امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی بازده بورس تا پایان سال

طبق پیش بینی یک کارشناس بازار سرمایه، بازده بورس تا پایان سال بین نرخ سود بانکی و دلار است.

به گزارش فراسو، تعدادی از کارشناسان بر این باورند که بازار به کف قیمتی خود رسیده و با توجه به شروع رشد بازار در چند وقت اخیر، احتمالا وضعیت شاخص کل بورس در پایان سال نسبت به ابتدای سال بهتر شود. نسبت p/e بازار، گزارش مثبت شرکت‌های بورسی بیانگر ادامه دار بودن این روند مثبت است، به همین جهت در این گزارش به عوامل اثر گذار در روند بازار و پیش بینی بازده بورس تا پایان سال می‌پردازیم.

فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه، گفت: با توجه به اینکه افراد در سهام‌های دلاری محور یا تورمی سرمایه گذاری می‌کنند، بازده‌های متفاوتی به دست می‌آورند یعنی انتظار داریم بازده سهم‌های دلاری محور ۸۰ تا ۱۵۰ درصد قیمت رشد دلار باشد. در صنایع تورمی نیز انتظار داریم به اندازه تورم رشد داشته باشند، این رشد قیمتی سهام است که به آن Capital Gain می‌گویند.

وی افزود: p/e تاریخی بازار سرمایه ۷ بوده یعنی نسبت eps به قیمت حدود ۱۴ درصد بوده و به صورت میانگین، بازار ۷۰ درصد تقسیم سود داشته، به عبارتی بازده نقدی شرکت‌ها سالی ۱۰ درصد است، بنابراین سرمایه گذاری در بورس علاوه بر رشد قیمتی حاصل از افزایش قیمت دلار یا تورم بازده نقدی حدود ۱۰ درصد نیز دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازده بازار مسکن نزدیک به تورم است، گفت: بازده نقدی این بازار با توجه به p/r سه درصد است، در حالی که بازده بورس حدود ۱۰ درصد است. همچنین فردی که اقدام به خرید دلار می‌کند از رشد قیمت دلار سود می‌برد، اما سهام‌های دلار محور علاوه بر دریافت سود ناشی از افزایش قیمت دلار، بازدهی حدود ۱۰ درصد نیز دریافت می‌کنند، حتی ممکن است بازده نقدی در صنایع فلزی و پتروشیمی بالاتر از ۱۰ درصد باشد.

حسینی ادامه داد: عملکرد طلا در یک سال اخیر شبیه به سایر فلزات بوده، پس با سرمایه گذاری در صنایع فلزی بورسی می‌توان رشد قیمت دلار را در کنار رشد قیمت طلا به دست آورد. در عین حال معدن طلا در بورس پذیرفته شده و امکان سرمایه‌گذاری در معدن نیز وجود دارد.

نوسان شاخص بورس در یک سال گذشته

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص کل بورس در یک سال گذشته در محدود ۱۰ الی ۲۰ درصدی نوسان داشته گفت: با توجه به میزان نوسان شاخص، بازده‌ای در محدود بین سود بانکی و دلار را تا پایان سال برای بورس پیش بینی می‌کنیم.

همایون دارابی کارشناس بازارسرمایه در رابطه با عوامل اثر گذار بر روند بازار تا پایان سال در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: پیش بینی بازار سرمایه به عوامل مختلفی مانند تدوین لایحه بودجه، عمل دولت و سازمان بورس به تمامی بند‌های بسته حمایتی، روند قیمت‌های جهانی، قیمت محصولات پتروشیمی، هزینه آب و برق، وضعیت نرخ بهره، قیمت ارز نیمایی و سوخت صنایع بستگی دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/DHQzE0