امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهار تورم در گرو ساماندهی نظام بانکی

کارشناس اقتصادی گفت: نظام بانکی با خلق پول بی‌ضابطه، موتور محرک رشد تورم در کشور است و اگر منابع مالی این موتور محرک به حوزه تولید هدایت نشود، مهار تورم اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش فراسو، سیدسعید پارسافر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: تورم اساسی‌ترین موضوع اقتصادی کشور است و رهبر انقلاب به درستی بر این مسئله دست گذاشته لذاو مسئولان باید برنامه‌های عملیاتی در این حوزه داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی‌ ضمن اشاره به مهمترین دلیل رشد تورم در کشور، افزود: نظام بانکی با خلق پول بی‌ضابطه موتور محرک رشد تورم در کشور است و اگر منابع مالی این موتور محرک به حوزه تولید هدایت نشود، مهار تورم اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: پرداخت تسهیلات به حوزه‌های مولد اقتصادی از جمله مسکن و کشاورزی یکی از مهمترین راه‌هایی است که در کنار مهار تورم زمینه رشد اقتصادی پایدار را فراهم می‌کند و مسئولان باید با حرکت در این مسیر زمینه حل مسئله را فراهم کنند.

پارسافر تاکید کرد: زمانی‌که شما یک تسهیلاتی به یک واحد مسکونی می‌دهید تا این مسکن ساخته شود، در حقیقت این پول را مشابه سرمایه در گردش به ۱۴۰ بنگاه اقتصادی پسینی و پیشینی داده‌اید تا پیشران اقتصادی شما باشد.

رشد اقتصادی به حل مسئله معیشت می‌انجامد

این کارشناس اقتصادی گفت: حرکت در این مسیر به معنای ایجاد تقاضا برای صنایع است که با خود دستاوردهایی نظیر رشد اشتغال، حل مسئله معیشت مردم و اثرگذاری مستقیم در فضای اقتصاد کلان را به همراه دارد.

وی افزود: تورم از اجزایی نظیر مسکن، کالاهای اساسی و بخش‌های دیگر تشکیل شده و مهار تورم یعنی قیمت این کالاها در فرآیند عرضه و تقاضا کنترل شود، پس ما با یک موضوع انتزاعی مواجه نیستیم و باید با تمرکز بر تک تک اجزای تورم به سوی حل این مسئله و تحقق شعار سال پیش برویم.

پارسافر به سهم بالای قیمت مسکن در تورم مسکن اشاره کرد و گفت: مهمترین جزء افزایش تورم مسکن است و زمانی که شما عرضه زمین و مسکن را در دستور کار خود قرار می‌دهید، یعنی به سوی جراحی مهمترین بخش رفته‌اید.

این کارشناس اقتصادی گفت: رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و تورم تک رقمی، فقط‌ با عرضه مسکن امکان‌پذیر است و حاکمیت باید این مسئله را در اولویت اول خود قرار دهد

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/fWMwAf