امروز سه شنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مدیرعامل فرابورس ایران تشریح کرد: معرفی سه شاخص جدید فرابورسی

مدیرعامل فرابورس با اشاره به نمایش سه شاخص جدید فرابورسی در قالب شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، شاخص کل هم‌وزن و شاخص قیمت هم‌وزن در سایت‌های مدیریت فناوری بورس تهران و فرابورس گفت: شاخص‌های جدید می‌توانند اطلاعات بهتری را برای تصمیم‌گیری به سرمایه‌گذاران ارائه دهند.

به گزارش فراسو از روابط عمومی فرابورس ایران، «محمدعلی شیرازی» با اظهار امیدواری نسبت به معرفی شاخص‌های جدید دیگر در آینده، عنوان کرد: در فرایند محاسبه شاخص کل علاوه بر قیمت، سود نقدی و تعداد سهام لحاظ می‌شود؛ به عبارت دیگر شرکت‌های دارای ارزش بازار بزرگ‌تر و تعداد سهام بیشتر، وزن بالاتری در عدد شاخص دارند به همین دلیل ممکن است در زمان محاسبه شاخص به‌ عنوان مثال فقط ۱۰ نماد بزرگ باعث مثبت یا منفی شدن این متغیر شوند.

وی با اشاره به معرفی شاخص هم‌وزن به‌ موازات شاخص کل در فرابورس، اظهار کرد: در این شاخص بخش «تعداد سهام» لحاظ نمی‌شود و فقط «قیمت و سود نقدی» مورد محاسبه قرار می‌گیرد؛ به‌این‌ترتیب تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ در این شاخص به یک شیوه ارزیابی می‌شوند.

شیرازی در ادامه محاسبه سود نقدی در دو شاخص بالا را مورد تأکید قرارداد و گفت: با توجه به اینکه در دو شاخص فوق، سود نقدی لحاظ می‌شود، در شاخص‌های بعدی Dps جدا شده و دو شاخص قیمتی هم‌وزن و شاخص کل هم‌وزن نیز برای بازار فرابورس تعریف شد.

مدیرعامل فرابورس با تأکید بر اینکه در این دو شاخص صرفاً قیمت سهام موردمحاسبه قرار می‌گیرد و سود تقسیمی لحاظ نمی‌شود، افزود: در شاخص کل هم‌وزن تعداد سهام شرکت‌ها محاسبه می‌شود اما در شاخص قیمتی هم‌وزن تعداد سهام شرکت لحاظ نمی‌شود.

وی همچنین دو شاخص بازار اول و دوم فرابورس را مورد توجه قرار داد و گفت: فرمول محاسبه شاخص‌های بازار اول و بازار دوم فرابورس نیز مشابه شاخص کل است، اما فقط برای نمادهای این دو بازار محاسبه می‌شود.

جزئیات اوراق نیکوکاری زلزله خوی از زبان مدیرعامل فرابورس

شیرازی همچنین با بیان اینکه از امروز پذیره‌نویسی اوراق گواهی نیکوکاری در قالب نماد «زلزله خوی ۰۱» به مدت هفت روز کاری در فرابورس آغاز شده است، گفت: این اوراق در بستر تامین مالی جمعی منتشر شده و حجم آن به تعداد ۱۰ میلیون ورقه است تا در مجموع یک‌صد میلیاردریال منابع مالی برای زلزله‌زدگان خوی تامین شود.

به گفته مدیرعامل فرابورس در نخستین روز از پذیره‌نویسی اوراق نیکوکاری زلزله خوی بیش از ۱۶ میلیارد ریال از سوی اهالی بازار سرمایه برای کمک به زلزله‌زدگان این شهر با هدف خرید اقلام ضروری و مایحتاج موردنیاز این شهرستان جمع‌آوری شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/9fsTvq