امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وزیر ارتباطات: توسعه نسل پنجم اینترنت در کشور شتاب گرفته است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ابراز خرسندی از شتاب گرفتن توسعه نسل پنجم اینترنت در کشور گفت: ارتباطات و فناوری اطلاعات عامل مهمی برای رشد سرمایه‌گذاری و ارتقا بهره‌وری است.

به گزارش فراسو، «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های ایرانسل به مناسبت دهه فجر گفت: روز دوشنبه در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم و ایشان تاکید کردند که رشد اقتصادی صورت بگیرد. فرمودند تمام مشکلات کشور خصوصا معیشت مردم با رشد تولید قابل حل است.

زارع‌پور گفت: ایشان ۲ نکته اصلی رشد سرمایه گذاری و ارتقای بهره‌وری را مورد تاکید قرار دادند که زیست بوم فناوری و ارتباطات کشور می‌تواند در هر ۲ بخش مورد استفاده قرار بگیرد. فناوری هم سرعت و هم دقت انجام کارها را بهبود می‌بخشد. با مباحثی مانند کلان‌داده و هوش مصنوعی می توان تصمیم گیری را نیز سرعت و دقت بخشید. سرعت در تصمیم‌گیری می‌تواند به ارتقای بهره‌وری بینجامد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را با هدف توسعه فناوری های جدید در بخش‌های مختلف کشور تشکیل شده است و به دلیل اینکه اختیار هیات وزیران را دارد می‌تواند بیش از این از ظرفیت خود استفاده کنند. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند مسیر توسعه و پیشرفت کشور را هموار کند، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که همگی نیازمند زیرساخت ارتباطی پرسرعت و با کیفیت است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های مهمی که در حال انجام است، فیبرنوری است که نزدیک به ۲ میلیون پوشش ایجاد شده و تا پایان سال به سه میلیون می‌رسد. با اقدامات خوبی که در سال ۱۴۰۱ رخ داد، مقدمات کار فراهم شده تا سال دیگر بخش قابل توجهی از این پروژه به پایان برسد. امیدواریم دوستان در شرکت ایرانسل به قول‌هایی که داده‌اند عمل کنند. این کار ۲ نتیجه دارد؛ هم ارتباطات پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری در دسترس قرار میگیرد و هم می‌توان با سرعت به سمت توسعه نسل پنجم اینترنت حرکت کرد.

وزیر ارتباطات درباره توسعه روستایی گفت: تا پایان شهریور سال آینده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را تحت پوشش اینترنت قرار خواهیم داد. برنامه بعدی برای روستاها استفاده از فیبرنوری و ارتقا کیفیت و سرعت اینترنت در آنجا است.

وی گفت: مایه خوشحالی است که توسعه نسل اینترنت پنجم در کشور شتاب گرفته و امروز چهارصدمین سایت نسل پنجم اینترنت در کرمانشاه افتتاح شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ورود شرکت ایرانسل به توسعه ارتباطات ثابت را به فال نیک می‌گیریم، افزود: امروز بیش از ۲ هزار کیلومتر فیبرنوری در شهرهای مختلف کشور توسط اپراتور ایرانسل افتتاح شد و امیدواریم تا پیش از اتمام سال سرویس روشن نیز در شهرهای مختلف کشور به مردم ارائه کنیم. زمان افتتاح پروژه‌های فیبرنوری در شهرهای کشور، سرعت‌های نزدیک گیگابیت بر ثانیه (۹۰۰ تا هزار مگابیت بر ثانیه) را تحربه کردیم و امیدواریم تمام مردم کشور با توسعه این پروژه ملی شاهد سرعت‌های این‌چنینی باشند.

افتتاح ۲۶ هزار میلیارد ریالی

در ادامه «بیژن عباسی آرند»، مدیرعامل ایرانسل نیز در این مراسم گفت: از بدو تاسیس این مجموعه ۱۰ میلیارد دلار در شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات سرمایه‌گذاری شده است. نتیجه این فعالیت، تشکیل شبکه‌ای با ۶۲ میلیون مشترک فعال و ۴۳ میلیون مشترک دیتا بوده است.

وی افزود: امروز چهارصدمین سایت اینترنت نسل پنجم در شهر کرمانشاه با دستور وزیر ارتباطات افتتاح شد. در تهران نیز به عنوان مرکز کشور ۱۱۶ سایت نسل پنجم روشن شده و در فاز دوم بر این تعداد افزوده خواهد شد. همچنین امروز یک مرکز «داده» با ظرفیت ۸۰ هزار رک در مشهد افتتاح می‌شود. مراکز داده ایرانسل با ظرفیت ۳ هزار رک، بخشی از شبکه ملی اطلاعات در کشور را پوشش داده است.

عباسی تصریح کرد: ما از چند سال قبل توسعه فیبر نوری را با توسعه ۲ هزار کیلومتر در شهرهای کشور آغاز کردیم. زیرساخت ایجاد شده به پروژه ملی فیبرنوری کمک خواهد کرد. توسعه روستایی بخش دیگری است که ما برای توسعه آن همراه شدیم. ۱۴ میلیون ساکن روستاها اکنون تحت پوشش اینترنت ایرانسل قرار دارند. هدف‌گذاری این است که تا پایان شهریور به تعهدات خودمان برای ایجاد پوشش برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور عمل کنیم.

مدیرعامل ایرانسل تصریح کرد: ۲۶ هزار میلیارد ریال ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی است که امروز برای اولین مرتبه افتتاح می‌شوند.

همچنین مجتبی توانگر نماینده مجلس نیز در این مراسم حاضر بود. وی گفت: دسترسی به اینترنت همواره مورد تاکید مجلس و دولت بوده است و وزیر ارتباطات شخصا این مسئله را دنبال می‌کند و ما از ایشان تقدیر می‌کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/v8ie44