امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تشریح جدیدترین تصمیمات نهایی شده در شورای گفت‌وگو

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که در آخرین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، سه مصوبه جدید برای حل مشکلات فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده است.

به گزارش فراسو به نقل از اتاق بازرگانی ایران، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران و قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو در تشریح تصمیماتی که در نشست اخیر شورای گفت‌وگو اتخاذ شده است در ابتدا به بررسی مصوبه صدودهمین جلسه مبنی بر صدور لایحه تنظیم‌گری صنعت برق به کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد و گفت: این مصوبه اجرا نشده است، به این دلیل که شورای رقابت در تازه‌ترین مصوبه خود اعلام کرده نیازی به ایجاد نهاد تنظیم‌گر برق نیست و شورای رقابت می‌تواند با ایجاد یک کارگروه تخصصی، روند تنظیم‌گری را انجام دهد.

بر اساس اظهارات او این موضوع از سوی بخش خصوصی مورد انتقاد قرار گرفت چراکه به باور آنها شورای رقابت در چارچوب کارگروه تخصصی توان تنظیم‌گری صنعت برق که دچار ناترازی شده است را ندارد. بنابراین باید یک نهاد مستقل در این رابطه فعالیت کند.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: به دنبال انتقادهایی که توسط بخش خصوصی مطرح شد، اعضا تصمیم گرفتند یک مطالعه کارشناسی توسط دبیرخانه شورای گفت‌وگو انجام شود و در چارچوب آن محدوده‌هایی از صنعت برق که هنوز در قانون درباره آن تعیین تکلیف نشده، شناسایی و اعلام شوند. همچنین نشستی با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت و وزارت نیرو برگزار شده و گزارش تهیه شده مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن برای تصمیم‌گیری در نشست بعدی شورای گفت‌وگو اعلام شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران از موافقت رئیس گمرک با پیشنهادهای دبیرخانه شورای گرفت‌وگو مبنی بر حذف مازاد مالیات ارزش‌افزوده از میزان مطالبه مودیان ناشی از مابه‌التفاوت نرخ ارز در دو ماه اول سال جاری خبر داد و افزود: تعدادی از واردکنندگان به دلیل اختلاف نرخ ارز ترجیحی و ETS دچار مشکلات مالیاتی شده بودند و در نهایت با این تصمیم گمرک، مشکل مطالبه‌نامه‌های کسر دریافتی گمرک درباره مابه‌التفاوت نرخ ارز واردات در فروردین و اردیبهشت سال جاری رفع شد.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو همچنین به حل مشکلات سامانه توانیران تا انتهای بهمن و اصلاح بند ۷ ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره استفاده از تسهیلات ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد که در این نشست شورای گفت‌وگو مورد توافق قرار گرفت.

صدوپانزدهمین نشست شورای گفت‌وگو با حضور وزیر اقتصاد، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی شب گذشته در محل این اتاق برگزار شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/IzG10k