۰ هکتار فضا، ۲۶۰ هکتار را به اشتغال بدهید. اگر اسکله ما تبدیل به اسکله ماهیگیری یا باربری شود بالای ۱۵۰ شغل ایجاد می‌شود و می‌توانیم پذیرای نیروی کار هم باشیم. مردم از سال ۱۳۸۲ در بستر رودخانه زندگی می‌کنند، امروز اما حریم رودخانه ۸۰۰ متر می‌شود و غیر از مسجد همه در حریم رودخانه می‌رود. فاضلاب مردم به چاه آب وصل بوده و این درد است‌. ما ۱۰۰ سال پیش شهربانی و درمانگاه داشتیم اما امروز بندرکیاشهر یک روستای بزرگ است. در همه مکاتبات از کیاشهر استفاده می‌شود و نام بندر را حذف کردند.

پورباقری گفت: شیلات را اجازه دهید شهروندان کیاشهری بازدید کنند و این بنای تاریخی را ببینند. کیاشهر ناشناخته مانده و به روستا تبدیل شده و این درد است. ما به پول و اعتبار نیاز نداریم، نیاز به تعامل داریم؛ به مردم برسید. دستگاه جورمانجی را در ساحل می‌خواستیم برای بازی بچه‌ها نصب کنیم که اجازه نمی‌دادند و با سختی اینکار را کردیم اما در جای دیگر شرایط اینگونه نیست. شهردار کیاشهر چهره‌ای عمرانی و فرهنگی است و می‌توانیم بندر کیاشهر را به جایگاه حقیقی برسانیم.

در ادامه مرتضی عاطفی، شهردار بندر کیاشهر از این شهر به عنوان شهر شیلات و شالی و برنج و بادام یاد کرد و با تایید حرف‌های رئیس شورای شهر گفت: داشتن جنگل، دریا، رودخانه، تالاب، گونه‌های پرندگان مهاجر در تالاب بوجاق، مجموعه تاریخی شیلات، پل چوبی و.. بندر کیاشهر را به الماس درخشان استان گیلان تبدیل می‌کند. هدف ما از برپایی چنین برنامه‌هایی معرفی ظرفیت‌های این شهر ساحلی است تا آن را به عنوان قطب گردشگری معرفی کنیم.

در بخش دیگری از برنامه ابراهیم نجفی، نماینده مردم کیاشهر و آستانه اشرفیه با تقدیر از اقدامات شهردار و شورای شهر بندر کیاشهر گفت: بندر کیاشهر به قرن ۸ هجری برمی‌گردد و اولین قرارداد ایران و روسیه در حوزه شیلات مربوط به بندر کیاشهر می‌شد. این بندر جایگاه ماهی‌های خاویاری و استخوانی بود و بالای ۱۰۰ سال سابقه دارد. ما از حضور سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم. پارک بوجاق ۳۲۶۰ هکتار مساحت دارد و با جلسات متعدد با محیط زیست استان و کشور، طرح بسیار خوبی دیدیم که تصویب اولیه شده است. در این پارک ظرفیت های گردشگری با حضور بخش خصوصی فعال می‌شود. در مجموعه شیلات ۱۴ اثر ثبت شده ملی وجود دارد. این ماهی‌های خاویاری توسط ریل به این مجموعه می‌آمد. شبکه بهداشت و سینما و… در این مجموعه وجود دارد که ظرفیت بکری است. چند طرح با عنوان پارک موزه ماهی‌های خاویاری را در نظر گرفتیم و از حضور بخش خصوصی در این بخش استقبال می‌کنیم.

وی افزود: اسکله بندر کیاشهر ۲۰ سال پیش بالای ۹۰ لنج را پذیرا بود که ماهی کیلیکا صید می‌شد. محیط زیست جلوی این لنج‌ها را گرفت، سهام صیادان خریداری شد و این آبراه ۲ کیلومتری تا دریای خزر مسدود شد. امروز به دلیل از بین رفتن این تاسیسات و به دلیل عدم لایروبی دیگر امکان تردد قایق‌های کوچک را هم نداریم. اگر این ظرفیت در بندر کیاشهر راه بیفتد چشم‌انداز پرورش ماهی با ظرفیت ۲۱ هزارتن خواهیم داشت. اگر ما بتوانیم شرکت‌هایی بیاوریم و برنج و بادام برندسازی شود به اشتغال بندر کیاشهر کمک می‌کند. امیدوارم در خواهرخواندگی با بندرخمیر از ظرفیت‌های این بخش در بندر کیاشهر استفاده کنیم.

در ادامه این مراسم دکتر باغبان مدیر پروژه هویت بصری بندر کیاشهر را با تاکید بر فرهنگ بومی این پروژه را تشریح کرد.

همچنین در بخش دیگری محمدباقر نوبخت با اعلام آمادگی برای مشارکت در توسعه این بندر گفت: به عنوان یک شهروند گیلانی آنچه که می‌توانم را برای توسعه بندر کیاشهر که می‌تواند موجب توسعه گیلان باشد، حتما انجام خواهم داد.

در ادامه تفاهم‌نامه خوهرخواندگی دو بندر با حضور مرتضی عاطفی شهردار بندر کیاشهر و جواد محمودی شهردار بندر خمیر امضا شد.

پس از امضای این تفاهم‌نامه محمودی، شهردار بندر خمیر با اشاره به دلیل خواهرخواندگی دو شهر بیان کرد: بندر خمیر شهری با ساحل تالابی است. دغدغه‌های شهرهایی که ساختار زیست محیطی حساس دارند مشترک است. ما تلاش کردیم و این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم. از دکتر ایوبی تشکر می‌کنم که بندر خمیر به عنوان شهر یادگیرنده یونسکو به دلیل نقش آموزش مردم در توسعه پایدار ثبت شد. امیدوارم در بندر کیاشهر هم شاهد این مهم باشیم.

در ادامه نشان کیاشهروندی به دکتر سیروس درخشان (پزشک قلب و عروق)، محمد محبوبی (هنرمند سینما و تلویزیون) ، سید احمد محیط طباطبایی (پژوهشگر) و دکتر حجت الله ایوبی دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو_ایران به عنوان چهار شخصیت معرفی بندر کیاشهر اهدا شد.

حجت الله ایوبی نشان کیاشهروند را ارزشمند و خاطره‌انگیز دانست و گفت: از اینکه در ایران اسلامی شهرداران به دنبال یافتن تمایزها هستند، خوشحالم و این امر آغاز توسعه است. توسعه وقتی که آغاز می‌شود، باید با حضور اساتیدی مثل احمد طباطبایی باشد. قدر دانستن طبیعت و آنچه به ما رسیده کار دشواری است. حضور خردمندان در کنار مدیران برای گفتن نه در جاهای مختلف است.

وی افزود: امروز ۸۰ میلیون گردشگر فرانسه مربوط به بخش قدیمی این کشور است. کار خوبی می‌کنید که در گذشته بندرکیاشهر کاوش کرده و این امر شما موجب ماندگاری می‌شود. وسعت شهر کن فرانسه از بندرکیاشهر کمتر است اما امروز حرف از این شهر و جشنواره آن است. اگر در قرن صنعتی، هنر و تئاتر و سینما و هنر تجسمی کالای لوکس بود امروز این هنرها تعیین کننده است. خوشحالم با بندر خمیر کار می‌کنید. از ابتدا شهردار این شهر به دنبال توسعه پایدار بود و خوشحالم تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارید.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/qL1DsL