امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

مرتضوی: راهبرد پایداری صندوق‌های بازنشستگی خروج از بنگاه‌داری است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تأمین منابع مالی آموزش نیروی مورد نیاز صنایع و کارگاه‌های کوچک و بزرگ خبر داد و افزود: باید از ظرفیت ۴۰۰ هزار فرصت شغلی معلّق در کشور با ارتقای مهارت‌ نیروهای متقاضی کار بهره برد.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در اختتامیه اولین همایش سالانه مدیران، افق بهره‌وری و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی در جمع مدیران ستادی و استانی وزارتخانه را سرآغاز فصلی نو در تحول برنامه‌ریزی‌های اشتغال‌آفرین مجموعه عنوان کرد و اظهار داشت: ترمیم ساختار و توجه به افزایش بهره‌وری با نگاه به ایجاد اشتغال در تمام سطوح ضرورت است.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از تجارب صاحب‌نظران و فعالان عرصه کارآفرینی در تدوین سیاست‌گذاری‌ها، گفت: باید داده‌ها را تبدیل به توانایی کنیم و از ایده‌پروری به پدیده‌سازی برسیم.
مرتضوی برگزاری همایش سالانه مدیران را مبتنی بر عمل به فرمان جهاد تبیین و افزایش بهره‌وری عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین مأموریت‌های ما رسیدن به اشتغال قطعی یک میلیون نفر است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسهیل‌گری را لازمه اشتغال‌آفرینی در حوزه‌های تعاونی و بخش خصوصی عنوان کرد و بیان داشت: همه مدیران در وزارت کار باید خود را متصدی حوزه اشتغال در کشور بدانند.
وی به مقوله تشکل‌سازی در حوزه اشتغال نیز اشاره کرد و گفت: بسترسازی برای مردمی کردن اقتصاد با ترویج اقتصاد تعاونی و همراه کردن مردم میسر است.
مرتضوی افزود: آموزش نیروی مورد نیاز بازار کار نیز نیازمند بازنگری برای ایجاد هم‌افزایی در میان تمام سطوح آموزش‌دهنده کشور است.
وزیر کار با بیان اختیارات و ظرفیت‌های بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: در لایحه بودجه سال آینده، منابع مالی تبصره ۱۸ با هدایت و نظر مدیران و کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هدف کمک به رشد میزان اشتغال کشور در هیأت دولت تصویب شد.
وی از تأمین منابع مالی آموزش نیروی مورد نیاز صنایع و کارگاه‌های کوچک و بزرگ خبر داد و افزود: باید از ظرفیت ۴۰۰ هزار فرصت شغلی معلق در کشور با کمک توسعه مهارت‌های جوانان بهره برد.
سیدصولت مرتضوی رفع خلاء آماری را در حوزه اشتغال کشور ضروری دانست و اظهار داشت: اطلس اشتغال کشور باید از لحاظ میزان جمعیت شاغل، تعداد بیکاران و نیز فرصت‌های شغلی موجود به صورت به‌روز در اختیار باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت نگاه جامع در حوزه اقتصاد تأکید کرد و گفت: اقدامات جزیره‌ای در مناطق و استان‌ها و نگاه تک‌بُعدی به حوزه‌های مختلف کشور چالشی بزرگ در مسیر توسعه است.
وی افزایش سهم تعاونی‌ها در چرخه اقتصادی ایران اسلامی را ضرورتی پیش‌روی اشتغال‌آفرینی نام برد و افزود: این حوزه نیز با همراهی و ایجاد هم‌افزایی ملی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
مرتضوی اظهار داشت: گام‌های ابتدایی برای حرکت در مسیر پایداری صندوق‌های بازنشستگی برداشته شده است و نیاز است با راهبرد تغییر از بنگاه‌داری به سهام‌داری به سودآور نمودن ظرفیت‌های در اختیار توجه کنیم.
وزیر کار اقدام جهادی در کنار برنامه‌ریزی و هدایت را ضرورتی برای رفع چالش‌های شرکت‌های زیان‌ده عنوان کرد و گفت: برنامه ارتقای بهره‌وری شرکت‌های تابعه باید تدوین شود.
وی بر لزوم هزینه‌کرد هدفمند اعتبارات مسئولیت اجتماعی نیز تأکید کرد و افزود: انجام مسئولیت اجتماعی دولت و شرکت‌های تابعه باید منجر به تعالی نظام اسلامی و رفع چالش‌ها شود.
در پایان این همایش از جمعی از مدیران نمونه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه در حوزه‌های مختلف تقدیر شد
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/QMb8gc