امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاهش قیمت جهانی متانول موقتی است

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به کاهش ۹ درصدی خوراک گاز پتروشیمی‌های کشور در روزهای اخیر با توجه به افزایش مصرف گاز بخش خانگی، گفت: پیش از این روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز به پتروشیمی ها تحویل می شد که پنج میلیون متر مکعب معادل ۹ درصد آن کم شده است.

«احمد مهدوی ابهری»، با اشاره به برخی صحبت ها مبنی بر سود اقتصادی بالاتر صادرات گاز در مقایسه با محصولات پتروشیمی، افزود: این نگاه کارشناسی نیست، زیرا کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی موقتی خواهد بود.

وی ادامه‌داد: زمانی که خط لوله «صلح» برای صادرات گاز به پاکستان را احداث کردیم مگر این صادرات تحقق پیدا کرد و توانستیم صادرات داشته باشیم؟

مهدوی با تاکید بر اینکه پتروشیمی‌ها سال‌هاست علاوه بر تامین بخش بزرگی از ارز مورد نیاز کشور و عرضه آن در سامانه نیما، سود قابل توجهی در بورس توزیع کرده اند، گفت: کاهش قیمت فعلی برخی محصولات پتروشیمی از جمله متانول ها در بازارهای جهانی موقتی است.

وی بیان‌داشت: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین شرایط بازار پتروشیمی با نوسان همراه بوده و قیمت ‌پایین آمده است. از سوی دیگر روسیه حجم زیادی متانول وارد بازار چین کرده که این موضوع نیز باعث تضعیف قیمت ها شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی اضافه‌کرد: همچنین اکنون در چین با توجه به کاهش تقاضا، متانول تبدیل به الفین نمی شود.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه در ابتدای همه گیری کرونا قیمت نفت به صفر رسید، گفت: در آن زمان هیچ کس اعتقاد نداشت که چاه های نفت را ببندیم و صادرات را متوقف کنیم، زیرا همه می دانستند که این اتفاق موقتی است. اکنون در خصوص قیمت متانول نیز همین شرایط وجود دارد و حفظ بازارهای صادراتی باید در اولویت باشد.

مهدوی با اشاره به اینکه تولید محصولات پتروشیمی در کشور ادامه دارد، افزود: همچنین می توان زنجیره ارزش را در متانول توسعه داد و ارزش افزوده بالاتری ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: اکنون با توجه به افزایش مصرف گاز بخش خانگی و تجاری، تحویل گاز به پتروشیمی‌ها محدود شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه تحویل خوراک گاز به همه پتروشیمی ها نزدیک به پنج میلیون متر مکعب کاهش داشته، تاکید کرد: در مجموع ظرفیت دریافت خوراک گاز پتروشیمی ها حدود ۷۲ میلیون متر مکعب در روز است، اما ۶۰ میلیون مترمکعب آن تحویل می شد که اکنون پنج میلیون متر مکعب آن نیز کاهش پیدا کرده است.

وی، این میزان را معادل ۹ درصد مجموع خوراک گازی پتروشیمی ها دانست و گفت: بیش از هر چیز واحدهای متانولی، اوره و آمونیاکی با محدودیت مواجه بوده اند.

مهدوی ادامه داد: سال گذشته ۶۸۰میلیون دلار زیان از محدودیت خوراک گازی پتروشیمی ها به این صنعت وارد شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/voKxhi