امروز پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

یخبندان توریستی در سه استان پرسفر

موج سرما کشور را فرا گرفته و زمستانی سخت را برای ایران رقم زده است، و خبر‌هایی از لغو یک پرواز، گیر افتادن یک قطار به واسطه ژله‌ای شدن گازوئیل در میانه راه منتشر می‌شود. در کنار آن کاهش فشار گاز در یک یا چند استان و تعطیل شدن استان‌های دیگر به واسطه صرفه جویی در مصرف گاز را هم شاهد هستیم.

به گزارش فراسو، در این شرایط که جاده‌ها و راه‌ها و حتی مسیر‌های هوایی با اختلال مواجه شده‌اند، سفر نیز به تبع آن تحت‌تاثیر قرار گرفته است. روسای جامعه هتلداران چند شهر گردشگرپذیر در این فصل به عنوان یکی از صاحبان کسب و کار مرتبط با توریسم از خسارت‌های وارد شده به این صنعت در موج سرمای این روز‌ها می‌گویند.

کاهش ۴۰ درصدی ضریب اشغال هتل‌ها در مشهد

مشهد یکی از شهر‌هایی است که در تمام طول سال مسافران خود را دارد، در بازه زمانی روز مادر و روز پدر که با دو مناسبت مذهبی یعنی ولادت حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) همزمان است، طبیعتا تعداد این زائران و مسافران بیشتر خواهد شد. محمود مادرشاهیان رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در گفتگویی اعلام کرد: یکی از مشکلاتی که این روز‌ها با آن مواجهیم به اختلال در حمل‌ونقل ریلی با توجه به برودت هوا برمی گردد. همین موضوع سبب شد قطار‌ها نتوانند ایاب و ذهاب زائران را انجام دهند و ما با مشکل اسکان آن‌ها مواجه شویم. در همین رابطه جامعه هتلداران اسکان کلیه زائران را به شکل رایگان انجام داده است.

او در این باره که فارغ از گردشگران زیارتی که اکنون در مشهد حضور دارند، آیا سفر‌هایی به این مقصد لغو شده است؟ می‌گوید: بسیاری از زائران رزرو هتل هایشان را لغو کرده و برخی دیگر سفر خود را به زمان دیگری موکول کرده اند.

زمانی که از لغو یا تاخیر در سفر به مشهد صحبت می‌کنیم منظور چند‌درصد از کسانی است که قصد داشتند در این بازه زمانی به این شهر سفر کنند؟ به گفته مادرشاهیان ضریب اشغال هتل‌ها در مشهد به زیر ۱۰‌درصد رسیده است. او می‌افزاید: سال گذشته در همین تاریخ ضریب اشغال هتل‌ها ۵۰‌درصد بود که نشان از کاهش ۴۰ درصدی دارد.

او دلایل این کاهش را ناآرامی‌های اخیر در کشور و موج سرما می‌داند و درباره درصد ضریب اشغال هتل‌ها در سال ۹۷ و پیش از شیوع کرونا می‌گوید: در این سال‌ها و سال‌های پیش از آن در این فصل ما ضریب اشغال ۵۰ تا ۶۰‌درصدی در مشهد داشتیم که این آمار نشان دهنده افت ۵۰ درصدی است.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در این باره که گردشگران زیارتی این شهر که به واسطه موج سرما و اختلال در شبکه حمل‌ونقل ناچار به ماندن در مشهد شده اند در حال حاضر در کدام هتل‌ها مستقر شده اند، بیان می‌کند: تا زمان بازگشت به شرایط نرمال این زائران در هتل‌های بین یک تا چهار ستاره مستقر هستند و در کنار آن تمام واحد‌های اقامتی آستان قدس رضوی و… نیز در حال خدمات‌رسانی به آن‌ها هستند.

دستورالعمل کاهش مصرف گاز در یزد

ناصر طباطبایی رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان یزد نیز در این باره  می‌گوید: موج سرما و بارش‌ها پرواز‌هایی که به مقصد این شهر و استان انجام می‌شود را با چالش مواجه کرده و همین امر بر ضریب اشغال هتل‌ها در یزد اثرگذار بوده است. او درباره میزان کاهش متقاضیان هتل‌ها به عدد ۲۰‌درصد اشاره کرده و می‌افزاید: این حداقل رقمی است که می‌توان برای کاهش رزرو‌ها عنوان کرد، علاوه بر آن به واسطه سرمای زیاد ما با دستورالعمل کاهش مصرف گاز برای هتل‌ها مواجه هستیم.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان یزد ادامه می‌دهد: در این دستورالعمل دمای هتل‌ها باید بین ۲۰ تا ۲۱ درجه باشد و آن‌ها مصرف گاز خود را متناسب با این دما کاهش دهند.

اختلال زمستانه گردشگری شیراز

حسن سیادتان رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان فارس نیز در این باره می‌گوید: شرایط آب و هوایی و جوی ایجاد شده در استان فارس باعث شده کاهش ورود گردشگران به این استان را شاهد باشیم. این پدیده بسته شدن راه ها، فرودگاه‌ها و برخی خطوط ریلی را به همراه داشته و به تبع آن‌درصد اشغال هتل‌ها نیز با افت قابل‌توجهی نسبت به آنچه انتظار داشتیم مواجه بوده است.

در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌ها در استان فارس چقدر است؟ رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان فارس این عدد را بین ۱۵ تا ۲۰‌درصد می‌داند، او می‌گوید: سطح اشغال هتل‌ها در کل کشور حدود ۱۵‌درصد است که در استان فارس هم همین عدد را شاهد هستیم.

به گفته سیادتان پیش از شیوع کرونا این عدد در استان فارس به واسطه حضور توریست‌های اروپایی بیش از ۲۰‌درصد بوده است. او اضافه می‌کند: پیش از موج سرما و برودت هوا تور‌های ورودی ما به شیراز کنسل شده بودند.

او از ناآرامی‌های اخیر و اختلال در اینترنت در کشور به عنوان یکی از دلایل لغو این تور‌ها نام می‌برد و می‌گوید: توریست خارجی که قصد سفر به کشورمان را دارد معمولا بین شش تا ۹ ماه قبل کار‌های مرتبط با سفرش را انجام می‌دهد تا در موعد معین به کشورمان وارد شود؛ بنابراین نمی‌توان امید داشت در یک بازه زمانی کوتاه شاهد حضور گردشگران خارجی که بیش از ۸۵‌درصد آن‌ها سفرهایشان را به ایران لغو کرده اند، باشیم.

گفته‌های این سه فعال حوزه هتلداری در شهر‌های یزد، مشهد و شیراز نشان می‌دهد، کسب و کار هتلداری پس از کرونا، با امواج دیگری از اختلال مواجه شده است. لغو سفر‌های تور‌های خارجی به ایران در کنار امواج سرما و کاهش مصرف گاز، همگی در کنار هم سبب می‌شوند تا ضریب اشغال هتل‌ها در این شهر‌ها نسبت به سال‌های گذشته روند نزولی را طی کند. اگر در نظر بگیریم هتلد اران در دو سال و نیم شیوع کرونا با خسارت‌های جدی در کسب و کار خود مواجه شده اند و در حال حاضر نیز باید شوک‌های جدیدی را تجربه کنند، درمی یابیم گفته برخی فعالان این حوزه که اعلام می‌کنند با تعطیلی گروهی از هتل‌ها یا تعدیل نیرو در آن‌ها مواجه خواهیم بود، چندان دور از انتظار نخواهد بود./دنیای اقتصاد

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/FBg0K3