امروز شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

«رشد یارانه‌ها» و «ناترازی انرژی» از جمله نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه گفت: «رشد یارانه‌ها» و «ناترازی انرژی» را از جمله مهم ترین نقاط قوت و ضعف این لایحه معزفی کرد.

به گزارش فراسو، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق در روزهای گذشته به بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ پرداخت، گفت: در ابتدا کلیات بخش درآمدی و سپس بخش هزینه ای لایحه بودجه سال آینده مورد بررسی قرار گرفت که چه مقدار از منابع، دارایی‌های سرمایه‌ای و چه مقدار دارایی های مالی و درآمدها است.

وی با بیان اینکه درآمدها مواردی همچون مالیات، ورودی های گمرکی و عوارض را شامل می شود، افزود: میزان درآمدهای عمومی لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۹۷۸ هزار میلیارد تومان (همت) است که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است؛ رقم واگذاری دارایی های سرمایه ای شامل نفت و گاز حدود ۷۱۱ همت پیش بینی شده که در اینجا ۳۷ درصد رشد نسبت به سال جاری دارد.

میرتاج الدینی اضافه کرد: رقم واگذاری دارایی های مالی یعنی اوراق مشارکت و اسناد خزانه، ۲۹۴ همت است که نسبت به بودجه ۱۴۰۱، ۶۶ درصد رشد دارد؛ بر این اساس جمع منابع عمومی دولت، ۱۹۸۴ همت است که این میزان در بودجه سال جاری ۱۳۹۴ همت بود لذا شاهد رشد ۴۲ درصدی در منابع عمومی دولت هستیم.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به بخش مصارف لایحه گفت: بیشترین بخش مصارف مربوط به هزینه ها اعم از حقوق و سایر هزینه های دولت است که بیشترین رقم بخش هزینه ها ۱۴۵۴ همت است و در این جا ۴۵ درصد نسبت به بودجه ۱۴۰۱ رشد دیده می شود.

وی تملک دارایی های سرمایه ای یا بودجه عمرانی را ۳۲۸ همت عنوان و اظهار داشت: میزان بودجه تملک های دارایی در سال ۱۴۰۱، ۲۶۰ همت بود و این به معنای رشد ۲۶ درصدی است. میزان تملک دارایی های مالی یعنی پرداخت اوراق مالی که سررسید آن فرا رسیده، ۲۰۱ همت است که در این جا شاهد رشد ۴۱ درصدی هستیم؛ جمع مصارف عمومی دولت ۱۹۸۴ همت است.

میرتاج‌الدینی با اشاره به بررسی نقاط قوت و ضعف بودجه در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: رویکرد برنامه محوری در بودجه دیده می شود و علاوه بر آن ارائه خدمات براساس بیمه پایه سلامت بوده بدان معنا که افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند که برای اجرای آن حدود ۳۶ همت پیش بینی شده است.

مجموع اعتبارات حمایتی و یارانه های نقدی رشد داشته است

وی با بیان اینکه مجموع اعتبارات حمایتی و نهادهای حمایتی و یارانه های نقدی رشد داشته است، افزود: واگذاری اموال در سال گذشته ۲۶ همت پیش بینی شده بود که تقریبا یک پنجم آن تحقق پیدا کرد؛ امسال این رقم بالای ۱۰۰ همت پیش بینی شده که برای تحقق آن راهکاری دیده اند تا بتوانند واگذاری اموال مازاد دولت را انجام دهند.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام را به عنوان نقطه قوت بودجه دانست و اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، شفافیت بهتر شده که نمونه آن تبصره ۱۴ است بدین شکل که سایر دستگاه ها در این تبصره بودجه نگرفته و فقط بودجه به یارانه ها و نهادهای حمایتی و موارد مربوط به حمایتی از این تبصره داده می شود.

میرتاج الدینی با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: در این لایحه ۲۰ مورد تقاضای دائمی شدن برخی از احکام آمده که فی النفسه خوب است اما نمی توان این قوانین را در بودجه به عنوان قانون یک ساله دائمی کرد و باید این کار جدا از بودجه انجام شود؛ درباره ناترازی نظام بانکی به عنوان پیش شرط رسیدن به ثبات اقتصادی موضوعی تعریف نشده است؛ در خصوص ناترازی انرژی نیز راهکاری در بودجه ارائه نشده و ما همچنان با مصرف بی رویه انرژی و ناترازی انرژی روبرو هستیم و روز به روز هم بیشتر می شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/wtDcgV