امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جزییات نقشه راه توسعه موتور و پلتفرم برق و الکترونیک ایران‌خودرو

مدیرعامل ایپکو اظهار کرد: در آستانه ۲۵ سالگی تاسیس شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) نسل جدید پیشرانه EF پلاس در دو مدل تنفس طبیعی با نام EFP (EF+) و TCP (TC+) رونمایی شده است.

به گزارش فراسو به نقل از ایکوپرس، مهدی رجبعلی در آیین معرفی و تولید انبوه موتور جدید و پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران‌خودرو افزود: تمام کشورهای جهان روند کاهش تولید دی‌اکسیدکربن و گازهای گلخانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و صنعت خودروسازی دنیا نیز مشمول حرکت به سمت تولید خودروهایی کم آلاینده‌تر می‌شود، حال برخی از خودروسازان بیش‌تر در زمینه برقی سازی تمرکز می‌کنند و برخی دیگر نیز توسعه خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی را در دستور کار خود دارند.
وی افزود: برخی دیگر از خودروسازان دنیا نیز به کاهش حجم پیشرانه‌ها، استفاده از توربوشارژ و همچنین تولید پیشرانه‌هایی سازگار با سوخت های جایگزین مانند گاز طبیعی اعم از CNG و LPG و حتی هیدروژن اقدام کرده‌اند.

اقدامات ایران خودرو برای کاهش مصرف سوخت و آلایند‌گی‌ها 
مدیرعامل ایپکو در ادامه گفت: در ایران هم استاندارد ملی ۴۲۴۱ سال‌هاست که برای خودروها تنظیم شده و سال به سال مطابق با استانداردهای روز دنیا تغییر می‌کند، از این جهت خودروسازان داخلی نیز مجبور به توسعه موتورهای کم مصرف تر و حرکت در مسیری مشابه با خودروسازان جهانی هستند.
وی تصریح کرد: ایران‌خودرو برای رسیدن به این هدف سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را تدوین کرده که در برنامه کوتاه مدت ابتدا تولید پیشرانه‌هایی که مصرف بیش‌تری داشتند را کاهش داده و بیش‌تر روی تولید موتورهایی با مصرف پایین‌تر تمرکز کرده بود، از این رو تولید پیشرانه خانواده XU را کاهش داد و سپس متوقف و نسخه به‌روز آن یعنی XU7 پلاس را معرفی کرد و بیش‌تر روی تولید پیشرانه های TU5 و EF7 تمرکز کرده و تولید خودروهای پایه گازسوز را افزایش داده است.
رجبعلی در ادامه گفت: راهبرد میان مدت ایران خودرو، ارتقا‌ی پیشرانه‌های موجود بود و نسخه بهینه شده و ارتقا یافته دو پیشرانه XU7P و همچنین TU5P را رونمایی کرده و آن را در محصولات تولیدی خود استفاده می‌کند. آخرین مرحله به‌روزرسانی و ارتقای پیشرانه‌های ایران خودرو مربوط به خانواده موتور محبوب EF۷ بوده که نسخه ارتقا یافته و بهینه شده آن یعنی EF پلاس رونمایی شد.
مدیرعامل ایپکو تصریح کرد: در ادامه ایران‌خودرو قصد دارد، خانواده پیشرانه‌های سه سیلندر خود موسوم به IK3  را در سال ۱۴۰۳ به تولید انبوه برساند که یقینا کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی می‌کند، ضمن این‌که نسبت به تولید خودروهای الکتریکی نیز اقدام می‌کند.
رجبعلی، تاکید کرد: به موازات، توسعه خودروهای میکروهیبرید و سپس هیبریدی در دستور کار ایران خودرو قرار دارد و توسعه پیدا می‌کند.
وی گفت: پیشرانه EF پلاس قرار است ابتدا روی دناپلاس توربوشارژ جدید نصب شود که تولید آن از اواخر امسال آغاز شده و سپس در اوایل سال آینده روی تارا نیز نصب خواهد شد و در ادامه ایران خودرو قصد دارد، پیشرانه EF پلاس توربو را روی کراس‌اوور K۱۲۵ یا همان ری‌را هم در سال ۱۴۰۲ هم‌زمان با آغاز تولید انبوه آن یعنی در شهریور ماه نصب کند.
رجبعلی تصریح کرد: پیشرانه EF پلاس در نوع تنفس طبیعی هم قرار است روی خودروی سورن پلاس و همچنین دنا و دناپلاس معمولی نیز نصب شود و به طور کلی جایگزین پیشرانه‌های EF7 و TC7 فعلی خواهد شد.
مدیرعامل ایپکو با بیان این که ایران‌خودرو در خصوص توسعه موتور EF پلاس اهداف مهمی را دنبال کرده، اظهار کرد: مصرف سوخت موتور EFP در مدل تنفس طبیعی NA و توربو TC نسبت به نسخه‌های قبلی حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته، ضمن این‌که این موتورها به صورت پایه قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو پنج بوده و به سادگی قابلیت ارتقا و پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو شش را بدون وارد شدن لطمه ای به عمر و دوام موتور دارند.
وی تاکید کرد: قطعات موتور EF پلاس با این‌که هیچ اشتراکی با موتور EF7 قدیمی ندارد، ولی به نحوی طراحی شده است که با امکانات تولیدی موجود و با تغییرات اندک خطوط تولید فعلی قابلیت تولید داشته باشد.

مشخصات موتور EFP در مدل تنفس طبیعی  
مدیرعامل شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو اظهار کرد: موتور EFP در نسخه تنفس طبیعی چندان افزایش توانی نسبت به موتور EF7 نداشته و ایران خودرو بیش‌تر در این موتور روی افزایش دوام، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی آن تمرکز کرده است. موتور EFP قادر به تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور است. این موتور قرار است که روی سورن پلاس و همچنین دنا و دنا پلاس معمولی نصب شود.

مشخصات موتور +EF توربو 
رجبعلی بیان کرد: موتور +EF توربوشارژ یا همان +TC افزایش بسیار خوبی در زمینه توان و گشتاور داشته است.
به گفته وی، توان این موتور ۱۰ کیلووات که معادل ۱۳ اسب بخار بوده نسبت به موتور TC7 بیش‌تر شده و در زمینه گشتاور نیز افزایش ۲۵ نیوتن متری را تجربه کرده است، بدین ترتیب این موتور قادر به تولید حدود ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور بوده و این میزان گشتاور را در دور پایین‌تر یعنی از ۱۷۵۰ در اختیار راننده قرار می دهد که سبب بهبود شتاب‌گیری اولیه و ثانویه، بهبود حس رانندگی، کاهش استهلاک و مصرف سوخت می شود.

تفاوت های موتور EFP با EF7  
مدیرعامل ایپکو اظهار کرد: دور کار کرد  درجا و آرام موتور EF پلاس هم از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور بر دقیقه کاهش یافته که این موضوع نیز به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک زیادی می کند.
وی با بیان این که وزن مجموعه لنگ و لغزنده موتور EF پلاس بیش از یک کیلوگرم نسبت به موتور EF7 و TC7  قدیمی کاهش یافته است، افزود: در زمینه کاهش اصطکاک اقداماتی در زمینه بهبود گرانروی روغن، کاهش اصطکاک رینگ ها و پوشش DLC انجام شده است، در زمینه بهبود احتراق هم بهبود سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌‌ها  CVVT دوگانه، افزایش شدت اغتشاش جریان داخل محفظه احتراق، محرک برقی دریچه هدر رو توربوشارژ برای کاهش لگ توربو، چند راهه دود ورق‌کاری، بهبود سامانه تهویه بخارات روغن و … انجام شده است همچنین سامانه خنک کننده موتور مجهز به هواگیری خودکار شده است.
وی در پایان اشاره کرد: قطعات اصلی موتور EFP شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک کننده و … آن کاملا متفاوت از EF7 و TC7 بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب شرکت ساپکو و زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.

رونمایی از پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو
پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو نیز برای استفاده در محصولات آتی و فعلی ایران خودرو رونمایی شد.
این پلتفرم بومی تماما در داخل ایران و توسط شرکت جتکو با همکاری مرکز تحقیقات و توسعه محصول ایران خودرو طراحی شده است.
حسن محمدقاسمی، مدیرعامل جتکو، در خصوص شبکه برق و الکترونیک بومی ایران‌خودرو اظهار کرد: شرکت جتکو بازوی تکنولوژیکی ایران خودرو بوده و در راستای برطرف کردن گلوگاه‌های تولید نسبت به توسعه و رونمایی این پلتفرم با مالکیت معنوی ایران‌خودرو و تحت مدیریت این شرکت اقدام کرده است.
وی افزود: این پلتفرم برق و الکترونیک بومی در سال جاری تولید و در ابتدا روی خودرو دنا پلاس جدید با موتور EFP توربو نصب می شود.
محمدقاسمی با بیان این که این پلتفرم جدید قرار است روی دیگر محصولات ایران‌خودرو اعم از تارا، کراس اوور K125 یا ری‌را و خودرو TF21 نصب شود و طی یک تا یک و نیم سال آینده روی محصولات فعلی این شرکت نیز تعریف خواهد شد، تاکید کرد: این پلتفرم منطبق بر نیازهای تکنولوژیکی محصولات ایران خودرو و مشخصات تعریف شده در محصولات این شرکت تا ۱۰ سال آینده خواهد بود.
وی تولید پلتفرم بومی برق و الکترونیک را موجب ارتقای کیفیت محصولات ایران‌خودرو، یک‌نواختی کیفیت و کاهش واریانت‌های برق و الکترونیک و محدود شدن همه محصولات به یک معماری و ساختار الکترونیک یکپارچه، کاهش قیمت تمام شده، روان‌سازی تولید و از همه مهم‌تر صاحب نقشه شدن ایران‌خودرو دانست.
مدیرعامل جتکو بیان کرد: ۴۰ تا ۴۵ درصد نوآوری‌های خودروهای روز دنیا در زمینه برق و الکترونیک بوده که با معرفی این پلتفرم، ایران‌خودرو نیز فضای توسعه و نوآوری‌ قابل توجهی با حداقل هزینه و زمان در محصولات آتی خود خواهد داشت.
محمدقاسمی در پایان اظهار کرد: پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران‌خودرو موجب ساده‌سازی ارایه خدمات پس از فروش برای شرکت و همچنین تامین ساده‌تر قطعات برای مشتری می‌شود که در نهایت کاهش هزینه برای خودروساز و افزایش رضایت برای مشتریان را در پی دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/unTY4F