امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

فلسفه مالیات بر خانه‌های لوکس کاهش فاصله طبقاتی است

 وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام‌کرد: فلسفه مالیات بر خانه‌های لوکس، بهبود رقم کنونی ضریب‌جینی و کاهش فاصله طبقاتی میان بخش‌های ارزان و گران قیمت کلان‌شهرهاست.

به گزارش فراسو، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه «عصر اقتصاد» در تاریخ ۲۶ دی ماه با عنوان «افزایش نرخ تورم با دولت؛ مالیاتش با مردم» توضیح داد: اخذ مالیات از خانه های لوکس ابزاری مناسب برای ارتقای نظام مالیاتی و در راستای عدالت است و جزو پایه‌های مهم مالیاتی در حوزه مسکن به شمار می‌رود.

فلسفه مالیات بر خانه‌های لوکس، بهبود رقم کنونی ضریب‌جینی و کاهش فاصله طبقاتی میان بخش‌های ارزان و گران قیمت کلان‌شهرهاست؛ بر این اساس با توجه به زیاد بودن فاصله قیمت مسکن در نقاط گران قیمت پایتخت و دیگر کلان‌شهرها با مناطق ارزان‌تر، می‌توان این شکاف را با نرخ‌های مالیاتی بازدارنده‌تری جبران کرد.

در بسیاری از کلان‌شهرها از جمله تهران واحدهای مسکونی وجود دارد که با صرف هزینه های هنگفت و غیرقابل توجیه ساخته شده اند که بسیاری از آنها خالی از سکنه هستند و با اخذ مالیات از خانه‌های لوکس تمایل برای ساخت این گونه ساختمان‌ها کاهش می‌یابد و از طرفی صاحبان آن نیز مجاب خواهند شد با قیمت معقول آنها را واگذار کنند و بر کاهش قیمت مسکن اثر خواهد گذاشت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/u2oaBY