امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

وزیر صمت: مواد اولیه از نیما خارج نمی‌شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تکذیب خروج گروه ۲۲ از سامانه نیما، گفت: مواد اولیه به‌هیچ وجه از نیما خارج نمی‌شوند.

به گزارش فراسو به نقل از وزارت صمت، «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر یک روزه خود به استان اصفهان در نشستی با فعالان اقتصادی این استان حاضر و به گفتگو و تبادل نظر با این افراد پرداخت.

وی در پاسخ به گلایه ای از اجرا نشدن توافق صورت گرفته در موضوع اوراسیا در بهش پوشاک گفت: این توافقنامه هنوز نهایی نشده و نیاز به مصوبه مجالس کشورهای عضو دارد.

وی ادامه داد: البته نباید تا زمان اجرایی شدن آن صبر کنیم و از همین الآن باید کار را آغاز کنیم. روسیه از کشورهای تحریم کننده این کشور واردات ۹۰ میلیارد دلاری داشته است و اکنون این بازار در مقابل ایران قرار گرفته است.

وزیر صمت با اشاره به واردات ۵ میلیارد دلاری روسیه در کالای کفش افزود: نکته مهم این است که ترکیه و آذربایجان عضو این اتحادیه نیستند و همین موضوع فرصت مناسبی را پیش روی ما قرار می دهد.

وی در خصوص گلایه برخی فعالان اقتصاد از ابلاغ شرایط جدید ارزی در ثبت سفارش گفت: این شرایط در ظاهر باری را روی صنعت پ تولید وارد می کند اما نکته مهم این است که مانع ثبت سفارش های هیجانی و بی خودی می شود.

فاطمی امین با بیان اینکه نظام مالی ما بانک پایه است ادامه داد: سرمایه بانک ها باید به بخش سرمایه در گردش وارد شود و به همین دلیل است که ۷۰ درصد تبصره ۱۸ را به سرمایه در گردش و ۳۰ درصد باقی را به بنگاه های کوچک اختصاص داده ایم.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به حساب فروشنده را دنبال می کنیم و بانک مرکزی قول اجرایی شدن آن را داده است تا کسی که وام می گیرد منابع بانکی آن مبتنی بر صورت حساب الکترونیک به حساب فروشنده واریز شود. این موضوع از انحراف منابع جلوگیری می کند و در کنار تامین مالی زنجیره ای از جمله اقدامات جدید در تسهیلات خواهد بود.

وزیر صمت همچنین با اشاره به صحبت های یکی از حضار در خصوص منتفی شدن احداث قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت: این موضوع منتفی نشده است.

وی با بیان اینکه در موضوع تشکیل سرمایه در بخش ساختمان وضعیت خوبی نداریم ادامه داد: اما در بخش ماشین آلات که می شود بخش تولید با گزارش بانک مرکزی در ۶ ماهه امسال ۱۵ درصد رشد داشته است که رکورد ۸ ساله محسوب می شود.

فاطمی امین افزود: در کلان کشور بخش صنعت و معدن ۴.۹ درصد و شرکت های بزرگ بورسی در آذر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۹ درصد رشد داشته داشت، این آمار رشد سرمایه گذاری از آمار رشد تولید نوید بخش تر است چرا که در سالهای آتی به تولید بیشتر منجر می شود و نشان دهنده امید به بهبود وضعیت است.

وی در خصوص افزایش قیمت فولاد همزمان با افزایش قیمت دلار گفت: علت افزایش قیمت فولاد قطع گاز بود که در دو ماه گذشته یک چهارم سهمیه گاز صنعت فولاد به آن تخصیص یافت.

وزیر صمت در خصوص مشکل تامین مواد اولیه توسط کارگاه های کوچک گفت: این شرکت ها می توانند در قالب تعاونی های تامین نیاز که کد بورسی می گیرند، مواد اولیه را تامین کنند.

وی در خصوص کاهش تقاضا در بخش لوازم خانگی گفت: برای حل این معضل ارائه تسهیلات در قالب وام و خرید قسطی و کارت اعتباری را در کنار بازارهای صادراتی پیش بینی کرده ایم.

فاطمی امین در خصوص کمبود برق در بخش صنعت از همکاری مشترک وزارت صمت و وزارت نیرو در احداث نیروگاه های خورشیدی خبر داد و گفت: با این طرح ها تا ۲ سال آینده مشکل برق صنایع حل می شود. البته باید مصرف بهینه را در دستور قرار دهیم چرا که اکنون ۶۷ درصد برق در الکتروموتورها مصرف می شود.

وی در خصوص لایحه مالیات مستقیم گفت: این موضوع هنوز در کمیسیون های دولت است و تصویب نشده اما معتقدیم مالیات علاوه بر درآمدزایی، نقش تنظیم گری دارد. ضمن اینکه ما نباید از سرمایه گذاری مالیات بگیریم و سود بانکی را معاف از مالیات کنیم.

وزیر صمت از رشد مثبت هفت دهم درصدی تولید در حوزه معدن بعد از ۴ سال خبر داد و گفت: اکتشافات وظیفه دولت است، ما مانند مالکی هستیم که دارایی خود را نمی شناسد به همین منظور بررسی پهنه ها برای ۶۰ عنصر را از خراسان جنوبی آغاز کردیم که نتایج آن منتشر می شود. اکنون در کردستان و کرمانشاه در حال انجام است. از مهر تا یک ماه قبل ۵ هزار مزایده را در این بخش عملیاتی کردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن خام فروشی نداریم گفت: بازگشت حقوق دولتی به میزان ۱۵ درصد را در بودجه دیده بودیم اما قیدی به آن افزودند که عملا اجرایی نشد؛ ضمن اینکه امسال نیز این مورد را در بودجه آورده ایم چرا که این حق استان ها و مناطقی است که دارای معدن هستند.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه سازمان بازرگانی به جهت تنظیم بازار تاسیس می شود گفت: این سازمان وارد تجارت خارجی و مباحث دیگر نمی شود.

وی در خصوص لزوم دریافت شناسه کالا گفت: این تاکید ما در وزارت صمت است و کار گمرک را راحت کرده است.

وی در پایان با تکذیب خبر خروج گروه ۲۲ از نیما گفت: برخی کالاهای مصرفی از نیما خارج می شوند اما به هیچ وجه گروه ۲۲ که مواد اولیه است از نیما خارج نمی شود

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/zNYxl6