امروز پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاکید روسای اتاق بازرگانی ایران و روسیه بر رفع موانع صادرات بین دو کشور

 روسای اتاق بازرگانی ایران و روسیه با تاکید بر رفع موانع صادرات و همکاری های دوجانبه میان دوکشور، گفتند: نهادها و سازمان‌های درگیر با صادرات بین دو کشور، باید به حداقل برسد.

به گزارش فراسو، هادی تیزهوش تابان شامگاه سه‌شنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران و اوراسیا در گفت‌وگو با ایرنا شرایط حاضر دو کشور ایران و روسیه را به دلیل تحریم های ظالمانه یکسان ارزیابی کرد و افزود: به دلیل شرایط موجود، دولت روسیه نیازهای وارداتی و توانمندی بسیاری برای جبران مشکلات ما در تامین نهاده‌های دامی و گندم دارد و به این ترتیب دو کشور می‌توانند نیازهای یکدیگر را همپوشانی کنند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان توسعه تجارت تعرفه ترجیحی هفت هزار و ۵۰۰ قلم کالا را به صفر رسانده است این امکان وجود دارد که ایران در مقابل سایر رقبا بتواند برخی کالاها را با قیمت کمتری به بازار روسیه صادر و از روسیه وارد کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه این موضوعنقطه قوتی است و باید از آن استفاده کنیم تصریح کرد: تنها موانع موجود در مسیر تجارت ایران و روسیه، لجستیکی است که دولت ایران تاحدودی این مشکلات را برطرف کرده است.

تیزهوش تابان اضافه کرد: یکی دیگر از موانع موجود، قوانین و مقررات صادراتی در کشور است و باید برای آن برنامه دراز مدت تعریف و یا حداقل آیین نامه و بخشنامه‌ای برای صادرات کالاهای دارای محدودیت زمانی تدوین شود و امکان ممنوعیت صادرات چنین کالاهایی وجود نداشته باشد. این امر موجب می شود بتوانیم با برنامه ریزی‌های دقیق به بازارهای دنیا و به‌ویژه بازار روسیه وارد شویم.

ریس اتاق بازرگانی ایران و روسیه بیان کرد: این موضوع امکان آنرا به‌وجود می‌آورد که فعال اقتصادی نقشه راه برای صادرات کالا داشته باشد. امروز فعال اقتصادی انگیزه دراز مدت برای اقدام به فعالیت تجاری ندارد که این امر برای صادرات ما بسیار خطرناک است. اگر دولت بتواند این موارد را برطرف کند و دستگاه‌های بخش‌های مختلف همکاری و همیاری داشته باشند می‌توانیم صادرات بالایی به کشورهای اوراسیا داشته باشیم.

وی تبادلات ایران و روسیه در سال جاری را حدود پنج میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: صادرات ایران امسال بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و این نقطه عطفی است که باید تقویت شود.

تیزهوش تابان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌ توانمندی های ایران و اوراسیا گفت: این نمایشگاه‌ها موجب می‌شود تا کشورها با توانمندی‌های فعالان اقتصادی ما آشنا شوند و اگر بتوانیم با حضور کشورهای خارجی این نمایشگاه‌ها را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم قطعا استفاده بهتری خواهیم برد.

وی یکی از مشکلات تجارت ایران و روسیه را نبود اطلاعات جامع فعالان اقتصادی از یکدیگر دانست و افزود: این امر موجب می شود فعالان اقتصادی دو کشور و سایر کشورها به‌ویژه اوراسیا نتوانند به درستی بایکدیگر کار کنند. امسال ۳۵ تاجر و فعال اقتصادی ایرانی در نمایشگاه آستاراخان روسیه شرکت کردند و برگزاری نمایشگاه‌ها در تجارت ما باید مستمر بوده و مقطعی نباشد چون این امر آسیب‌زا است.

اتاق‌های بازرگانی گیلان و آستاراخان روسیه برای حل مشکلات تجار تلاش می‌کنند

رییس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان نیز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی گیلان و آستاراخان تمام سعی و تلاش خود را به‌کار می‌بندند تا مشکلات تجارت دو کشور را حل کنند. اگر این اتاق‌ها نتوانند این مشکلات را حل کنند سایرین نیز قادر به حل آن نخواهند بود.

استانیسلاو سینچنکو با اشاره به برخی مشکلات پیش رو در تسهیل تجارت دو کشور، گفت: سابقه تجارت کشورهای ایران و روسیه به صدها سال گذشته باز می‌گردد. برخلاف گذشته امروزه تجار با قوانین متعدد دست و پاگیر روبرو هستند که باید برای آنها راه حلی جست و به توافق و تفاهم رسید.

وی در مورد نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی ایران و اوراسیا نیز ایراز امیدواری کرد که در آینده شاهد برگزاری نمایشگاه‌های بهتری باشیم و در نمایشگاه مشابه بعدی، تعداد مشارکت کنندگان بیشتر باشد. در این نمایشگاه هر یک از اعضای هیات اعزامی همراه توانستند همتایان خود را پیدا کرده و صحبت‌های مقدماتی را انجام دهند.

نمایشگاه توانمندی های ایران و اوراسیا با حضور ۴۰ شرکت صنعتی علاقه‌مند به حضور در اوراسیا و توانمند در بخش صادرات از استان‌های گیلان، تهران، مازندران، فارس، کردستان و همدان برپا شده است.

بازدید از این نمایشگاه از چهارم تا هفتم بهمن‌ از ساعت ۱۲ تا ۲۰ برای عموم آزاد است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ejdnFg