امروز سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

امکان کنترل پایه پولی و تورم با شفافیت در انتشار پول دیجیتال

یک کارشناس مسائل بانکداری الکترونیک اعلام کرد: مهمترین تاثیر اقتصادی پول دیجیتال بانک مرکزی، کنترل صحیح پایه پولی و تورم افسار گسیخته در شرایط موجود است.

به گزارش فراسو به نقل از ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، «سیدولی‌الله فاطمی اردکانی» مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شبکه ققنوس درباره انتشار پول دیجیتال بانک مرکزی، این موضوع را به سه بخش اقتصادی، فنی و ارزش‌افرینی تقسیم کرد و گفت: البته برای تاثیر پذیری جدی این توانمندی، لازم است که میزان انتشار و استفاده از این پول به سطح کفایت مطلوب رسیده باشد.

وی اظهار داشت: در یک تجربه موفق در دنیا، بدهی بانک‌ها و دولت(خط اعتباری) نیز در قالب پول اعتباری در این بستر منتشر شده که علاوه بر شفافیت، با کنترل پذیری مصرف موثر، بجا و زمان دار این منبع پرقدرت پولی، اثرات مخرب اقتصادی آن را کاهش و یا مدیریت پذیر کرده و بسیار موفق بوده است.

مدیرعامل شبکه ققنوس توضیح داد: بطور مثال همه اعتقاد داریم که اگر اعتبار سنگین تخصیصی برای مسکن مهر در اوایل دهه ۹۰، صرفا برای ساخت و فروش مسکن(افزایش تولید و فروش) و تسویه مدت معین خط اعتبار شده بود، تاثیر تورمی جدی در اقتصاد نداشت. پول خط اعتباری باید بسیار کنترل شده مصرف و تسویه شود. در اصلاح پولی به این پول، «پول رنگی» گفته می‌شود.

فاطمی اردکانی اظهار داشت: از دیگر شاخصه های مهم فضای دیجیتال، گستردگی و تنوع و پاسخگویی برای همه سلایق و انتظارات کاربران است. در فضای اقتصادی حفظ ارزش سرمایه و ثروت یا دارایی و پول کاربران از مهم‌ترین انگیزه‌های رشد استفاده و بکارگیری است.

وی خاطرنشان کرد: در فضای کنونی تورمی، انتشار پول دیجیتال با پشتوانه ریال بطور قطع فراگیر نخواهد شد و انتظار می‌رود در این فضا که مبادله پذیری سریع از ویژگی دیگر آن است، بتوان موثرترین سبد را بکار گرفت که متاسفانه در فضای پول دیجیتال بانک مرکزی ایران هیچ‌گونه امکانی برای استفاده سایر دارایی‌ها در نظر گرفته نشده است.

این کارشناس بانکداری الکترونیک در خصوص بُعد فنی انتشار رمزریال هم تصریح کرد: در فضای دیجیتال هیچ ابزاری نمی‌تواند دارای اکوسیستم مستقل و مجزای خود باشد. بنابراین پول دیجیتال بانک مرکزی باید در اکوسیستم های دیجیتال قابل استفاده و اصطلاحا chain پذیر باشد.

این کارشناس بانکداری الکترونیک، با بیان اینکه اطلاعات تمامی عملیات در دنیای دیجیتال بصورت مرتبط، غیر قابل انکار و تصدیق شده بوده و اجرای قراردادهای هوشمند را امکان پذیر می‌کند، اظهار داشت: بنابراین اگر پول دیجیتالی (پول دیجیتال بانک مرکزی ایران) این ویژگی را نداشته باشد، نمی‌تواند در اکوسیستم‌های دیجیتالی و هوشمند کارآمد و کاردبرد پذیر باشد.

فاطمی اردکانی درباره ابعاد ارزش‌آفرین انتشار پول دیجیتالی بانک مرکزی نیز تاکید کرد: اعتماد سازی یکی از مهمترین شاخص‌های فضای دیجیتال است که در ازای استفاده از قراردادهای هوشمند بجای تصمیم‌سازی انسان محور حاصل می‌شود. پول دیجیتالی مورد پذیرش و با استقبال مواجه خواهد شد که بتواند ابزار دیجیتال تسویه در قراردادهای هوشمند باشد.

ترکیب پلتفرم‌ها و اپراتورها، لازمه ارائه خدمت ویژه به هر مشتری

وی در خصوص اینکه جایگاه و نقش بازیگران جدید مانند فناوران مالی، اپراتورها و پلتفرم‌ها چگونه است و چه طور در این زیست بوم فعالیت می‌کنند؟، گفت: اگر تمایز اصلی بانکداری دیجیتال با بانکداری سنتی را در ارائه سرویس ویژه هر مشتری و ارائه خدمت در زمان و مکان نیاز و تقاضا بدانیم، ترکیب پلتفرم‌ها و اپراتورها هستند که می‌توانند این نقش را ایفا کنند.

این کارشناس بانکداری الکترونیک افزود: پلتفرم‌ها اطلاعات مصرف واقعی و اپراتورها اطلاعات مکان مشتری را داشته و می‌توانند سفارش مشتری را مدیریت کنند، سبک زندگی را بهبود و در مجموع ریسک تامین مالی بانک را مدیریت کنند. بنابراین یک بانک به تنهایی نمی‌تواند سرویس مناسب مشتری ارائه کند.

فاطمی اردکانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در فضای بانکداری ایران که همچنان تصمیم به نگهداری نقش اصلی برای نظام بانکی هستند (الزام حفظ سهم ۵۱ درصد برای بانک‌ها در نئو بانک‌ها و عدم صدور مجوز برای تقاضاهای غیر بانکی)، بانکداری دیجیتال ناقص الخلقه بوده و بیشتر آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

مدیرعامل شبکه ققنوس درباره مهمترین چالش‌ها یا موانع در مسیر تکامل زیست‌بوم ارزش‌افرینی دیجیتال (اجتماعی، نهادی، فرهنگی، قانونی، فقهی، کسب‌وکاری…) نیز تاکید کرد: به نظر من مهمترین چالش، تصمیم‌سازی ایجاد، مدیریت و توسعه زیست بوم دیجیتال توسط رگولاتورهای سنتی است.

وی ادامه داد: توانمندی فضای دیجیتال، حل مشکلات ریشه‌ای فضای سنتی (مخفی سازی اطلاعات) است که اصلا قابل درک برای تفکر سنتی در همه لایه‌ها از جمله لایه‌های امنیتی نیست. ایجاد رگولاتور جدید (البته ناظر) شامل متفکران مسلط به این حوزه با بالاترین سطوح اختیارات، برای کاربران خود می‌تواند راهکار مناسبی در این زمینه باشد.

تنها راه خلق ارزش برای مشتریان؛ مشارکت منصفانه با سایر بازیگران

این کارشناس بانکداری الکترونیک درباره تجربه مشتری در بانکداری دیجیتال و خلق ارزش مشترک با مشتری، اظهار داشت: مشارکت منصفانه با سایر پلتفرم‌ها و اپراتورها و نقش آفرینان فضای دیجیتال تنها راه خلق ارزش برای مشتریان است.

وی درباره حفظ حریم خصوصی کاربران و تاثیر این موضوع بر ارزش‌آفرینی دیجیتال هم گفت: استفاده از داده های کاربری هر مشتری برای ایجاد ارزش برای آن مشتری (و البته با اجازه خود مشتری) توسط سیستم‌های هوشمند، شفافیت قراردادهای هوشمند (فرآیند تصمیم‌گیری شفاف برای همه) و تصمیم‌گیری‌های سیاستی یا کاربردی بر اساس رای‌گیری و اجماع خود کاربران یا کارشناسان، کاملا دلچسب و دلپسند است و می‌تواند اعتمادسازی لازم را در فضای دیجیتال فراهم کند.

یادآور می شود، نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «ارزش‌آفرینی دیجیتال در روزهای ۱ و ۲ اسفند سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. در این همایش به موازات سخنرانی‌ها، میزگردها و کارگاه‌های علمی، جشنواره دکتر نوربخش جهت انتخاب و معرفی نوآوری‌های برتر بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و همچنین نمایشگاهی تخصصـی جهت معرفی جدیدترین دستاوردهای بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات مرتبط برگزار می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ba0e8x